Vintercampa - extra element? / av Andnils

• 19 svar
Vintercampa - extra element?
2019-03-20 kl 07:18

Vi har precis köpt en Bürstner Premio Plus. Massor av skäl till just den vagnen - men vinteregenskaperna är väl inte primärt ett, trots att tanken är att den ska stå säsong i Sälen.
Så nu funderar jag på vilken typ av extra element jag bör sikta in mig på? Tänkte ställa in ett fram och ett bak i vagnen som får gå igång när elen kopplas till.
Helst ska det kunna vara på hela tiden, även när vi sover, så inte gärna för ljudligt.

Har inte köpt förstuga än, men där lär det ju också finnas nåt element, som möjligtvis kan påverka elbelastningen, så effekt är väl också en viktig parameter (även elförbrukningen).

Gärna länkar till vad du tror är ett bra köp!

2019-03-20 kl 09:04

Vad är det för värme i den från början?

2019-03-20 kl 19:10

Luftburen Truma Combi 4E, el-golvvärme

2019-03-20 kl 20:49

Jag köpte två 2kW värmefläktar (vita med termostat och effektvred) på Jula för 149:-/st.
Har en fram och en bak ställda på 1kW/st.
Det har räckt ner till -30. Har ställt pannan på 15grader om säkringen skulle gå, så man inte vaknar i ett frysrum....

2019-03-20 kl 21:20

Låter?

2019-03-20 kl 22:12

Vi har den här konvektorelementet från Jula. Har använt den mest för att få lite behaglig värme snabbt då vattenburet tar lite tid på sig så vi använder den inte på natten. Den är rätt tyst men osäker på om man vill ha fläkten på, på natten. Du kan ju ha enbart elementet på utan att fläkten är påslagen.

När vi åker mer frekvent (dvs varje helg) så programmerar jag timerstart på Alde pannans panel istället och då kommer man till en varm vagn. Tyvärr är det bara 7dgr kalender på panelen vilket gör den lite begränsad om det dröjer längre tid till man åker nästa gång.

2019-03-21 kl 22:17

Andnils skrev:
Låter?

Typ inte alls. Körde med vanlig kupé värmare först men det ljudet gick inte att sova i.

2019-03-22 kl 11:05

Truma Combi 4E har ju inbyggd elpatron med två olika effektlägen (900/1800w) plus att du har golvvärme borde räcka en bit att värma vagnen med och stöta med lite gasol ibland eller en liten värmefläkt beroende på hur mycket ström du har att tillgå (10/16A)

2019-03-22 kl 11:23

Blev lite nyfiken på din husvagn när den har Truma Combi panna monterad, brukar ju vara Truma S3004 pannor i husvagnar.

Vad är det för storlek och årsmodell på eran Burstnervagn

2019-03-22 kl 13:19

Jag har inte haft så modern Truma. Den jag har haft var en föregångare till S3004. Men när jag jämför Truma Combi 4E med min Alde 3010, så ser jag att effekten på Truman anges till 4 + 1,8 kW. Min Alde har 5,5 + 3 kW, så det skiljer ju en del på kapaciteten.

2019-03-22 kl 13:48

Jag har nog skrivit fel Truma. Ultraheat. Finns 500, 1000 och 2000w i effektlägen. Fläkt som blåser runt.
Vagnen är premio plus 510 TK.

2019-03-22 kl 14:38

apersson850 skrev:
Jag har inte haft så modern Truma. Den jag har haft var en föregångare till S3004. Men när jag jämför Truma Combi 4E med min Alde 3010, så ser jag att effekten på Truman anges till 4 + 1,8 kW. Min Alde har 5,5 + 3 kW, så det skiljer ju en del på kapaciteten.

Det blir också mycket "goare" värme utan att en fläkt drar runt all damm...

2019-03-22 kl 17:10

Ja fast det är svårt att slå Truma på fingrarna när det gäller att få värme snabbt.
Vi klarade oss i 25 minus på vår Truma. Dock blev golvet kallt där elvärmen inte var utlagd.

2019-03-22 kl 18:01

David: Men det var väl med gasol? Eller menar du att elen gav värme så bra?

2019-03-23 kl 11:54

Ja, snabbheten i den gamla Truman var ju anmärkningsvärd. Jag hade den klassiska brun/svarta kaminen, mitt i vagnen, kompletterad med varmluftsslangar i olika riktningar. Min gick bara på gasol, med pilotlåga.

2019-03-24 kl 10:23

Jag hade nog ungefär samma som apersson850. Jag hade dock ultraheat elpatron i min.

Andnils i början körde jag både el och gas. När vagnen var riktigt varm och man var i den så klarade jag mig på el. Men om man tex gick ut och in mycket och släppte in mycket kall luft. Då orkade inte ultraheaten med och man fick köra gas ett tag.
Truman orkade inte värma upp en vagn från minusgrader på bara el. Men som sagt när vagnen var varm så kunde man hålla tempen med el. En nackdel då var att man inte kunde fjärrstarta värmen eftersom Ultraheaten inte räckte till.
Lösningen blev då en värmefläkt som startades. När man kommer till vagnen körde man Truman på gas ett tag.

2019-03-24 kl 10:25

Angående Truma så är det väldigt olika hur de presterar. Rätt installerade fungerar de bra. Men tyvärr verkar de bara inslängda i de flesta vagnar. Vår gamla vagn kompletterade jag med slangar under alla fönster tex. Det gjorde stor skillnad istället för de få ventiler som fanns från början. Det är billigt att fixa till.

2019-03-24 kl 10:27

Jättebra input David!

2019-03-24 kl 12:45

Långt ner på den här sidan finns det en bild på en likadan brun Truma som jag hade en gång i tiden.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1516 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 576 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842