vågrät vagn / av nilsj

• 11 svar
vågrät vagn
2016-07-31 kl 18:19

I samband med bilbyte fick vi en dragkrok som uppenbarligen är lite högre än den tidigare.
Vår gamla vagn går alltså lite med "nosen upp".
Inga större problem utan mest typ skönhetsfel, men kan det kanske vara möjligt att byta däck och få en annan höjd på dem (är 14 tums nu) eller kan det möjligen finnas större fälgar, alltså 15 - 16 tum, som skulle kunna passa på befintliga hjulbultar?
Får ju i så fall förstås kolla om allt får plats i hjulhusen.
Eller någon har andra tips och idéer?

2016-08-01 kl 10:25

Det är ju inte så bra att vagnen lutar bakåt. I högre fart bildas en luftkudde under vagnen som lyfter och därmed sänker kultrycket och ekipaget kan bli svajigt. Om vagnen lutar framåt så finns inte det problemet. Helt vågrät är naturligtvis bekvämast.
Byta fälgar som du är inne på kanske räcker.
En bättre lösning är att med "mellanlägg" få upp kulhandsken så mycket som är nödvändigt.
När jag hade problemet försökte jag få husvagnsverkstaden att fixa saken, men de kunde inte. Verkstäder som mekar med släp hade inte tid så jag fick smida själv.
När säsongen nu närmar sig slutet kanske det går att hitta någon verkstad som har tid. Lycka till!

2016-08-01 kl 21:34

Att sätta på större hjul är inte bra. Bromseffekten minskar och det kan bli problem vid besiktningen om de hittar det. Är nog bättre att, som Ute föreslår, försöka få till en distans mellan kulhandsken och dragbalkarna på vagnen.

2016-08-07 kl 17:49

Min gamla trogna däckhandlare har samma uppfattning! Alltså går jag inte vidare med något däckbytesprojekt.
Återstår att förändra draget med någon typ av mellanlägg eller liknande. Bör väl kolla vad besiktningen säjer om detta. Påverkar det kanske påskjutsbromsen???
Och en ny infallsvinkel är att jag upptäckt att bilens dragkrok är s a s löst monterad med två kraftiga bultar. I veckan blir det ett besök på bilverkstaden för att kolla om det finns lägre dragkrokar att få tag i.
(alltid är det något att pyssla med!!)

2016-08-08 kl 08:45

Vissa bilmodeller, exempelvis Volvo V70, fås med olika krokar beroende på om bilen har nivåreglering eller ej. Utan reglering högre krok, eftersom bilen sjunker en del med last då.

2016-08-08 kl 14:31

nilsj skrev:
Min gamla trogna däckhandlare har samma uppfattning! Alltså går jag inte vidare med något däckbytesprojekt.
Återstår att förändra draget med någon typ av mellanlägg eller liknande. Bör väl kolla vad besiktningen säjer om detta. Påverkar det kanske påskjutsbromsen???
Och en ny infallsvinkel är att jag upptäckt att bilens dragkrok är s a s löst monterad med två kraftiga bultar. I veckan blir det ett besök på bilverkstaden för att kolla om det finns lägre dragkrokar att få tag i.
(alltid är det något att pyssla med!!)

Besiktningen har inga invändningar om modifieringen är riktigt gjord. Påskjutsbromsen påverkas inte.
Enklaste lösningen verkar vara en annan dragkrok.

2016-11-08 kl 13:51

Nu tar jag paus i detta (fram till våren i alla fall) alternativt nöjer mig med nuvarande krok och det lilla "uppåtpekande" som finns.
Efter en massa mail och hemsidebesök kom jag till en helt och hållet finskspråkig hemsida och det kändes övermäktig på något sätt.
Mekonomens butiker och centralfunktion har milt sagt inte varit speciellt hjälpsamma i detta!

2016-11-11 kl 20:06

Pröva du med större fälgar och lite lägre profil på gummit så kommer det med all sannolikhet gå bra och stabilt.

Camping är härligt, njut varje gång.
https://www.facebook.com/groups/kabe720/
2016-11-16 kl 20:42

Det finns en EU-nom på hur hög en dragkrok ska vara. Men det skiter biltillverkarna i. Samma krok oavsett om bilen är en sportmodell (ex Skoda Octavia RS) eller en hög 4x4 (Octavia Scout)

2016-11-17 kl 00:35

Det finns som sagt olika tillverkare, med olika filosofier...

2016-11-18 kl 13:35

Tack för goda tips. Tar med mej dom till 2017!!

• 11 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017