Värme startar ej / av Bror100

• 5 svar
Värme startar ej
2017-04-03 kl 10:01

Har nyligen köpt en Solifer Finlandia 610 och värmen fungerar inte. Händer inget när den slås på, varken el eller gasol. Primus 2490 och 2590. Har bytt reläsats till elpatronen, men ingen skillnad. Misstänker att felet sitter i manöverpanelen, hur kan jag kontrollera om felet är där? Eller har någon tips på annat. Alla säkringar verkar ok
Nytt batteri förra sommaren som under vintern kortslutits, kan det ha orsakat felet?
Tacksam för svar och tips, är helt novis vad gäller husvagnar.

2017-04-03 kl 10:37

Till min Alde 3000 Compact hittade jag servicemanual på nätet. Leta efter en sådan. Det är lättare att felsöka om man har en sån att gå efter.
Nu krånglar min panna igen, så jag har nytta av instruktionen... Fast det hördes tydligt att den här gången är det fläkten som går trögt, så det blir aldrig tryck tillräckligt för att gasen ska slå på. Elvärmen fungerade igår, men i morse var det kallt och cirkulationspumpen hade stannat. Alltid är det något...

2017-04-03 kl 11:25

Har hittat felet, en liten glassäkring bakom manöverpanelen dold under en kåpa, där var felet. Antagligen förorsakat av det kortslutna batteriet.

2017-04-03 kl 18:45

Hehe ibland är jag glad att jag har truma, har haft både primus och alde innan. Och det har alltid varit något klabb med dem. Truman funkar år efter år och ändå hatar jag den och det blir alde i nya vagnen :)

Bror100, angående batteriet så har det antagligen laddats ur och sedan stått oladdat och då mår det inte bra sedan. Ett enkelt sätt att kolla elpatroner på är att köpa en sån där wattmätare för vägguttag. Plugga den i väggen och sen kabeln till vagnen i den. Då kan du enkelt se hur mycket ström pannan tar. Det skall vara 1000w eller 2000w beroende på inställning.
Försök även att ta reda på om något drar ström fast allt är avstängt i vagnen. Vanligt är att gaslarm och antennförstärkare glöms bort tex.

2017-04-04 kl 13:49

Så, nu fungerar min Alde igen. Plockade ut fläkten, med motor. Efter en liten droppe tunn olja i varje lager på motorn så snurrar den så fint igen.

Jag hade Truma i förra vagnen. Var ett jädra byggande för att få elektriska tändningen av gaslågan att fungera.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05