Varför funkar bara en vattenkran? / av MarianneM

• 10 svar
Varför funkar bara en vattenkran?
2016-07-14 kl 08:43

Vi har problem med kranarna i vår Cabby. Kranen i köket fungerar som det ska. Men toa kranen fungerar inte. Men om jag först skruvar på kranen i köket och sen i toan så funkar toan. Men alltså inte enbart på toa.
Vad kan det vara för fel?

2016-07-14 kl 09:22

Kontakten som tänder pumpan är sliten/korroderad.

2016-07-14 kl 09:23

Du menar att när du har kökskranen på då får du vatten på toalettens kran. I så fall så har mikrobrytaren (elkontakten) som startar pumpen slutat fungera på toans kran. Kolla först elkablarna under kranen så dom sitter på plats. Tips håll ihop båda kablarna så går kranen även om brytaren är sönder.

2016-07-14 kl 10:20

Vanligt bekymmer. Jag har byggt om min vagn så att mikrobrytarna i kranarna bara manövrerar ett relä numera. Reläet driver pumpen. Detta går bättre än original, för det blir mindre förluster i kablarna genom reläet, och så fungerar det i evighet.
Glöm inte frihjulsdiod, bara.

2016-07-24 kl 10:58

Ja precis 552 uk. Men var sittermicrobrytaren till toa?

2016-07-24 kl 14:31

Om det är som i min vagn sitter de brytarna i själva kranen. Frågar du på verkstad får du byta hela armaturen. Jag tyckte det var tråkigt, så jag plockade isär mina kranar och fixade brytaren på det sättet. Det gick, men är rätt pilligt.

2016-07-28 kl 16:07

apersson850, det där är överkurs för mig.
Vad vi förstår sitter microbrytaren i kranen. Under handfatet sitter en sockerbit.
Måste man byta hela kranen då alltså?
Tips på var man kan hitta billiga sådana?

2016-07-28 kl 16:22

http://shop.lagahusvagn.se/vatten-avlopp/vattenkranar/kallvatten/vattenkran-1.html
Så här ser min kran ut.
Sitter microbrytaren i den så jag måste byta hela denna?

2016-07-28 kl 18:09

Enklast och gratis - låt kranen i köket styra. Eller åk in på en husvagnsfirma och låt dom byta. Men om ni gillar att meka själva, plocka isär, testa med 556 och om det inte hjälper köp nytt och installera ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-07-31 kl 09:09

Har beställt en ny kran nu. Så det blir kranbyte. Hoppas allt funkar sen. :)

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03