Vintercamping: Snökedjor på!

Publicerad: 2024-02-08   Uppdaterad: 2024-02-06

Att skaffa snökedjor är i första hand en trygghetsinvestering för den som uppskattar campinglivet under vinterhalvåret. Med kedjor tillfälligt monterade blir ditt fordon nämligen betydligt mer mångsidigt och tar sig fram längs vägar där andra inte kan åka. Exempelvis uppför en brant backe eller ut på en grusväg där snön ligger hyfsat djup.

Så fort det börjar diskuteras snökedjor kommer de gamla lumparhistorierna fram. Det är tydligen oundvikligt då de flesta som har någon som helst erfarenhet av snökedjor antingen är lastbilschaufförer eller minns ansträngningarna under värnplikten då tunga kedjor skulle monteras på lika besvärliga fordon. 

Det var ingen lätt uppgift, särskilt om man tog fram kedjorna alldeles för sent då bilen eller lastbilen redan stod med snö eller lera upp till chassit. Dagens snökedjor för bil och husbil lirar i en helt annan division och är snabba och enkla att montera. Åtminstone om du har övat på att sätta på dem i förväg.

Även en till synes oskyldig backe kan vara omöjlig att komma uppför. 

– Det är ett måste att träna när omständigheterna är goda för att veta hur snökedjorna fungerar i skarpt läge. Har du inte gjort det, eller åtminstone tittat på en Youtubevideo är det svårt att montera dem korrekt. Det är åtminstone min erfarenhet, säger Leif Qvist från Umeå som alltid har snökedjor i bilen under vinterhalvåret. Både i Volvon och i husbilen. Investeringskostnaden är så låg att det är riktigt dumdristigt att inte ha kedjor med sig. 

Husvagn & Camping testar i denna artikel två olika kedjor: Griper Quick Van från det småländska familjeföretaget Nyvab samt König XG-12 Pro från Mekonomen. 

Tänk på att förvara kedjorna lättillgängligt så att du inte behöver leta efter dem när de väl ska monteras. Du sätter fast dem på det drivande hjulparet (det behövs alltså bara två kedjor) och låter bilen göra resten. Det är viktigt att tänka på att snökedjor i första hand är avsedda för en nödsituation och du bör alltså inte ha dem monterade kontinuerligt.

Snökedjor tar inte särskilt mycket plats när de inte används.
Det är viktigt att lära sig sätta fast kedjorna innan du behöver använda dem. 

Du bör heller inte köra fortare än 50 km/h eftersom kedjorna förändrar bilens köregenskaper och undvika snabba accelerationer och alltför kraftiga inbromsningar. För din och andras säkerhet. 

När ska jag använda mina kedjor? Faktum är att du sällan ångrar att du tog på dem, men desto oftare att du låtit bli. Tänk så här: Är underlaget halkigt, lerigt eller om det ligger ovanligt mycket djup snö utan att du vet hur marken undertill ser ut – använd kedjorna. 

Särskilt om du planerar att åka brant uppför, eller utför, där vägen dessutom lutar en aning åt sidan. Det är verkligen inte kul att glida av vägen oförmögen att komma upp igen. Inte nog med att det kostar en del att få hjälp av bärgare, du kan dessutom behöva vänta länge vid vägkanten och kanske inte hinner fram till dagens destination. Och det finns alltid risk att bilen går sönder och hamnar på verkstad.

Snökedjorna läggs ut ”bakom däcket” och lyfts sedan upp på ovansidan där vajern förbinds så att kedjan inte trillar ner igen. Lägg fram kedjorna på däckets framsida och förbind dem med kättingen och fästöglan. Därefter behöver du justera kedjan en aning så att den hamnar rätt. I vissa fall kan du behöva låta däcken rulla en liten bit om det är svårt att få till. Spänn kedjorna och så är det dags att åka. Ibland kan du behöva efterspänna snökedjorna på nytt efter hundra meter då de inte suttit perfekt från början. Öva och praktisera.

Glöm inte att spola av snökedjorna när du använt dem (när du är hemma igen) och låt dem torka innan du stoppar dem i väskan. På så sätt håller de i många år och luktar inte så där skumt som instängda saker i plast kan göra. Använd helst handskar när du hanterar snökedjorna. Både för att du ska slippa klämma dig, med också för att det vanligtvis är kallt när du använder dem. 

Det kan även vara smart att tänka lite extra på säkerheten (särskilt om det är dålig sikt eller mörkt ute) och använda reflex/varselväst, kanske en ljuspuck, vilket är en effektiv produkt som blinkar och fungerar som varningsljus samt varningstriangel, om du står dåligt till längs en trafikerad väg.

När kedjorna sitter korrekt är framkomligheten mycket god.

FAKTA

GRIPER QUICK VAN… är en kraftig snökedja som passar särskilt bra till tyngre bilar som husbilar, vans och fyrhjulsdrivna fordon. Kedjorna monteras lätt från utsidan utan att du behöver flytta fordonet eller efterspänna låsanordningarna. Består av ett kryssmönster av härdad fyrkantskätting som ger en fin sidostabilitet och en bra drag- och bromsförmåga utan att väsnas för mycket. 
Pris 1 062,50 kr/par inklusive frakt. www.nyvab.se 

KÖNIG XG-12 PRO… är en smidig snökedja som levereras i väska av hårdplast. Den sägs vara som allra bäst på större kommersiella fordon och hus-bilar, och består av 12-millimeters kätting i ett speciellt utvecklat kedjemönster med dubbla svetsade dragplattor. Tack vare ett särskilt mikroregleringssystem är den lätt att spänna. Maxhastighet
50 km/h.
Pris 2 876 kr/par. www.mekonomen.se 

BRODDAR… är ett enklare alternativ. De används först när du kört fast. Produkten kan förklaras som en plastplatta (tänk bräda) som sätts fast med spännband (genom fälgen) tvärs över däckets anläggningsyta mot marken. När däcket spinner tar ”broddarna” i och hugger fast i underlaget. Passar fint i både sand och snö. Företaget TracGrabber var en av de första tillverkarna i segmentet.
Tvåpack (till drivande däck) kostar 795 kronor och ett fyrpack (till fyrhjulsdrift) kostar 1 295 kr. tracgrabber.se

Broddar från TracGrabber kan vara ett bra alternativ till snökedjor. Men dessa kan enbart användas om du kört fast och inte i förebyggande syfte på väg.
Rulla till toppen