2020-11-23 kl 13:25
|
|
Hej, första inlägget här. Köpte en Polar 560 GS -02 i januari. Har nu tillbringat mina första 20 campingnätter i mitt snart 45-åriga liv! Riktigt kul! Har rustat upp vagnen lite här och där och undrar om det finns intresse att följa det jag gjort, kanske ge inspiration till någon annan? Om intresse finns så fyller jag på med lite bilder och information allt eftersom i den här tråden, vore bara kul att visa det jag gjort med relativt små medel! |
2020-11-23 kl 14:27
|
|
Alltid trevligt att på lite tips och inspiration om förbättringar och förändringar i stort och i smått |
2020-11-23 kl 16:24
|
|
Jag blev tvungen att köpa en 2008 för snart två år sedan. Jag har en lång lista på vad jag gjort för att få ordning på den. |
|
2020-11-23 kl 19:20
|
|
Det är alltid kul att se lite tips och olika |
2020-11-29 kl 12:38
|
|
Så mycket uppfinningar syns nog inte på de här bilderna. Men här är ett album med bilder på in- och utsida från tre av de vagnar jag haft. |
2020-11-29 kl 18:07
|
|
Apersson, ser på bilderna att du gillar Tabbert vagnar, dom har verkligen spottat upp sig i utseende dom sista åren under 2000-talet och blivit riktigt snygga tycker jag. |
|
2020-11-29 kl 19:19
|
|
Ja, utseendet har ändrats rätt rejält. Men det som var skillnaden gentemot nästan alla andra vagnar när vi skaffade den första, det gedigna bygget, det är mer som alla andra numera. |
2020-12-01 kl 06:19
|
|
Huruvida det blir varmare med tjockare tak är inte lätt att avgöra. Pannan räcker bra till även om det springs i dörren en del, så om taket minskar energiförbrukningen, det kan jag inte avgöra. Men det vore ju märkligt om inte ett tjockare tak skulle göra någon nytta i alla fall. |
2020-12-01 kl 08:16
|
|
Intressant att Tabbert har ett tjockare tak. Att det blir tystare när det regnar låter positivt. Ett stilla sommarregn kan visserligen vara mysigt men vi har varit med om ösregn och även rejäla hagelskurar i både vår Solifer och fd Cabby och det är inte roligt. Känns som att ligga inuti en trumma och hörselskador känns inte långt borta. Kabe lär också dämpa ljudet av regn bättre än många andra. Undrar vilken som dämpar bäst av Tabbert och Kabe? Finns det kanske fler som har bättre ljudisolering? Ett tjockare tak bör ju även hålla kvar värmen bättre. |
2020-12-01 kl 10:22
|
|
Ska kolla med vår manual, tror att taket är 60mm tjockt i vår 580 Puccini |
2020-12-02 kl 06:19
|
|
Min Knaus har GRP-tak. Glasfiber altså, det dämpar regn och hagelljud väldigt bra. Det hörs mest från takluckorna. |
2020-12-02 kl 08:07
|
|
Det var ju intressant, att även GRP-tak dämpar ljudet av regn och hagel bra. Kom att tänka på att vissa vagnar har detta tak, efter att jag skrev förra inlägget. Så du besvarar mina tankar. |
2020-12-02 kl 13:06
|
|
Har kollat med instruktionsboken, väggar 40 mm golv 49mm o tak 60 mm. |
2020-12-02 kl 18:21
|
|
Oj, det var rejäl isolering, speciellt taket. |
2020-12-02 kl 20:30
|
|
I Tabbert är det alltså inte ett 60 mm tjockt tak. Det är två tak ovanpå varandra, med en luftspalt mellan. Det är luftspalten som gör isoleringen mot ljud (regn) och värmetransmission bättre än med ett enkelt tak. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 591 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.