Borgholms kommun och ställplatser / av ShadowF

• 21 svar
Borgholms kommun och ställplatser
2016-11-10 kl 19:59

Noterade artikeln i senaste numret av tidningen.
Det föranledde mig att skicka följande mail till kommunen@borgholm.se:
"Hej
Ville bara helt enkelt meddela att vi, med anledning av de på grundval av er policy i frågan fattade beslutet att diskriminera husvagnsägare, aldrig någonsin på något sätt kommer att besöka Borgholms kommun. Oavsett hur eller i vilken form besöket skulle gälla. Skulle denna apartheid sprida sig på Öland eller annorstädes, kommer vi naturligtvis agera likadant i dessa fall.
Vi kommer också aktivt att sprida denna ståndpunkt närhelst vi kan och har möjlighet."
Det "roliga" i sammanhanget är kommunens vision på sin första websida:
Nyckelorden i kommunens visionsarbete är Välkomnande-Utvecklande-Tillsammans.
Man storknar nästan.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-11-11 kl 10:49

Håller med, lär inte bli nåt besök i Borgholms kommun till sommaren, var ändå fram tills jag läste artikeln, sugen på att besöka de trakterna på semestern, men styr nog om kosan till Västkusten, eller skåne istället.

2016-11-11 kl 13:52

I förlängning av detta så kan aldrig ett husvagnsekipage stanna för att övernatta under resa. Vi tvingas med andra ord att köra non stop från bostaden till destinationen. Detta om vi inte kör in på en campingplats.
Det krävs samma regler för alla fritidsfordon.
Ingvar

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2016-11-11 kl 14:16

Om man eventuellt haft planer på att åka till Öland/Borgholm så lägger man ju nu detta åt sidan. Vi och våra kompisar har samma intressen och brukar ofta åka tillsammans med våra fritidsfordon, ibland till ställplatser, ibland till campingar och ibland fricampar vi. Det vi har gemensamt är att vi vill kunna välja fritt vart vi ska åka och ha vår frihet (som ju husvagns-/husbilslivet går ut på, iallafall för oss).

Skillnaden är att vi har husvagn respektive husbil och då förstår vi inte hur kommuner tänker i denna fråga. Ska vi ta in på camping när våra kompisar kan ställa sig på ställplats?

Björn L

Har oftast Polar 560 TDB årsmodell -14 på släp efter vår Skoda Yeti. Söderut hakar vi istället på den smidigare Knaus 420 Sport -07.
2016-11-11 kl 15:29

Lite konstigt är det, under alla våra år med tält och husvagn fanns inte begreppet "Ställplats" vi stannade och övernattade på parkeringsplatser eller andra ställen som rymde vårt ekipage - svårare än så var det inte. Sen slog husbilar igenom i Tyskland, troligen först då som begreppet "Stellplatz" myntades. Nu vaknar husvagnsfolket, vi vill minsann stå där husbilarna står. Ser ingen skillnad mot nu och då, finns det plats så övernattar man, idag finns det på vissa "Ställplatser" plats, på andra inte.
Tycker att vi ska vara tacksamma över att husbilar inneburit ett mycket större urval på övernattningställen med ofta en bra servicenivå och ett rimligare pris gentemot campingplatserna. SCR gjorde ett försök med sina "quickstop" - ankomst efter 21.00 och belägna i anslutning till campingen vilket oftast inte är särskilt centralt.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-11-11 kl 22:35

Jag kan fortfarande ha respekt för att det på vissa ställen inte får plats husvagnsekipage, men samtidigt innebär detta att man då i rättvisans namn inte heller skall tillåta icke PB klass 2 husbilar heller på dessa platser, vilket man i regel gör. Dessa är i regel lika utrymmeskrävande som vi. För att inte tala om PB klass 2 med släp. Det är OK men inte husvagn.
Inte för att jag särskilt ofta nyttjar rena ställplatser men för mig har denna segregation blivit en principsak. Är vi inte välkomna på lika villkor så hoppar vi över den staden/kommunen helt och hållet oavsett om det finns campingplatser eller inte. Det finns massor av städer som välkomnar oss så då får de besöken istället. Det är bara att hoppas tillräckligt många gör samma sak.

2016-11-11 kl 22:39

PJ skrev:
Håller med, lär inte bli nåt besök i Borgholms kommun till sommaren, var ändå fram tills jag läste artikeln, sugen på att besöka de trakterna på semestern, men styr nog om kosan till Västkusten, eller skåne istället.

Finns trevliga ställen i de mellersta/södra delarna av Öland där vi är välkomna så än så länge behöver man inte överge öland.

2016-11-12 kl 19:45

När det gäller den eviga frågan om husvagnars varande eller inte på ställplatserna så är väl det upp till ansvariga att själva bestämma. I det här fallet så är det Borgholms kommun som uppenbarligen inte vill ha husvagnsläger på ställplatserna.
Kanske vill man inte ta fajten med campingägarna och tvingas stänga ställplatserna.

Anlägger man en ställplats anpassad för husbilar så kanske man inte vill ha husvagnar med tillhörande dragbilar på platsen, de tar ju i de flesta fall upp mer utrymme än vad en husbil gör. 5 meter bil + 7 meter husvagn är ju längre än de flesta husbilar och husvagnar utan tillkopplad dragbil anser jag inte är förenligt med idén med ställplatser.

Många ställplatser saknar också tömningsmöjligheter och jag skulle vilja se den husvagnsåkare som lyfter in den fyllda gråvattenlungan i husvagnen vid avfärd. Ja, jag vet att en del husvagnar har fast tank men då oftast 10-15 liter och hur länge klarar man sig med det?

För övrigt så är det väldigt sällan vi ser husvagnar på de ställplatser som tillåter det ( ca 70% av alla ställplatser i campingkatalogen välkomnar både husbilar och husvagnar). Kan det vara så att husvagnar på ställplatser är en principfråga som inte har någon praktisk betydelse?

Vi kommer att fortsätta att besöka Öland och utnyttja de fina ställplatserna där, ja vi åker husbil.

LAEN
2016-11-12 kl 21:27

Förstår inte varför husvagnar inte får komma in på vissa ställplatser. Vi kan ha samma behov vi har tex använt en bra ställplats i Tyskland Aachen som var okej med husvagn på väg mot Frankrike. Det måste vara bättre att alla kommer in en en massa vildcamping. För övrigt så skulle jag nog aldrig stanna längre än 1-2 dagar på en ställplats. Är det inte det som är tanken kortare besök. Annars blir det nog så att husbilarna endast besöker camping när dom behöver bli av med avfall och ladda batterierna samt bunkra vatten. Med andra ord max utnyttjande av campingpriset under en dygn. Med andra ord alla välkomna till ställplats men endast några dygn.

2016-11-12 kl 21:58

Läste antagande om storlek 10-15 liter (?) på fast avfallstank i husvagn. Där gäller snarare 30-40 liter. Räcker länge...

2016-11-12 kl 23:50

LAEN Visst är det upp till MARKÄGAREN att själv bestämma. Men i det här fallet är det en hel kommun. Så om markägaren vill tillåta alla sorters mobila fritidsfordon så får hen inte. I mitt tycke en milsvid skillnad och ett förfaranhde som är fullständigt förkastligt. Och som sagt. Det är väldigt sällan jag står på en ställplats, men jag vill gärna göra det när behovet uppstår.
Men visst är det en principfråga. Principen om allas lika värde t ex.

2016-11-14 kl 14:53

ShadowF skrev:
PJ skrev:

Finns trevliga ställen i de mellersta/södra delarna av Öland där vi är välkomna så än så länge behöver man inte överge öland.

Absolut finns det det, men södra delen var vi på för nåt år sen, så därför siktar vi nog hellre nån annanstans totalt till sommaren. :)

Och LAEN, varför anser du inte "husvagnar utan tillkopplad dragbil", spelar det nån roll om den som kommer med husvagn kopplar av bilen och drar ned stödbenen tycker du? Isf borde utdragen markis inte heller vara förenligt med ställplats, för det är väl i stort samma ansträngning att dra ut som att koppla från bilen?

Stämmer in i Shadows uttalande, visst är det en principfråga. Vill man begränsa för att man tycker bil och husvagn tar för stor plats så får man väl ha en maxlängd på ekipage isf, det hade känts mer logiskt. Att det ska spela roll om man kommer med husvagn eller husbil känns bara dumt.

2016-11-15 kl 10:03

PJ skrev:

Vill man begränsa för att man tycker bil och husvagn tar för stor plats så får man väl ha en maxlängd på ekipage isf, det hade känts mer logiskt. Att det ska spela roll om man kommer med husvagn eller husbil känns bara dumt.

Helt rätt, finns på många platser i Bordatlas. Något att ta efter i Campingkatalogen.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-11-19 kl 16:34

Citat:
Förstår inte varför husvagnar inte får komma in på vissa ställplatser. Vi kan ha samma behov vi har tex använt en bra ställplats i Tyskland Aachen som var okej med husvagn på väg mot Frankrike. Det måste vara bättre att alla kommer in en en massa vildcamping. För övrigt så skulle jag nog aldrig stanna längre än 1-2 dagar på en ställplats. Är det inte det som är tanken kortare besök. Annars blir det nog så att husbilarna endast besöker camping när dom behöver bli av med avfall och ladda batterierna samt bunkra vatten. Med andra ord max utnyttjande av campingpriset under en dygn. Med andra ord alla välkomna till ställplats men endast några dygn.

Visst är det väl så att många husbilar endast besöker camping när man behöver utnyttja de faciliteter som finns eller man inte hittar någon lämplig ställplats. Vi gör ofta så. Håller med om att ställplats är något man normalt utnyttjar 1-2 nätter, då har man ju oftast sett sig omkring och vill åka vidare mot nya mål.

Citat:
LAEN Visst är det upp till MARKÄGAREN att själv bestämma. Men i det här fallet är det en hel kommun. Så om markägaren vill tillåta alla sorters mobila fritidsfordon så får hen inte. I mitt tycke en milsvid skillnad och ett förfaranhde som är fullständigt förkastligt. Och som sagt. Det är väldigt sällan jag står på en ställplats, men jag vill gärna göra det när behovet uppstår.
Men visst är det en principfråga. Principen om allas lika värde t ex.

Den som driver en ställplats bestämmer naturligtvis reglerna för sin ställplats men måste precis som du och jag rätta sig efter de regler som kommunen bestämmer.

Principen om allas lika värde:
Det finns många exempel på där reglerna skiljer sig åt för olika typer av fordon.
Hastighetsgränser skiljer mellan husbil och husvagn, många parkeringsplatser är skyltade "endast personbil klass 1", höjdbommar sätts upp så att endast låga fordon kan köra in på parkeringen, max fordonsvikt 3,5 ton vilket stoppar många husbilar. Finns säkert flera exempel.

Citat:
Och LAEN, varför anser du inte "husvagnar utan tillkopplad dragbil", spelar det nån roll om den som kommer med husvagn kopplar av bilen och drar ned stödbenen tycker du? Isf borde utdragen markis inte heller vara förenligt med ställplats, för det är väl i stort samma ansträngning att dra ut som att koppla från bilen?

Det är inte stödben eller markiser som är problemet, det jag inte gillar är uppställda husvagnar där ägaren tagit bilen och åkt på utflykt och husvagnen står kvar och håller platsen. Sen är det ju också så att husvagn med bilen parkerad vid sidan tar upp två platser.

Maxlängd på fordon är en bra ide. De flesta ställplatser med markerade platser rymmer inte fordon som är längre än 10 meter vilket en bil med tillkopplad husvagn vanligtvis är.

Jag tror att bästa sättet att påvisa behovet av ställplatser för husvagnar är att utnytta de 70% av ställplatserna som tillåter husvagnar mera. Som jag sagt tidigare, det är väldigt sällan som jag sett husvagnar på ställplatserna.

Något att fundera över:
2016 års campingkatalog innehåller 395 ställplatser. Jag har inte räknat men anta att de har 10 platser i snitt dvs. totalt ca 3950 platser. I år har det sålts mer än 5000 nya husbilar. Det blir trångt till våren.

LAEN
2016-11-19 kl 17:05

Det är inte stödben eller markiser som är problemet, det jag inte gillar är uppställda husvagnar där ägaren tagit bilen och åkt på utflykt och husvagnen står kvar och håller platsen. Sen är det ju också så att husvagn med bilen parkerad vid sidan tar upp två platser.

Är det OK om de cyklar som husbilsägarna gör, de lämnar ju också sitt fordon på en plats?

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-11-19 kl 23:39

Det va mycke tjafs utanför sakfrågan. Dvs att en hel kommun bestämmer sig för vad markägaren skall upplåta sin mark till. Det har inte ett dugg att göra med hur långa fordon är eller hur stor andel husvagnar nyttjar ställplatser gentemot husbilar. Jag diskuterar väl inte husbilarnas vara på campingplatser heller. Eftersom husvagnar sällan ses på ställplatserna enligt LAEN kan det väl knappast vara så att det är allmänt att de utnyttjas som parkeringsplatser för husvagnsägare långa tider heller. Jag kan inte heller köra in på en parkeringsplats med höjdspärrar. Att det skall vara så förbaskat svårt att acceptera ALLA former av mobila fritidsfordon där det går. Det är fortfarande denna fokusering på att husbilar har unika behov och ingen annan skall ha rätt att ha samma behov för att man inte kör en pb klass 2. Ren o skär apartheid. Om jag är vit eller svart kan jag väl ha samma behov av att sätta mig på bänken o vila. Allt annat är dåliga bortförklaringar.
Allt torde bevisas med statistik. Det måste vara överfullt på ställplatserna sedan flera år. Det måste ha registrerats närmare 30000 husbilar de senaste tio åren som skall slåss om de knappt 4000 ställplatserna i campingkatalogen!!!

2016-11-27 kl 14:06

Läs detta husvagnsfolket från Borgholms Kommun Samhällsbyggnadsförvaltningen policydokument Antagen 2012-06-27. Sverige är vackert så jag och gubben behöver inte Öland.

2016-11-27 kl 17:55

http://www.borgholm.se/wp-content/uploads/2013/12/Husbilspolicy-SBN-120627.pdf

För er som vill läsa dokumentet för att förstå hur Borgholms kommun resonerar.

LAEN
2016-11-27 kl 20:06

Förstår inte hur de resonerar. Öland, nej tack.

2016-11-28 kl 08:29

Det märkliga är att dokumentet inte uttryckligen förbjuder markägare att tillåta husvagnar men att kommunen vid bygglov vägrar detta med dokumentet som grund. Summa summarum är man inte välkommen till Borgholm om man har husvagn och inte vill sova på en campingplats. Tvärt emot kommunens egen värdegrund.

2017-01-09 kl 11:21

Jag tycker också det är ett märkligt beslut man har tagit i Borgholm kommun. Nu vet jag inte hur det ser ut i dag, det är mer än 20 år sedan vi senast campade vid Borgholm och då fanns det väl en 6-8 campingplatser liggande på rad före och efter infarten till Borgholm Slott och Borgholm stad. Man vill väl inte bli osams med dem.
Sedan är det en sak som förvånar mig: Med ställplats uppfattar jag det som en plats där man står max 36 timmar, man kan visst koppla från och åka på någon sevärdhet, man har begränsat service (ev. tömning av gråvatten, möjlghet att få dricksvatten och en toalett) men inget mer. Alltså som tidigare när man stannade upp på en rastplats eller för att övernatta under färd.
Men det verkar som dagens ställplatser mer och mer verkar som mini campingplatser med full service dock utan campingplatsens platskrav, priserna tenderar ju också till att närma sig campingplatserna.
I det perspektivet förstår man bättre campingplats ägarnas motstånd mot ställplatser, och Borgholms kommuns förbud. Även om jag långt ifrån sympatiserar med det, det problem lösas på annat sätt, genom att utfärda begränsning i faciliteterna för att det skall få kallas en ställplats.
Som ni kanske har gissat har jag husvagn.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
  • 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03