Vad ska man ha under? / av Anonym 495013857

• 13 svar
Vad ska man ha under?
2010-05-05 kl 17:24

Nu är det inte så konstigt som rubriken låter, men visst var du snabb att kolla :)Jag har skaffat en gammal husvagn och nu undrar jag vad man kan ha under för att skydda trägolvet mot fukt. Kan man stryka på t.ex. träolja?

2010-05-05 kl 18:53

Vi har varje sommar använt Cuprinol under vagnen, det har funkat för oss.

2010-05-06 kl 13:15

Det kanske man ska prova med. Det kan ju i alla fall inte bli sämre, för ingen verkar ha haft på något förut.

2010-05-06 kl 17:50

Köp en tunn träolja av bra kvalitet

2010-05-06 kl 22:14

Törs man ligga under vagnen med skyddsglagögon och stryka på olja/cuprinol? Man måste väl ha den stående på stödbenen antar jag.

2010-05-07 kl 10:46

Ett bekvämare och säkrare sätt är att skaffa en roller och ett skaft på ca en meter. Då kan man ligga på knä vid sidan av vagnen och rolla på det mesta. Fäst sedan en vinklad pensel på skaftet och komplettera med olja vid balkar och andra småytor där du inte kommer åt med rollern./Roland

2010-05-07 kl 17:44

Ännu enklare blir det med en elfärgspruta eller luftspruta, så slipper oljan forsa av rollern ned på marken. Tror jag fick över hälften av oljan på marken när jag prova roller metoden

2010-05-11 kl 18:01

Tack Frank för tipset. Har hittat en elektrisk färgspruta hos Clas Ohlson för si så där 250 kr. Den ska jag köpa. Sen ska det sprutas!! Om jag använder brun Cuprinol, kanske jag får en vacker färg själv!!

2010-05-11 kl 19:55

Du Leknessss ,,,Omdu sprutar dej brun finns risken att man tar dej för en chokoladboll och tar för sig en tugga,, de skulle sitta bra.... Edling

2010-05-12 kl 21:48

[quote user="Leknes"]Tack Frank för tipset. Har hittat en elektrisk färgspruta hos Clas Ohlson för si så där 250 kr. Den ska jag köpa. Sen ska det sprutas!! Om jag använder brun Cuprinol, kanske jag får en vacker färg själv!![/quote] Använd en färglös träolja i stället. Skivan blir brun ändå sedan du oljat in den. Färgsprutan från Claes Olsson har jag också. Den funkar bra för ändamålet. Det bli enklare att komma åt om du lutar vagnen framåt/bakåt när du ska olja in.

2010-05-12 kl 22:35

Tusen tack Frank Du menar vanlig terassolja tror jag. Kanske bäst att lägga ut plast eller papper på gatan innan jag sätter igång. Synd bara att jag själv inte får en vacker färg!!
Följer Dina äventyr i underbara Jämtland hela tiden. I sommar kommer jag dit. Ska uppleva gamla minnen. Nulltjärnarna, Storsnasen, Gertryggen..Krajkarnas berömda mördarhus, Handöl m kyrkogård och hisklig gångbro över älven... Stenen i grönan dal, rosa jaktslottet m.m. Här gäller apostlahästarna - inte helt fel.
O, vad jag längtar. Se upp för en liten prickig husvagn! Har naturligtvis H&C:s logga på baksidan av vagnen så att Du ser att det är jag (LEKNES). Ha det gott.

2010-05-13 kl 18:35

Ta ingen terassolja de brukar lukta så starkt. Det finns fina träoljor i färghandeln, men de är rätt dyra. Märker att du är väl bevandrad i västra Jämtland. Kommer själv från Ånn så jag vet väl vad du menar med mördarstuga. Kände han som överlevde det hela. Rensjösätern (rosa jaktslottet) är renoverat sedan flera år tillbaka så det är åter sevärt. Du kommer att få gå en hel del för att få se alla dina vandingsmål. Lycka till

2022-08-14 kl 21:43

hej jag holler på med underedet och lägger ett tunt lager polyuretanlim över trät på hella vangnens underred. fungkar mycket bra då limet är vatenbestendigt och tål hög kylla. detta är för att slippa fukt o dyligt blir myket bra tycker jag , jag spaklar in perytyanet i porerna ,jag praimar först med Asfaltprimer Mataki hella underedet och det är lätt matrial och lät att jobba med.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206