Uppvärmning - Gasol eller elpatron / av MiWass

• 12 svar
Uppvärmning - Gasol eller elpatron
2020-03-30 kl 10:44

Funderat ett tag på hur mycket gasol som egentligen går åt att värma upp husvagnen.
Om det kanske då blir bättre med att ha elpatronen igång.

Har en fin Öggestorp President 630, med Alde vattenburen värme. Har 2 st P10. Senare tid har det varit mellan -2 till - 5 och en flaska har räckt ca 4 dygn. Har visserligen haft det varmt & gott i husvagnen, ca 22 grader. Drog ner tempen till ca 19 grader och då har flaskan räckt längre.

Där jag står har jag ännu ingen el, så därav har jag kört på gasol, samt solceller med batterier för förbrukning (räcker gott o väl; stor solcellspanel på 320W och 3x80 ah batterier)

Inom kort får jag el, så min fråga är om jag då skulle tjäna på att låta elpatronen jobba istället för att köra på gasol?
har två lägen; 1kw / 2 kw.
Vill ju få upp värme relativt snabbt, så kan då köra på 2kw o sen slå över till 1kw. Vi går mot varmare tider, så att ha den på under helger blir väl ca 10 timmar/ dygn, kanske något mer? Vad säger ni erfarna husvagnsägare?

Nu under rådande omständigheter så är jag mer i husvagnen, långt ifrån andra - jobbar hemifrån i husvagnen.

Tacksam för alla råd och tips!

mvh
MiWass

2020-03-30 kl 11:32

Gasol och ev. el om Du behöver snabb uppvärmning. När den är varm så stäng av gasolen. Sedan ser Du rätt snart om Du behöver 1 eller 2kw för varmhållning. Öggestorp är ju bra isolerad.

2020-03-30 kl 11:48

Vilket som är mest ekonomiskt beror ju på hur mycket du betalar för el resp. gasol. Ett kilo gasol motsvarar 12,8 kWh sen får man räkna.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2020-03-30 kl 17:12

Blir ju inte billigare att köra på 1 kw än 2 så länge man har termostat och samma temperatur. Så finns ju ingen poäng i att värma upp vagnen på 2 kw för att därefter byta till 1 kw...

2020-03-30 kl 18:49

Min erfarenhet av vintercamping med ett snitt på lägre än -5 och ca 30 dygns camping har elförbrukningen legat på ca 35 kw / dygn. Vilket med ett pris på 1,50 kr / kw, som jag betalar, blir 50 kr dygnet. Med den förbrukningen blir det 200 kr för 4 dygn, och så billig gasol är det nog svårt att få tag i.

2020-03-30 kl 19:57

Hos "min" gasolleverantör kostar fyllning av en P11 nu 230 kronor. Det är ett relativt lågt pris.

El är oftast billigast och alltid enklast. Det fyller ju på sig självt, så att säga.

Jag vet inte vilken sorts Aldepanna du har, men åtminstone de jag har haft, Compact 3000 och Compact 3010, är så konstruerade att de automatiskt väljer för 1 kW el, sen 2 kW el följt av 3 kW el, sen dessutom lågeffekt på gasol och till slut högeffekt på gasol, beroende på hur kall pannan är.
Så startar du från kall vagn får du högsta användbara effekt i början. Sen sjunker den, och till slut är det varmhållning på 1 kW som pannan använder.
Nu har jag inte varit ute i så kallt väder att jag behövt både el och gasol. Men elen ställer jag på 3 kW när jag vill värma upp vagnen. Sen får den stå på det. Det går inte åt mer ström än vad som behövs. Enda anledningen till att sätta ner effekten är om man inte har tillräcklig matning till vagnen. Men jag har 2 st 16 A kablar in, så jag kan köra så mycket jag vill.

Även om gasolen också är på används den inte, så länge elen räcker för att hålla pannan varm.
Nyare Alde (3020 HE) har även möjligheten att låta dig själv prioritera om el eller gasol ska användas först.

2020-03-31 kl 06:46

Jag kör både gas och el med prio på el. Har Alde 3020 HE. Vid start från kall vagn använder den både gas och el. Då kommer den upp fort i temp. sen slår gasen av och den går på el. Skulle elen försvinna under natten går gasen igång.
När vi åker iväg på vinterhelger så brukar jag värma upp vagnen någon dag i förväg, sen kör jag på gasen under körning så att det är varmt när vi kommer fram.

2020-03-31 kl 20:11

Likaledes. Jag har alltid el och gasol på. Man märker vissa kvällar när temperaturen faller snabbt att gasolen hoppar in. Jag har dock valt att "bara" ha 2 kW på elen för att vara säker på att kaffekokaren får det den behöver i ström när jag kliver upp tidigt och temperaturen dyker vid soluppgången.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2020-04-01 kl 09:30

Just att ställa om effekten på pannan har man nytta av om man har begränsad matning och andra stora förbrukare i vagnen.
Så får jag också göra om det inte finns ström tillräckligt att tillgå. Men finns det 400 V 16 A uttag att tillgå kan jag ta ut sammanlagt 7,4 kW i vagnen. Så mycket gör jag inte av med.

2020-04-01 kl 17:18

Jag har effektvakt på min panna. Då ställer man in vad man får ta från stolpen sen sköter det sig själv.
Kokar man kaffe så går pannan ner i effekt tillfälligt eller går över på gas om det behövs för att hålla värmen.

2020-04-01 kl 22:07

apersson850 skrev:
Just att ställa om effekten på pannan har man nytta av om man har begränsad matning och andra stora förbrukare i vagnen.
Så får jag också göra om det inte finns ström tillräckligt att tillgå. Men finns det 400 V 16 A uttag att tillgå kan jag ta ut sammanlagt 7,4 kW i vagnen. Så mycket gör jag inte av med.
Kan Du ta in 400V i Din vagn...?

2020-04-01 kl 22:17

Ja, på sätt och vis. Vagnen har två separata 230 V elsystem. Jag har gjort en adapter så om jag har tillgång till ett 400 V uttag, då får jag in två olika faser på de två olika elsystemen. Alltså 16 A på varje.

Å andra sidan innebär detta att jag kan inte utan vidare ha någon effektvakt i vagnen, som annars hade behövts om ett och samma 230 V 10 A uttag ska försörja båda elsystemen. Men då elsystemen är separata hade jag i så fall varit tvungen att installera effektvakten på ett sådant sätt att den kopplats ur om det är olika försörjning till de två uttagen, men kopplas in om det är en gemensam. I praktiken innebär det att det vore tvunget att ha någon inställningsmöjlighet på hur vakten ska fungera, eller så måste den monteras utanför vagnen.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1567 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 633 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842