Varmvattenbehållaren sprack, nu har vi elfel. ??? / av Jenny.Gunlog.Bengtsson

• 11 svar
Varmvattenbehållaren sprack, nu har vi elfel. ???
2017-06-17 kl 22:11

Halloj!

Vi har en Hobby 495:a (Excellent Easy) 2005 års modell.
Sambon åkte iväg med vagnen. När han kom fram parkerade han, tog fram stolar och bord, och gick därefter iväg till annan samlingsplats. När han kom tillbaka sent på kvällen var det vatten i hela vagnen. Han torkade och torkade, men mer vatten kom. Några timmar senare hade han torkat klart. Toan fungerade inte när han åkte iväg, men det fanns toaletter på stället, så det var inget akut.

Vi trodde det var något läckage i slangarna, och idag testade vi. Hela vattentanken under sängen var sprucken, och det ordentligt. Vi har nu beställt en ny. Men...

Vi får inte rätt på toan.

1. Vi (jag) har kollat säkringen bakom kassetten, men den är hel.

2. Vi har kollat säkringarna inne i "propp"-skåpet, och alla är hela. Drar man ut en säkring så lyser en liten diod undertill. Alla utom en lyser så det verkar som att den inte har ström.

3. Vi har dragit av kablarna undertill och satt dit igen utan resultat.

4. Trycker vi på spolningsknappen så hörs det absolut ingenting. Lampan som visar full tank lyser inte heller.

5. Vi har kollat kopplingarna under spolningsknappen och dom är okej.

Jag märkte dock att när jag trycker på spolningsknappen så blir det (dock ytterst, ytterst lite) strömfall i belysningen på toaletten.

Kan det möjligtvis vara så att det har något samband med varandra? Den sprickan som finns på vattenbehållaren är ingen liten spricka. Den går från ovankant på kortsidan, neråt, och under hela behållaren. Den sitter under sängen precis utanför toaletten.

Jag ska ta upp pumpen och rengöra den, men jag tror inte det hjälper alls eftersom det inte verkar gå ström förbi säkring nr 1.

Vi skulle kunna skruva bort inredningen för att felsöka, men det är ju inget litet jobb, så jag vill gärna fråga er här inne om råd.

Hur hade ni gjort?

2017-06-18 kl 13:06

Hej Jenny!

Du få nog ge oss lite mer fakta om vi skall kunna komma med något bra råd.

1.Vatten tanken är sprucken och ni har beställt en ny. Kan ni använda den gamla med tillräckligt med vatten i? Eller har installerat den nya?
2.Vilken typ av toa har ni?
3.Går vattenpumpen när ni använder andra vattenkranar?

2017-06-18 kl 20:22

Har du mätt någonting alls? Hur långt har du ström?

2017-06-19 kl 17:21

Jag ska försöka besvara frågorna uppifrån och är enormt tacksam redan nu.

Vår gamla vattenbehållare (varmvattentanken) var sprucken som om någon stampat på den (ena sidan plus hela botten), så vi har ingen tank alls nu. Den nya är på väg vilken dag som.
Vår toa är en Thetford kassett C400.
Pumpen fungerar inte när vi har andra kranar igång. Både kökskranen och toakranen fungerar.

Vi har inte mätt strömmen än för vi vet inte var vi ska börja, men som vi förstår det så går det inte in någon ström i 1:ans säkring eftersom inte ens varningslampan lyser om att säkringen är sönder/inte är isatt ordentligt.

2017-06-19 kl 21:51

Spelar ingen roll var du börjar mäta. Ju fler ställen du mäter på desto klokare blir du.
Indikeringsdioden för trasig säkring brukar vara sådan att den bara lyser om det finns någon belastning på utgående tråden från säkringen. Om det är avbrott längre fram är det inte säkert den indikerar trasig säkring, även om det finns spänning i säkringshållaren.

Att mäta är att veta.

2017-06-19 kl 22:08

Ah. Okej. Tack för svar a-850. Jag får sätta igång med det då.

Tyvärr har vi haft ganska mycket otur med vagnen, så det blir ev. att byta till annat märke. Men först måste vi försöka hitta problemet.

Jag återkommer med resultat.

2017-06-20 kl 08:18

Dra ut pumpan til toa´en och kolla om det lille hjulet i botten drar rundt ved aktivering annars forsök at få i gang det med en liten skruvmejsel eller liknande där finns säkert också en säkring nonstans kring toa, så kolla spänning på pumpan lycka till :-)

2017-06-20 kl 21:56

Hej knudaa.

Vi har kollat upp säkringarna i vagnen och det är inget fel på dom.

Tiden räcker inte till för att rensa pumpen och mäta spänningen. Skulle ha gjort det både igår och idag, tisdag, men annat kom i vägen.

Jag får försöka hinna imorgon...

2017-06-25 kl 13:27

Hejsan alla.
Nu har vi hållt på i husvagnen.

Varmvattentanken är på plats. Vi har säkrat med ett tråg i plast undertill och borrat ett hål igenom golvet så att vattnet kan rinna rakt ut om olyckan skulle vara framme igen.

Efter mycket möda och stort besvär fungerar nu toaletten. Själva "hjulet" inne i toapumpen satt så hårt så jag fick låta smutsen lösas upp med lite ättika i.

Problemet med säkringen hittar vi inte. Vi har först (enklast) checkat om allt fungerar, och det gör det. Alla lampor lyser som dom ska, även ytterbelysning. Toaletten fungerar, kylen fungerar... Vi har mätt på lite olika ställen och hittar inget fel.

Vårt stora frågetecken nu är vad den där säkringen går till. Det enda vi inte har i vår husvagn är en original-spisfläkt. Iofs så är toaletten kopplad ihop med belysningen på toan, så frågan är om inte spisfläkten hade varit kopplad till köksbelysningen.

Vet någon om det finns något speciellt kopplingsschema på var dom olika säkringarna går?

2017-06-25 kl 20:43

Som jag skrev tidigare: Om den inte är använd, alltså det inte finns något anslutet till säkringen, då lyser nog inte skvaller-LED när du tar ut säkringen heller. Indikeringen brukar drivas genom lasten, eller genom kortslutningen som fick säkringen att gå. Finns det ingen last blir det inget ljus heller.

2017-06-27 kl 20:40

Okej. Ingen rök utan eld, alltså. Hihihi! Tack för hjälp och tips, alla.

Tack för ett mysigt forum.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05