Wifi på camping / av havskrattan

• 13 svar
Wifi på camping
2017-08-15 kl 19:26

Jag ska ut nu, någon vecka eller två.
Till Norge.
Vet forumet hur det funkar med Wifi på campingen.
Räcker det över hela campingarna eller behöver man någon typ av Range extender?
Jag har bara 2Gb surf i Norge och det går väl åt till navigation och Facebook

2017-08-15 kl 20:19

På campingar är det allt från gratis till ganska häftiga avgifter, täckningen är allt från runt receptionen till hela campingen. Oftast bara för en enhet - försök inte koppla upp egen router för att få fler enheter. En extender hjälper ju inte till på något sätt.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-08-15 kl 20:28

mrcool skrev:
På campingar är det allt från gratis till ganska häftiga avgifter, täckningen är allt från runt receptionen till hela campingen. Oftast bara för en enhet - försök inte koppla upp egen router för att få fler enheter. En extender hjälper ju inte till på något sätt.

Oftast bara en enhet, betyder det att bara min hustru får fri surf där det är så?☺
Extender tänker jag mig som en yttre antenn för bättre räckvidd för inne i vagnen, med sitt plåtskal, blir det väl ingen vidare signal.

2017-08-15 kl 20:37

En enhet innebär en dator, telefon eller platta etc. kolla vad som gäller där ni är. En extender är en förlängning av det trådlösa nätet. En antenn för att få bättre signal kan man ha men inget jag rekommenderar, har man dålig signal så uppsök källan (antennen som sänder) är ett mycket bättre alternativ. En bra regel är att du ska se antennen som sänder.

Pierre Palm
2017-08-15 kl 22:28

WiFi i all är men det brukar vara si och så på campingar med den varan. Nu är väl högsäsongen över men då när alla sitter uppkopplade är det seeegt. Jag skulle nog rekommendera dig att köpa extra surf hos din vanliga operatör då den kostnaden näst intill är försumbar när man räknar samman utgifterna för resan, framförallt med tanke på kostnadsläget i Norge. Trevlig resa.

Edit: Visst f..n, Norge är inte med i EU så roaming med befintlig surfmängd är inte att tänka på.

Edit2: Såg att även EES länderna ingår så där ramlar ju Norge in, då är det ju lugnt. :-)

2017-08-16 kl 10:42

På campingar vi stått på i Sverige med fri WiFi så har vi fått ett lösenord. Har inte märkt nån begränsning i antal enheter. Jag och min fru har båda surfat fritt. Men på större campingar funkar det bäst på förmiddan. På eftermiddag och kväll är det som perin säger seeegt... Så ska det fungera tillfredsställande rekommenderar jag egen surf.

2017-08-16 kl 11:26

mrcool skrev:
Oftast bara för en enhet - försök inte koppla upp egen router för att få fler enheter.
En antenn för att få bättre signal kan man ha men inget jag rekommenderar, har man dålig signal så uppsök källan (antennen som sänder) är ett mycket bättre alternativ

Håller inte riktigt med i detta.
Använder mig av en router som jag kopplar upp mot campingens WiFi och därifrån delar ut nät till två telefoner och två surfplattor.
På de campingar som har begränsningar med antal enheter vill säga. Har upplevt att fler och fler börjar göra begränsningar på antalet.
Tar man betalt för WiFi så behöver jag också genom att använda mig av routern också bara betala för en enhet eftersom jag själv delar ut till mina övriga enheter.

Till routern har jag också en utvändig antenn ansluten. Mest av den anledningen att våra kära husvagnar har aluminiumväggar vilket skärmar av signalen avsevärt. Upplever en avsevärd skillnad på signalstyrka med eller utan antenn.
Sitter jag utanför husvagnen spelar inte antennen så stor roll.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-08-16 kl 11:42

chriper skrev:
mrcool skrev:
Oftast bara för en enhet - försök inte koppla upp egen router för att få fler enheter.
En antenn för att få bättre signal kan man ha men inget jag rekommenderar, har man dålig signal så uppsök källan (antennen som sänder) är ett mycket bättre alternativ

Använder mig av en router som jag kopplar upp mot campingens WiFi och därifrån delar ut nät till två telefoner och två surfplattor.
På de campingar som har begränsningar med antal enheter vill säga. Har upplevt att fler och fler börjar göra begränsningar på antalet.
Tar man betalt för WiFi så behöver jag också genom att använda mig av routern också bara betala för en enhet eftersom jag själv delar ut till mina övriga enheter.

Till routern har jag också en utvändig antenn ansluten. Mest av den anledningen att våra kära husvagnar har aluminiumväggar vilket skärmar av signalen avsevärt. Upplever en avsevärd skillnad på signalstyrka med eller utan antenn.

Är router samma sak som Range extender?
Vad använder du för router?

Jag inbillar mig att en router måste sitta med kabel till nätverket.

2017-08-16 kl 11:53

Ser att jag var lite otydlig vad det gäller flera enheter, när det är gratis är det inga problem. Tar man betalt blir det svårare då är det ofta begränsat till en enhet. Med en router kan man ibland komma runt detta men vi har märkt att på fler och fler ställen upptäcker nätet detta och man får sin anslutning spärrad. Finns då ofta en support att kontakta så att man får ett nytt försök (utan router och bara en enhet)

I Sverige har vi inte stött på detta ännu men i Frankrike blir det allt vanligare. Mycket beroende på att campingarna anlitar ett externt företag för sitt nät som naturligtvis ser till att alla betalar för sina enheter.

Pierre Palm
2017-08-17 kl 12:07

havskrattan skrev:
chriper skrev:
mrcool skrev:

Är router samma sak som Range extender?
Vad använder du för router?

Jag inbillar mig att en router måste sitta med kabel till nätverket.

Nej det är inte samma sak.
Jag använder en Dovado Tiny AC. Kostar 800-900 kr.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-08-17 kl 14:43

En router kan tillämpa NAT (Network Address Translation), vilket innebär att den visar upp en IP-adress mot omvärlden, men sen skapar ett eget när på insidan, där du har andra IP-adresser. Routern håller reda på vilken enhet på insidan som vill ha vad från utsidan, så att de svar som alla kommer in till samma IP-adress kan fördelas rätt till den interna adresserna sedan. För att detta ska fungera måste det finnas bokföring för detsamma i Ethernetpaketen som skickas. Det är denna data som servern kan titta på, och på så sätt inse om det finns flera enheter gömda bakom en router på samma IP-adress.

En Range extender förlänger räckvidden på samnma nätverk, utan att lägga till fler IP-adresser.

2017-08-17 kl 21:35

Jag har upptäckt att min hustru har 6Gb , och det räcker säkert till Facebook och lite navigation.
Jag avvaktar med att köpa grejer tills jag blivit säker på att behov finns.
Återkommer med recension av Norges wifinät.
Tack för hjälpen.

2017-08-18 kl 08:03

Håller med Mrcool, det varierar. Man kan nog inte säga att det finns något generellet för just Norge.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017