Värmepanna primus 2450 kokar vid gasoldrift / av otto75

• 12 svar
Värmepanna primus 2450 kokar vid gasoldrift
2018-06-16 kl 11:52

Hej
Gammal husvagn och gammal panna (fjällvagnen - 86). Värmepanna 2450, cirk.pump 714961, styrning primus med vred ovantill och 4 knappar nedtill märkt från vänster
-1 droppe ned
-2 droppar ned
-2 blixtar upp, 1 blixt ned
-kran
Pannan funkar ua när jag kör på el inkopplad, men när jag testar att köra den på gasol så "kokar" den inom några minuter. Så pass att det blir världens stråle från glykol-kärlet och hela pannan ryker ordentligt.
Jag har ingen aning var jag ska börja felsöka, eller om jag missat nåt när jag startar den på gasoldrift?
Någon där ute som kan vara behjälplig...

2018-06-18 kl 06:16

cirkulations pumpen fungerar inte, mitt tips.

2018-06-19 kl 13:57

Kan vara termostaten på pannan med, det hade jag på min Adria från 91. Det satt fel termostat på när jag köpte min, fick byta den till en "grön" termostat. http://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/primus-varme/primus-reservdelar/vattentermostat

2018-06-19 kl 14:39

Panntermostaten är sista anhalten om prylarna före strejkar då bör den bryta vid ca 85 grader.

I det här fallet så låter det ganska klart att det är 12 V cirkulationspumpen bakom pannan som strejkar och inte ser till så det blir cirkulation i systemet (ganska vanligt).

Du bör även ha en "skvallerslang" mellan utlopp på pannan och Expansionskärlet, när pumpen går så skall nivån stiga i denna slang om inte så står pumpen still.

Att den funkar på El innebär ju då att du har en 220 V cirk. pump på Elpatronen och att den fungerar. I vissa vagnar så har man inte 220 V cirk. pump på Elpatronen och då skall 12 V pumpen fungera även till Elpatronen.

2018-06-20 kl 06:18

axeln på pumpmotorn samt axeln på impellern sitter ihopsatta med ett hårdare gummimembran. Pumpmotorns axel snurrar med det är inte säkert att axeln från impellern snurrar med pga av slitage. Jag har själv råkat ut för det (2450 Primus). Lite locktite/superlim fyllde jag på i gummimembranet och tyckte ihop axlarna mot varandra i gummimembranet och sedan fungerade det.Du kanske måste "rugga upp" promotorns axel lite för att limmet ska fästa.Impeller motorns topp på axeln är däremot gängad för att gummimembranet ska fästa.Det är i alla fall en usel konstruktion.

2018-06-20 kl 09:09

I en 1986 så bör det sitta en Primus 808202 pump och inte den äldre typen som du beskriver...

http://rus.auto24.ee/products/product_pic.php?id=451090&view=10

Men otto75 är nog på semester så vi väntar med att spekulera tills han återkommer, han vet nog bättre vad han har.

2018-06-20 kl 10:14

enligt din bild så har jag en exakt likadan värmare som din bild. Originalet 1986 kanske har havererat och då har monterat in en från 1980.Men vi får väl höra vad otto75 har att säga.Annars så är ju forumet bra med alla tips man kan få.

2018-06-20 kl 16:35

camp50 skrev:
enligt din bild så har jag en exakt likadan värmare som din bild. Originalet 1986 kanske har havererat och då har monterat in en från 1980.Men vi får väl höra vad otto75 har att säga.Annars så är ju forumet bra med alla tips man kan få.

Ja, för vi får väl inte tro att det är ett Troll igen. Dom Österut är fena på att lägga in troll automatiskt...

2018-06-21 kl 22:23

Hej igen
Ursäkta sent svar.
Jag kan inte ladda upp bilder, men det är grejerna jag nämnde i första inlägget som sitter i vagnen.

Tack för svar iaf. Ska jag förstå rätt att det sitter en till cirkulationspump utöver den som sitter inne i husvagnen (som går på 220v)?
En till fråga då, hur/startar man den?

2018-06-22 kl 08:48

12 V pumpen som sitter bakom pannan skall starta då du slår till för start på gasolen och gör den inte det så kokar pannan och bryter vid ca 85 grader (om den går så länge innan den blir torr).

220 V pumpen startar när du vill använda Elpatronen.

Båda dessa är separata för sina resp. system.

En lite skiss på hur det ser ut:

http://elektronikforumet.syntaxis.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=73961

2018-06-22 kl 14:42

Ah, ok. Tack för hjälpen. Ska ta och kika hur det ser ut och se om jag kan finna nåt fel som är trasigt. (tänkte faktiskt att det skulle bli nån form av självcirkulation då jag körde värme på gasol).

Men en annan fråga då, om jag får igång 12v pumpen, hur länge klarar batteriet att driva den innan det är tomt? Om man fricampar och kör värmen en natt ex...

2019-12-09 kl 03:57

pumpen drar 1-4 watt vilket inte är någonting, du kan köra flera veckor me den pumpen igång på ett fulladdat batteri, de som tar ström är magnetventilen och glödstiftet

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1589 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 652 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842