vill inte starta igång på polarhusvagnen, en primus 2480T / av lugnOchRo2

• 9 svar
vill inte starta igång på polarhusvagnen, en primus 2480T
2020-03-17 kl 18:44

Hej, har bekymmer då gasolvärmaren vill inte starta igång på polarhusvagnen, en primus 2480T.
När jag slår till den på manöverpanelen inne i husvagnen så lyser den röda lampan som den ska ovanför on-knappen. Sen när jag trycker på återställningsknappen på brännaren så börjar pumpen gå igång och cirkulerar. Men själva gasen antänds inte, brännaren blir inte varm.

Checkade spänningen över alla kablar, det är ingen spänning alls till glödstiftet. Lurar på om det är där problemet ligger, men läste på forumet att det skall vara väldigt lite spänning där, 2,5 volt eller så.

Läste också att man kan bygla över och kortsluta glödstiftet, men hur gör man det…?
Det kommer el till kablarna grå, gul och röd. Sedan kommer det el till den övre röda kabeln innanför manöverpanelen, men inte till den undre röda kabeln.

Jag mätte med voltmätare på glödstiftet, och det visade inget, inte ens 2,5 volt….

Jag vet inte, vad kan det mer vara för fel man kan undersöka…?

Bild

https://www.bildtagg.se/bild/wt6ps2wbriw6ycg2b800zqrx

https://www.bildtagg.se/bild/b9ao0rz0phmyv0ya44e3j48

https://www.bildtagg.se/bild/dx8dhwrcnxk54gaucdok4x4

2020-03-17 kl 20:02

Du ska ha 12 V på den Röda in i pannan, ständig ström. När huvudbrytaren i skåpet är påslagen.

Har du inte det så får du följa den ledningen och se vad som hänt.

2020-03-18 kl 06:53

Ah, toppen..!

Det gäller både den övre röda och den nedre oclså..?
nu är det ström genom den övre men aldrig ström genom den nedre....

https://www.bildtagg.se/bild/b9ao0rz0phmyv0ya44e3j48

2020-03-18 kl 08:44

Bilden du visar här är överhettningsskyddet och termostaten.

Dom två röda skall det vara ström på båda sidor om termostaten då det är en brytande termostat.
Är det inte det (om den är kall) så är termostaten sönder.

Det jag förklarade ovan var kablarna på den kontakt som går in i pannan (6 poler). Visserligen så har det använts en 7 ledare från typ släp men det är bara 6 kablar som skall gå in i kontaktstycket och nerifrån så skall det vara:
Röd med ständig ström.
Blå signalledning.
Svart jord.
Gul start av panna magnetventil 1 och tändning glödstift.
Grön cirk. pump.
Brun magnetventil två (eller i ditt fall Grå).
Så frågan är om någon gjort någon annan koppling då det går en Grå in och Bruna hänger lös (om den nu gör det?).

2020-03-18 kl 11:58

det vore ju jobbigt, jag köpte vagnen i förra veckan men den tidigare ägaren hade heller aldrig fått igång värmen.

Så det kanske är feldraget sen länge då, skulle behövt nåt slags schema hur det skall dras om. Är det nåt man kan göra själv eller borde jag lämna in den egentligen...?

Jo den bruna i mitten hänger helt lös...

Hagbard skrev:
Du ska ha 12 V på den Röda in i pannan, ständig ström. När huvudbrytaren i skåpet är påslagen.

Har du inte det så får du följa den ledningen och se vad som hänt.

Det var ström i den röda, gula och grå. Skall det vara ström i den gröna också, fast om den är för cirkulationspumpen spelar det väl ingen roll för glödtändningen, om inte allt nu är felkopplat då....

2020-03-18 kl 12:13

På sidan 17 har du elschema över dragningen för en 2480 panna, kanske inte din årsmodell men brukar vara samma när de gäller Polar.

https://www1.cabbycenterkristinehamn.se/dokument/ibok/polar/polar_1990.pdf

2020-03-18 kl 12:21

I övrigt när det gäller Polar och Primus så är det viktigt att jorden fungerar som den ska (förutom att det skall vara 12 V på alla ledningar som ska vara strömförande).

Oftast får man dra en ny jord 2,5 m2 direkt från batteriet till den svarta på kontaktstycket till pannan. original så sitter (oftast) jorden till pannan strax till höger i kofferten en tunn svart sladd som kommer ut från kabelhålet till höger) och sitter sedan monterad i den plåt som sitter mot karossen mitt i kofferten.

2020-03-18 kl 14:04

Ett snabbt sätt att testa jordningen är att rulla ut en tråd från batteriet, genom dörröppningen och direkt till där den behövs. Hjälper det får man installera den snyggt sen.

2020-03-19 kl 07:12

toppen, jättetack. jag hoppas att jag får ordning på detta, men jag skriver sen hur det hela har gått när det förhoppningsvis är klart...

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842