• 7 svar
VIKT
2017-10-11 kl 08:57

Hejsan en fråga.
jag har en Volvo xc90 som får dra 2200kg
jag har BE kort så jag får lov att dra vad bilen får dra jag har tittat på en vagn som har en tjänstevikt på 1950 kg men en totalvikt på 2500kg får jag dra den om jag bara lastar 250kg eller går polisen efter totalvikten på vagnen?

2017-10-11 kl 09:37

Hej!
Du som har BE kort får dra vagnen om du, som du själv också skriver, bara lastar 250 kg.

Citat:
Körkortsbehörigheten BE ger rätt att köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg och en eller flera släpvagnar kopplat till sådan bil.

Till skillnad mot behörighet B eller utökad B har BE-behörigheten inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter, som är högst 3 500 kg för B och högst 4 250 kg för utökad B. För BE- behörigheten gäller dock att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Då man inte får dra mer än bilens högsta tillåtna dragvikt så blir bruttovikten och vagnens tjänstevikt styrande för hur mycket man får lasta.
250 kg last är ju rätt bra, själv får jag bara lasta 138 kg och det räcker inte långt, tyvärr är det husvagnens högsta tillåtna lastvikt.
Lycka till!

2017-10-11 kl 09:44

Det är bruttovikten, den vikt här och nu, som gäller när man pratar om tillåten släpvagnsvikt. Det går alltså inte fullt ut räkna med tjänstevikten för den kan ändras. Man kan ju ha tjänstevikten som grundplåt om man vet den sen tidigare.
Alla vet väl om hur tjänstevikten i verkligheten är när man kontrollerar detta på husvagnen.

2017-10-11 kl 10:27

Tack för svaren!

2017-10-11 kl 20:21

Det går alltså utmärkt för dig att dra exempelvis en biltransportsläp med totalvikt på 3500 kg, så länge du även där ser till att den inte är lastad till högre bruttovikt än 2200 kg.

Rör detta sig om en XC90 av första generationen? Jag frågar för jag har för mig att jag sett att släpvagnsvikten för XC90 är högre än så, men det var på den som säljs nu.

2017-10-12 kl 05:58

Det är en 2016 Xc90 hybrid en T8
T6 och D5 får dra 2700 fr.o.m. 2016

2017-10-12 kl 10:59

Aha. Ja, det stämmer att jag noterade att den starkaste modellen har lägre släpvagnsvikt. Undrar om det är för att batterier och sånt väger en hel del i sig självt, eller om de är oroliga för eldriften om man kommer ut där det är dålig framkomlighet. Den är väl sådan att du bara får fyrhjulsdrift om du har kräm kvar i batterierna? Går det att spara på strömmen om man vet/misstänker att det är svårframkomligt när man kommer fram? Eller går det så tungt med vagn bakom att bensinaren går hela tiden ändå?

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017