Värme truma s3004 / av pontiacsmurfen

• 9 svar
Värme truma s3004
2020-04-10 kl 11:08

Jag är nybörjare på detta och erkänner att jag inte fattar ordentligt men jag är osams med min värmare i husvagnen. En adria aviva 563pt 2016 med trumas s3004. Det är iaf min chansning enl instruktionsboken. Den funkar både på 230v och gasol. Det sitter även en truma ultraheat på väggen som man kan ställa mellan 1-9 och 500/1000/2000w.

Nu är ju grejen att vi haft cabby förut med vattenburen värme och termostat. Ställer in 21 grader, den håller 21 grader. Men den här luftvärmaren får man ju sitta vid dygnet runt om man ska ha jämn temp.

Från sent i går kväll tills i morse så har det varit ca 3-4 grader varmt ute. Ställde värmaren i läge Auto och fläkten på fullt, läge 5. Truma ultraheat ställdes på 2000w och läget ca 7,5 där det klickade i termostaten. Satt i vagnen en stund och fläkten gick ner i varv på värmaren. Temp i vagnen, ca 19 grader. Vaknade några gånger i natt och kollade på min trådlösa termometer inne i huset. Vagnen höll faktiskt ca 19 grader konstant. Sen i morse så började solen komma upp och värma. Temperaturen steg rätt snabbt i vagnen. Förståeligt. Men när jag klädde på mig och gick ut då var vagnen ca 24 grader. Öppnade dörren. Fläkten gick nu i högre varv och det forsade värme i värmeutblåset vid dörren.

Borde inte det finnas en termostat som säger att nu är det 24grader här, vi borde ha 19 så nu slår vi av en stund och blåser på igen när vi kommer i hysteresen som värmen ska ligga inom?

Annars får man ju skruva dygnet runt på värmaren för att få rätt temp. Vad gör jag för fel? Ska man ha fläkten på jämt? Vredet som är längst till höger på värmaren markerat 1-5 Det är ju en termostat det med, men den är väl för bara gasol. Den har jag på 0. Hur gör ni med era trumavärmare? Ger snart upp och köper en vagn med vattenburen värme igen.

2020-04-10 kl 13:20

Du bör ju ha en Manöverenhet med rumstermostat där du ställer temperaturen.Titta här på sidan 3. https://www.truma.com/web/downloadcenter/files/truma-heating-ultraheat-operating-se.pdf

2020-04-10 kl 14:33

Japp, men den är så...vet inte om jag ska säga känslig eller okänslig. Är det 18 grader i vagnen och den står på 7 säger vi. Sen vrider man toksakta medurs, då klickar ju termostaten direkt. Släpper man då och tror att man justerat lite lite. Då är det strax 23 grader i vagnen i stället. Finns inget direkt mellanting.

2020-04-11 kl 12:02

Jag har haft en vagn med Truma luftvärme. Men den hade bara ett vred på själva värmaren. Ingen elvärme heller. Det fungerade sisådär att hålla värmen jämn i den vagnen. I regel satte vi på den när vi ville ha varmare och stängde av den om solen sken.
På natten fick den gå på lågfart, om det blev kallt ute. Då frös man i alla fall inte.

Själva fläkten körde vi nästan alltid på automatik. Då gick den fortare när brännaren var igång och långsamt när bara pilotlågan brann.

De senaste tio åren har vi kört med Aldepannor, 3000 resp. 3010. Där fungerar temperaturhållningen utmärkt, så länge givaren sitter vettigt placerad.

2020-04-12 kl 13:51

På min förra vagn hade jag också en truma. Jag brukade köra fläkten fullt vid uppvärmning med gas. Sedan slå över till Ultraheat på 2000W oftast. Fläkten körde jag manuellt på 2-3. Autoläge gjorde att det blev väldigt ojämn värme.
Jag kopplade även in en extra givare till Ultraheaten. Den givaren satte jag tillsammans med givaren till gasolen. Innanför trumans frontplåt. Då reglerar den på luften som sugs tillbaka till fläkten. Annars använder den givaren i vredet. Och då var det ca 7 graders hysteres. Det blev helt ok, med extra givare.
Sen fick man göra precis som du. Köra värmen tills man nådde den temp man ville ha. Sen backa tillbaka vredet till den slog av, och låta den stå där, samt notera inställning ifall ungarna skulle få för sig att pilla på den.

2020-04-14 kl 12:05

Jag håller med om att autoläget gav en ojämn värme. Lite som att elda i öppna spisen. Värmer bra när det brinner, knappt alls när det bara är lite glöder kvar.
Värmekomforten i en vagn med vattenburen värme är i en helt annan klass. Men det är ju prislappen på prylarna också.

2020-04-15 kl 07:14

Ja som sagt det gällde att hålla luften cirkulerande för att få en bra reglering. De flesta vänjer sig vid att fläkten låter om den går på samma varvtal hela tiden.

2020-05-19 kl 20:53

Vad är det för sorts givare till ultraheaten?

2020-05-19 kl 21:02

Efter lite googlande visade det sig att det är en 10k NTC.
Det har jag nog i källaren någonstans :)

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842