Varför blir det svarta och gröna fläckar? / av klj

• 11 svar
Varför blir det svarta och gröna fläckar?
2007-03-04 kl 16:39

Vi har fått svarta och gröna fläckar i vagnen,de gick att tvätta bort,men varför blir det så och vad kan man göra för att det inte skall bli så,har haft torrbollar och ställt dynorna på högkant,är det fler som råkat ut för detta?

2007-03-04 kl 17:42

Har du kollat luftfuktigheten i vagnen ?

2007-03-04 kl 18:42

Nej,hur kollar man det och vilken luftfuktighet skall det vara? Har du några bra råd? mvh kenneth

2007-03-04 kl 20:26

Använd en hygrometer för att se hur mycket fukt som finns inne i vagnen. Har för mig att ett normalvärde bör ligga på 60-70 %. Kolla att ventilationen i vagnen fungerar och inte är tilltäppt. Står vagnen skuggigt och i konstant fuktig miljö så får du ju fukt även inne i vagnen.

Får du tömma behållarna ofta på torrbollarna så är det ett tecken på att du har mycket fukt i luften.

Har min vagn utomhus, på torrt underlag och så att solen och vinden kommer till. Har inte noterat någon fukt i vagnen. Har tömt torrbollarna 1 gång under vintern. Då var det ca 1 dl i dem. Dynorna förvarade jag inomhus för säkerhets skull. Har alla luckor och skåp på glänt.

Har du möjlighet så sätt på lite underhållsvärme. Ett termostatstyrt konvektorelement borde göra susen.

2007-03-04 kl 21:00

Hej frank tack för ditt svar våran vagn står ungefär i samma för hållanden som din och jag har inte behövt tömma torrbollen förän idag,jag satte på värmen idag räcker detmed ca 5 grader tror du,funder på om jag även skall ha fler torr bollar? vad tror du. kenneth ps skall även kolla ventilationen imorgon.

2007-03-05 kl 10:56

Så länge det är minus grader så tar inte torrbollarna upp någon fukt. Utan det är vid temperaturväxlingar till plus grader som luften inte orkar bära fukten. Prova med 5 grader på termostaten och se om det fungerar. Brukar själv ha 10 grader som underhållsvärme när jag haft tillgång till el. Ställer du in ett konvektorelement som har inbyggd fläkt ( ca 250:-) så cirkulerar luften inne i vagnen. Du behöver inte köra elementet då det är minusgrader konstant.

Angående ventilerna på taket så bör du se till att det inte ligger kvar snö som stänger till luftens väg ut ur vagnen. På min vagn så tas luften in i vagnen via två ventiler i golvet.

Titta i instruktionsboken så bör du kunna se var och hur ventilerna fungerar

mvh
Frank

2007-03-05 kl 11:50

Tack frank för dina svar, skall skaffa mig en hygrometer och ett konvektorelement,prata med en hobby handlare idag de har ett flertal vagnar som det har varit likadant och det var alla olika märken,han sa att det var det första året som de hade råkat ut för det här och han visste flera handlare som hade råkat ut för samma sak.Nu är det bara för mig att försöka gardera mig så att der inte händer igen. PS Tur att det gick att tvätta bort.

2007-03-06 kl 15:24

Hej frank jag har varit och köpt en hygrometer den visar 58% när jag har ca:10 grader i vagnen.Är det ok för att det inte skall bli fukt i vagnen eller måste den vara ännu lägre. kenneth

2007-03-06 kl 17:03

Nu bör du klara dig från vidare mögelangrepp. Använder du vagnens värmesystem ?

2007-03-06 kl 17:31

Ja jag anväder vagnens värmesystem,Är det bättre att använda ett kovektorelement?.Jag har luftburen värme i vagnen,jag var och kollade på ett konvektorelement idag,det var på 2000 w men man hade tre olika wattlägen artt köra på,det hade kostat 365kr men nu var det rea 179kr märket var domestic,jag kommer nog att köpa ett och köra det på timer och nu kan jag ju ha koll på hygrometern. vad tror du är bäst? Jag mycket tacksam för dina råd. kenneth

2007-03-06 kl 19:08

Tror det är bättre du sliter på konvektorelementet.Har du termostat på elementet borde inte uppvärmingskostnaden bli så hög. Att sätta timer på elementet tror jag inte är så bra då får du kondens i vagnen varje gång timern startar elementet. Det är bättre att du ligger på en konstant temperatur i vagnen än att den pendlar mellan varm och kallt.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381928

Har du kollat att alla självdrags ventilerna är öppna ?

Kama säljer solcellsdrivna ventiler

http://www.kamafritid.se/

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1660 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206