Bästa rutten från Nordöstra Sverige till södra Tyskland med husvagn? / av N.Blomqvist

• 13 svar
Bästa rutten från Nordöstra Sverige till södra Tyskland med husvagn?
2018-09-01 kl 18:36

Jag sitter och tittar på olika alternativ från Boden till Berchtesgaden med bil och husvagn, totallängd 14,2 meter.

Det "naturliga" alternativet är ju Öresundsbron, genom Danmark, färjan Rödby-Putgarden, och sedan vidare ner genom Tyskland.

Helsingborg-Helsingör är ju också ett alternativ.

Men kan ju även åka Gedser-Rostock.

Trelleborg-Travemünde är ju också en väg.
Fördelen med den rutten är ju mindre bilkörning och en välbehövlig vila. Det verkar inte vara så hemskt mycket dyrare än Öresundsbron + Rödby-Puttgarden färjan heller.

Ett lite udda alternativ är ju att åka genom Finland ner till Helsingfors och ta färjan därifrån till Travemünde, men det blir så dyrt att det inte känns som ett alternativ.

Det lutar åt att vi väljer färjan Trelleborg-Travemünde.

Sist jag åkte var väl 10-12 år sedan, men då åkte jag bara med personbil, och då åkte vi Helsingborg-Helsingör, och, Rödby-Putgarden, men mycket har ju ändrat sig sedan dess, och jag har som satt aldrig haft släpvagn med mig.

Vilken rutt skulle ni ha valt?
Vad är mest ekonomiskt?
Vad är era erfarenheter med att ta med en stor husvagn på en färja?

2018-09-01 kl 22:20

Med en så långt ekipage så blir det jättedyrt att åka Trelleborg-Travemünde när det är en rutt som tar lång tid. Skulle rekommendera att åka Trelleborg-Sassnitz istället och så tar turen bara 4 timmar och kostar en bråkdel mot den andra rutten. Vi åker varje år till Tyskland och innan vi köpte vagn så tog vi alltid Travemünde men efter vi köpte vagn så blev den på tok för dyr så nu är det antingen via Danmark eller färja till Sassnitz.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-09-01 kl 22:22

Glömde skriva att Trelleborg-Rostock är också en jättebra linje att ta.

Resan är målet!
2018-09-01 kl 22:38

Hej, vi har på fyra år varit tre svängar ner till italien från kiruna.
Två av gångerna har vi tagit trelleborg- rostock och nu i år så tog vi öresundbron och sen gedser-rostock.

Jag upplever som att vägnätet är i bättre skick på den östra sidan gentemot västra. Inte så farligt med köer heller.

Har man bropass så blir inte bron så dyr, däremot så är färjan aldrig billig med långa ekipage.
Vi testade bron i år för att slippa passa tider, vi har fått stressa nåt år för att hinna till färjan i trelleborg.
Trelleborg-rostock tar sex timmar så där vill man gärna ha en hytt att vila i, på de kortare linjerna klarar man sig kanske utan det.

Vad beträffar att köra på färjan har jag inte stött på några problem med adrian, men vissa färjor har lite höga "insteg" eller vad dom nu heter som man får ta det lugnt vid.

2018-09-02 kl 08:59

Vi har ju likvärdigt ekipage som ni. Vi tar nästan
alltid broarna genom Danmark när vi åker söderut.
Det blir några mil längre det hållet men mycket billigare och inga tider att passa.Från Flensburg kör vi ner på A7 mot Bordesholm där vi tar väg L49 till Nettelsee och sen A21 som blir väg 404 vid A1 ner till A24. Sedan kör vi mot Berlin och ringen runt Berlin och A9 söderut.Var i Österrike nu i somras och körde då nästan bara bundestresse ner.Bara att rekommendera då man får se mycket mer och det blev billigare med dieseln då man inte kör så fort som på autoban.

2018-09-02 kl 17:12

Så det blir så dyrt med färja alltså.
Synd.
Men som flera av er skriver så slipper man å andra sidan passa tider när man kör broarna.

Hur är det med viloplatser med husvagn utefter vägen i Danmark och Tyskland? Och hur är reglerna för övernattning?
Kan man stanna till på en rastplats om man blir trött och sova?

Jag har bara kört från Norrland med personbil med mellanlandning för nattsömn i Malmö, och sedan nonstop ner till Ingolstadt som var målet.
Då tog vi färjorna.
Det blir ju en helt annan sak med husvagn, då kan man inte stå på som med en personbil, och kanske vill stanna och vila oftare.

2018-09-02 kl 17:38

Finns många bra ställen att övernatta på.En del gratis en del kostar någon hundring.

2018-09-02 kl 18:36

Vi brukar alltid ta färjan på ditvägen och sen när vi åker hem så brukar vi ta Puttgarden-Rödby eftersom då vill man inte ha tider att passa... Dock så blir det alltid dyrare för oss att köra via Danmark för då kostar ju Puttgarden färjan ca 1400:- och sen Öresundsbron kostar väl typ 480:- eller något sådant med Brobizz. Sen måste man ju även räkan in bränslekostnaden så dyrare blir det alltid. En enkelbiljett med bil och vagn Trelleborg-Sassnitz kostade oss senast 975:- och då får man även vila lite. Tror att åker man över till Rostock istället så blir det runt tusenlappen för den enkelresan.
Så att säga att det blir billigare att åka via Danmark har jag då inte märkt något av men finns ju fördelar även med den rutten.

Resan är målet!
2018-09-03 kl 08:05

Tusen tack för alla svar! :)

2019-11-01 kl 07:47

Här kommar några tips på engelska för resenärer i och genom Tyskland (mitt svenska är inte så bra):
with a caravan in Germany it's quite easy to travel. Overnight stay is allwoed for one night to refresh but not for camping. That means: no chair etc in front of the caravan. Some campervan parking areas are allowed for caravans as well.

Ferries: my favorite ferry is Trelleborg-Rostock, 6 hours. Much better when travelling long distances! The biggest advantage is that you do not have to pass Hamburg area which is always very busy! When arriving Germany you can continue the first hour on the quite empty highway A19. Passing Berlin on A10 Berliner Ring is not difficulty. You will pass the city with a certain distance and not enter Berlin.

In Bavaria the best is to change close to Hof (first city in Bavaria) to highway A93. Passing Munich is never a good idea. Highway A99 around Munich is much more busy than A10 around Berlin! When travelling on A93 you will change close to Regensburg on A3 and close to small city Straubing on main road (Bundesstraße 20). Travelling on Sundays of course is always much better espescially on main raods in Germany because of very many trucks. I prefer travelling at night: less traffic, less risk of traffic jam.

2019-11-01 kl 10:20

Jag kollade just nu. Om jag bokar Trelleborg - Travemünde tur och retur kostar resan för mitt ekipage (13 meter långt) 3030 kronor på natten. Hytt tillkommer.
Milkostnaden för en nyare bil som drar husvagn är knappast under 50 kronor, så det kostar en hel del att köra också.
Har man en gammal dragbil, där värdeminskningen avtagit kraftigt, blir det förstås billigare mil.

2019-11-02 kl 06:54

Kolla också Stenalines´s hollandske hemsida utvalte avgånga är cv´en kostnadslös

2019-11-02 kl 11:28

Med tyska Ikea family card kan man använda 10 % rabattkod 697440. Fungerar på TT lines tyska websidan. Tyska Ikea family card kan man beställa här;
https://www.ikea.com/de/de/local-apps/family-formulare/#/registration

På engelska: I have used this Ikea discount code several times and was never asked at TT line's check-in for my Ikea family membershipcard.

Even without this discount code the rates on TT line are not too high. Car + trailer less than 12 meters is offered from 100 €/1100 SEK on. Of course depending on date, season, day or night, weekend ....

As I already mentioned I recommend the route Trelleborg-Rostock. Less than 2 km from Rostock harbour is a direct access to highway A19. Before entering A19 is a gas station. If going via Travemünde means getting into busy traffic from the first kilometre on! A1 and A7 are packed day and night on mostly the whole way. As Berchtesgaden is situated in the most southeast corner of Germany it is 100 km less when taking A19/A24/A10/A9/A93/A3/B20. It will even avoid mountain range of Kasseler Berge and Rhön. A9 is passing a mountain range as well but less steep and shorter.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1552 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 359 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842