Uppfräschning av Polar 560 GS -02 / av jarhut

• 15 svar
Uppfräschning av Polar 560 GS -02
2020-11-23 kl 13:25

Hej, första inlägget här. Köpte en Polar 560 GS -02 i januari. Har nu tillbringat mina första 20 campingnätter i mitt snart 45-åriga liv! Riktigt kul! Har rustat upp vagnen lite här och där och undrar om det finns intresse att följa det jag gjort, kanske ge inspiration till någon annan? Om intresse finns så fyller jag på med lite bilder och information allt eftersom i den här tråden, vore bara kul att visa det jag gjort med relativt små medel!

2020-11-23 kl 14:27

Alltid trevligt att på lite tips och inspiration om förbättringar och förändringar i stort och i smått

2020-11-23 kl 16:24

Jag blev tvungen att köpa en 2008 för snart två år sedan. Jag har en lång lista på vad jag gjort för att få ordning på den.

2020-11-23 kl 19:20

Det är alltid kul att se lite tips och olika
lösningar som man kanske kan kopiera till sin egen vagn eller visa sina egna uppfinningar.

2020-11-29 kl 12:38

Så mycket uppfinningar syns nog inte på de här bilderna. Men här är ett album med bilder på in- och utsida från tre av de vagnar jag haft.

2020-11-29 kl 18:07

Apersson, ser på bilderna att du gillar Tabbert vagnar, dom har verkligen spottat upp sig i utseende dom sista åren under 2000-talet och blivit riktigt snygga tycker jag.

Deras takkonstruktion är ju lite annorlunda mot andra fabrikat på marknaden.

Blir det tystare och varmare med den lösningen som dom bygger med eller är det bara reklamsnack?

2020-11-29 kl 19:19

Ja, utseendet har ändrats rätt rejält. Men det som var skillnaden gentemot nästan alla andra vagnar när vi skaffade den första, det gedigna bygget, det är mer som alla andra numera.

2020-12-01 kl 06:19

Huruvida det blir varmare med tjockare tak är inte lätt att avgöra. Pannan räcker bra till även om det springs i dörren en del, så om taket minskar energiförbrukningen, det kan jag inte avgöra. Men det vore ju märkligt om inte ett tjockare tak skulle göra någon nytta i alla fall.

Däremot tycker jag nog att det i alla fall är lite tystare när det regnar. Det är inte lika mycket av "hagelskur på plåttak" som det kan upplevas i vagnar med tunnare tak. Det syns tydligt i takluckorna att taket är ganska tjockt.

2020-12-01 kl 08:16

Intressant att Tabbert har ett tjockare tak. Att det blir tystare när det regnar låter positivt. Ett stilla sommarregn kan visserligen vara mysigt men vi har varit med om ösregn och även rejäla hagelskurar i både vår Solifer och fd Cabby och det är inte roligt. Känns som att ligga inuti en trumma och hörselskador känns inte långt borta. Kabe lär också dämpa ljudet av regn bättre än många andra. Undrar vilken som dämpar bäst av Tabbert och Kabe? Finns det kanske fler som har bättre ljudisolering? Ett tjockare tak bör ju även hålla kvar värmen bättre.

2020-12-01 kl 10:22

Ska kolla med vår manual, tror att taket är 60mm tjockt i vår 580 Puccini

2020-12-02 kl 06:19

Min Knaus har GRP-tak. Glasfiber altså, det dämpar regn och hagelljud väldigt bra. Det hörs mest från takluckorna.

2020-12-02 kl 08:07

Det var ju intressant, att även GRP-tak dämpar ljudet av regn och hagel bra. Kom att tänka på att vissa vagnar har detta tak, efter att jag skrev förra inlägget. Så du besvarar mina tankar.:)

2020-12-02 kl 13:06

Har kollat med instruktionsboken, väggar 40 mm golv 49mm o tak 60 mm.
Tabbert Puccini 580Spec 2010.

2020-12-02 kl 18:21

Oj, det var rejäl isolering, speciellt taket.:O Imponerande.

Det fick mig att bläddra i några äldre broschyrer jag har liggande. Många verkar ligga runt golv: 37-40mm och tak/väggar: 31mm, t.ex Knaus och Hobby. Kabe hade 2003 36mm i både golv, tak och väggar. Vår Solifer hade 2002 golv: 44mm, väggar/tak: 36mm, men Solifer Finlandia hade 74mm i taket! Sämst av dom jag tittat på är Adria som 2017 i Action och Aviva enbart har 29mm i golvet och 20mm i väggar/tak. Altea och de mindre Adora har 25mm tak, de större Adora 29mm även i väggarna. Alpina har 38mm golv och 29mm väggar/tak.

Jag har aldrig tidigare reflekterat över dessa skillnader, enbart trott att dom nordiska var bäst isolerade. Vilket alltså inte helt stämmer kan jag nu konstatera. I varje fall inte alltid. Sen är det kanske möjligt att olika material kan kompensera för tjockleken? Men jag har enbart tittat på tjockleken nu.

2020-12-02 kl 20:30

I Tabbert är det alltså inte ett 60 mm tjockt tak. Det är två tak ovanpå varandra, med en luftspalt mellan. Det är luftspalten som gör isoleringen mot ljud (regn) och värmetransmission bättre än med ett enkelt tak.
Luftspalten är ventilerad, så det blåser genom den, särskilt när man kör, för att fukt inte ska stanna kvar där inne.

Jag har också en Puccini 580 spec, fast från 2008. Så i det närmaste identisk med den Pyttan har.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206