Vagnens läge på kroken / av nova

• 18 svar
Vagnens läge på kroken
2012-06-06 kl 23:43

hej

Jag har som nybliven ägare till en vagn en fundering på hur vagnen ligger på kroken. Jag kan tycka att den lutar lite framåt iställer för att ligga mer i våg. Det kanske kan tyckas vara en oviktig fråga, men jag undrar om det finns tips på hur man kan få vagnen mer i "våg". Jag har inte för hög vikt fram och drar med en Santa Fe -08. Jag antar att en manuell höjning (luftdämpare) av bakdelen på bilen är en lösning

2012-06-07 kl 08:07

Hej

Om du ställer vagnen i våg, backar bilen nära draget utan att koppla på, ligger draget och kulhandsken i våg då ? Ligger de i våg och bakänden sjunker lite när du kopplar på så hjälper kanhända justerbara stötdämpare.

2012-06-07 kl 09:31

För min del är trycket på dragkroken viktigare än om vagnen åker i våg under färd.

Med cyklar på vagnens bakstam har jag ca 90 kilo och utan cyklar ca 80 kilo. Sedan får vagnen luta hur 17 den vill.

2012-06-07 kl 20:28

ostbergre du menar väl tvärt om när jag hade cycklar bak på vagnen i många år så lättade kultrycket så du får 80 kg på kulan i stället för 90 det var ett bra sätt att få lite lägre kultryck på en Kabe som hade onödigt högt kultryck på den tiden,
mvh BeRo

2012-06-07 kl 23:45

Ja med cyklarna bak så lättade kultrycket. Men om jag inte kompenserade det med en vikt på 10 kg så hade vagnen lättare för att wobbla. Även i laglig fart.

2012-06-10 kl 23:40

Hej igen,

Jag har med en digital personvåg kollat av hur mkt jag har på kroken. Vågen visar faktiskt hela 96Kg. Fram finns endast en P11 och lite småsaket som hjulstoppar, laddningskabel. Inne i vagnen finns inget lastat fram som skulle kunna orsaka det höga kultrycket. Har Smaragden -03 hög vikt i sig kanske? Ska inköpa en riktig kulviktsmätare och se hur den visar.Med ytterligare en P11 för långa resor så blir det lite mkt. Jag ska be verkstaden lämna pris på luftfjädring samtidigt som de byter till en 13 polig kontakt.

2012-06-11 kl 07:43

Hej

Låter lite framtungt. Har lite av samma problem med min Solifer. har bytt till PK 10 flaskor de är mycket lättare.

2012-06-11 kl 20:34

Helt normalt kultryck om det är en Kabe

2012-06-12 kl 20:01

Jag har endast en kompositflaska (PK 10) och lite smått som sammantaget inte väger speciellt mkt. Intressant att Kabe skulle ha så hög vikt. Jag hittar tyvärr ingen information om högsta kultryck någonstans. Trodde det skulle finnas på kulan (Monoflex) alt i Bilprovningens dokument. Skulle vara intressant att höra om andra Kabe ägare mäter samma höga tryck. Jag får vänta tills jag fått en riktig kulvåg så jag får rätt värde. Säkert ingen stor sak, men reagerade lite på att det var så pass högt jämfört med vad jag hört från andra som ligger på omkring 70-85Kg.

2012-06-13 kl 07:27

För egen del kör jag hellre med några kilo extra på kulan eftersom det gör att vagnen inte kommer i självsvängning (wobblar) lika lätt.

2012-06-13 kl 08:05

Jo men trots allt måste man ju beakta de värden som bil/drag tillverkare anger som max värden. Audi t.ex. anger 90 kg som maxvikt på kulan

2012-07-08 kl 00:47

Hej. Passar på att slänga in en blänkare här med och hoppas på svar.

Jag har motsatt tendens.. väldigt låg ibak vilket tenderar i när jag ska upp eller ner nånstans att det tar i bak. Normalt kultryck ca 90kg, spelar mindre roll får iallafall samma slutresultat.

Bilen jag drar med än en Volvo V70 -04 med nivåmater.

Vagnen är nyttjad till fullo när det gäller vikten..

Vagnen en Sävsjö SR 5.6 -97 Euroline.

Kan det vara dåliga dämparepå vagnen?? tycker kanske den är lite låg vid just hjulen men kan vara en synvilla. kan man te.x montera dämpare till tyngre vagn? Eller finns det något alternativ?

Mvh Thomas Carlsson.

2012-07-08 kl 11:21

Kolla under vagnen så får du se, är den en slänggurka oxå? jag tror du dessutom har Torsionfjädring på den, och då går den axeln ner i botten om gummina är slut.
Är det vanliga spiralfjädrar (Vilket jag inte tror det är men om) så finns det dom hederliga gummibussningarna som man förr satte på sunkiga ilars spiraler....

2012-07-08 kl 15:45

Charmed skrev:
Hej. Passar på att slänga in en blänkare här med och hoppas på svar.

Jag har motsatt tendens.. väldigt låg ibak vilket tenderar i när jag ska upp eller ner nånstans att det tar i bak. Normalt kultryck ca 90kg, spelar mindre roll får iallafall samma slutresultat.

Bilen jag drar med än en Volvo V70 -04 med nivåmater.

Vagnen är nyttjad till fullo när det gäller vikten..

Vagnen en Sävsjö SR 5.6 -97 Euroline.

Kan det vara dåliga dämparepå vagnen?? tycker kanske den är lite låg vid just hjulen men kan vara en synvilla. kan man te.x montera dämpare till tyngre vagn? Eller finns det något alternativ?

Mvh Thomas Carlsson.

Stötdämpare påverkar inte höjden på vagnen, de dämpar enbart fjädringsrörelserna.

Saab 9-5 kombi 2,3T -05
Cabby C61 -99
2012-07-08 kl 18:39

Nog gör ju Torsionen det..

2012-07-19 kl 18:59

Går det att se om gummina är slut? menar att det krävs ju inte mycket för att den ska bli ivåg igen om man höjer den.

2012-07-19 kl 23:06

Hitta detta på vibilagare.se:

I Transportstyrelsens föreskrifter om ihopkoppling av bil och släpvagn, TSFS 2009:17, står det bland annat att dragfordon med totalvikt max 3,5 ton och släpfordon max 3,5 ton får brukas tillsammans endast om sammankopplingen medger att släpvagnen kan framföras i horisontalläge.

I EG-direktivet om kopplingsanordningar, 94/20/EG, anges att kulans centrum ska placeras mellan 350 och 420 mm över marken på personbil eller lätt lastbil (M1- eller N1-fordon).

Kulhandsken på släpvagnen ska vara 430 mm +- 35 mm över marken.

Slutsatsen måste bli att om sammankopplingen ska bli horisontell kan det vara svårt att passa ihop en bil med kula placerad på lägsta tillåten höjd med en släpvagn där kulhandsken i horisontalläge har högsta tillåten höjd.

Bo Göingberg, Vägverket

2012-08-26 kl 22:32

min Skoda har max 60kg på kulan,(snyft) Drar en gammal Smaragd från 78 och den väger lite fram. Bytte till gasdämpare bak på bilen och dom gör sitt jobb. Har man dåliga dämpare tryker bilen ner dessa och fjädrarna håller inte bilen alls helt uppe. Dämparen dämpar gupp som det beskrivs men håller även stabiliteten uppe. Väghållnngskit monterat med ställbara ben på bilen.

• 18 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12

• Husvagn & Camping 2012-11