Vinterunderhåll vad bör man göra? / av ufriman

• 6 svar
Vinterunderhåll vad bör man göra?
2006-12-17 kl 12:38

Vintern hösten är här.
Då kommer frågan vad bör man göra med sin vagn som står på tomten under vintern?

Några punkter vi har gjort.

1. Tvätta in och utsida
2. Städa insidan (damsuga och torka av)
3. Tömt toaletten och rengjort extra noga
4. Tömt Vatten systemet inkl. varmvatten beredaren
5. Tagit ut alla kläder och textiler som ej tillhör vagnen orginal.
6. Ställt upp alla skåpsluckor på glänt.
7. Städat ur kylsskåp och ställt det i andra läget och lagt hushållspapper i botten för att hålla bort fukt.
8. Vikt om förtält och lagt detta i förådet.
9. Satt värmen på 10 grader. (som vädret är nu så går värmen nästan inget alls)
10. Gjort underhåll på batteri och laddare (fettat in poler och kontrollerat läckage och syrahalt)

Skall man göra något med plasten på utsidan (dörrhatag,kåpor osv)eller tar man det på iordningställandet på våren?

Tacksam för tipps vad man mer bör göra med vagnen.

2006-12-17 kl 13:45

Hej!
Du har gjort allt som man bör göra,men palla upp vagn så däckena går fria och samtidigt så kan du luta vagnen antigen fram eller bak.Det gör att regn vatten lättare riner av.Det där med värmen ok,men inte behövs det.Funkar bra också utan.Förmodligen så har du också underhållsladdare så det är bra för batteri.Glömde säga att det är bra att ställa upp sittdynorna på högkant och upp med locket där med.Vet inte vilka sängar har ni,men jag har en stor och då har jag pallat upp sängen med så att uttrume under sängen är bra ventilerat.

2006-12-23 kl 15:09

Jag brukar sätta in en torrboll trots att jag inte tror den drar åt sig så nämnd värd mycke fukt.

Vad jag tänkt investera är en avfuktare och köra den i vagnen höst och vår.

Så nogrann genomgång av vagnen gör jag inte som Ufriman och Zubac.
Tömmer i princip det som fryser men kläderna blir kvar i skåpet.

Men så smörjer jag den höst och vår.
Dragstången oftare.

2006-12-24 kl 12:04

Du kan även passa på att beställa tid för ev. service eller fukttest nu på vintern så kanske du kan få det jort när "du" vill, och inte behöver vänta så lång tid.
God Jul O. Gott Nytt husvagnsår alla forumläsare. Det där med att beställa servicetid gäller "alla" son vill ha det jort på våren verkstäderna har alltid son mest att göra när"alla"vill ha servicen jord.
M.V.H. Alf.

2006-12-27 kl 22:07

Jag vinterförvarar vagnen utomhus utan underhållsvärme. Har satt in tre torrbollar. En vid varje hjulhus och en i toan. De som står vid hjulhusen har jag fått tömma en gång från Oktober till December. Dynorna har jag lagt i varmförråd, för att undvika mögel på dem.

2007-01-01 kl 14:57

För att hålla husvagnarna torra på vinter'n finns en liten luftsolfångare att köpa. Den pumpar in varm torr luft när solen skiner, och endast då. Då behöver ni inte ta ur alla kläder, madrasser o.dyl, och vagnen hålls törr inuti. Värmer upp luften med 15 grader. Drivs av en solcell, inget förbrukning av batteri. Passar sig själva.

Den heter SolarVenti SV3.

titta in på www.hylt.se och klicka på undermenyn SolarVenti Solfångare, klicka på; "För max 25m2" så kommer den upp.
Nere på huvudsidan, har de knappar. Klick på "Kunder" och bläddra neråt till sidan 6. DÅ ser ni en SV3 monterad på en husvagn i Danmark.
De kan också monteras över en taklucka har jag sett bild på. De bygger en "låda" runt takluckan som är vinklad 60 grader.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206