Värme i Polar -06 / av michaelhbg

• 8 svar
Värme i Polar -06
2017-07-31 kl 08:04

Hej!
Är ny i denna världen och har just skaffat oss en egen husvagn.
Ett par kvällar så tycker jag värmen beter sig konstigt.
När den är inställd på 20 grader i vagnen och när de blir svalare utomhus (som igår tidig kväll, ca 15 grader) så fortsätter värmen stiga, upp till 24,5 grader.

Förvisso känns det inte som 24,5 grader men varmare än 20 grader är det i vagnen.
Solen bör heller inte vara anledningen eftersom den inte varit framme och påverkat.

Är detta vanligt?
Hur stabilt kan termostaten hantera värmesystemet i vagnen, kan man förlita sig på att den ska klara hålla dem 20 graderna?

Kan termostaten vara fel eftersom värmen fortsätter stiga trots att inget yttre bör påverka det som solen?

Tack så länge!

2017-07-31 kl 11:53

Hej,
Förmodar att du har en Alde 3010 panna i din precis som vi har. Den finns med både mekanisk och LCD panel och vi har den senare och den håller jämn temperatur riktigt bra. Möjligt att en mekanisk diffar lite mer i att hålla jämn temperatur. Det går att, åtminstone på LCD modellen, kalibrera panelen men det verkar inte vara det som är problemet för dig då den verkar öka värmen. Det finns en motsatt funktion, nattsänkning. Jämför temperaturen på panelen (om du har LCD panelen) med en annan termometer till att börja med.

2017-07-31 kl 13:53

Kan finnas en orsak till, om jag inte minns fel så kan man välja om cirkulationspumpen ska gå kontinuerligt eller stanna vid uppnådd temperatur. Kan tänka mig att värmen stiger något mer om pumpen går kontinuerligt under denna årstid då det finns en del värme i elpatron/pannan.
/Lennart

2017-07-31 kl 16:36

Oklar faktiskt exakt vilken Alde-modell vi har men LCD panelen har vi.
Det som är så lustigt är att värmen fortsätter stiga över de inställda värdet även när de är betydligt kyligare utomhus.
Hade det varit sol ute kunde jag förstått att temperaturen skenar iväg inne i vagnen, dock så hade den troligt inte behövts vara igång då öht.
Och skulle den vara felkalibrerad så stämmer det ju inte mot den temperaturen som är satt när de ändå sticker iväg.

Ska definitivt prova med egen termometer!

2017-08-04 kl 16:08

Men om det tar tid för värmen att komma upp så att termostaten märker det, då kan det ju vara så mycket varmt vatten i slingan att den fortsätter värma ett bra tag efter det att cirkulationen upphör. Eller så är det som skrevs ovan, att du har funktionen där pumpen går hela tiden och värmen regleras med brännaren/elpatronen. Då blir det ju inte kallt tvärt i pannan eller radiatorerna bara för att termostaten säger stopp.

2017-08-05 kl 20:40

Man kan räkna med två graders tempskillnad mellan inställd temp och verklig temp. Det är min erfarenhet. En annan sak att tänka på är vilka kylande luftströmmar det finns i närheten av tempgivaren. Det är också bra om man gör en referens kalibrering med en termometer i direkt anslutning till givaren. I ditt fall kan det ju vara så att panelens inställda 20 grader i verkligheten är 22 - 24 grader.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2017-08-05 kl 23:54

kjello skrev:
Man kan räkna med två graders tempskillnad mellan inställd temp och verklig temp. Det är min erfarenhet. En annan sak att tänka på är vilka kylande luftströmmar det finns i närheten av tempgivaren. Det är också bra om man gör en referens kalibrering med en termometer i direkt anslutning till givaren. I ditt fall kan det ju vara så att panelens inställda 20 grader i verkligheten är 22 - 24 grader.

(Min fetning) Det är min erfarenhet också. Har termostaten inställd på 18 grader och då är det behagligt på natten.

2017-08-08 kl 20:17

Tack för hjälpen campingkamrater!
Har dessvärre glömt o informera er men vi var hos återförsäljaren och dem undersökte det och hittade inget.
Allting verkar stämma och jag har upptäckt att det är som ni beskriver, en diff på omkring 2 grader.
Med hjälp av egen termometer i vagnen så stämmer det i förhållande till vad som visas på ALDE-displayn.

Samtliga ventilationskupor upptäcktes trasiga av verkstadskillen som byttes snabbt o smidigt så helt onödigt blev inte vårt besök :)

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017