Campingåret 2015
2014-12-23 kl 19:20

Ja, 2014 är inte riktigt slut än i skrivande stund, men har börjat snegla på 2015 års kalender och den ser riktigt fin ut i campingsyfte.

För egen del ska det besökas Åland, som man annars bara ser ifrån hyttfönstret eller sover igenom.
Gäddorna får se upp för nya drag är inköpta och de äldre vässade.

Kroatien i år igen, ovisst dock vilken ort dock.
Sedan lite småturer för fiske och eller bara lata dagar.

Har ni börjat kika på 2015 ännu och några intressanta besök?

2014-12-23 kl 23:18

Härligt positivt att se framåt.
När det gäller Kroatien måste camping Stobrec utanför Split nämnas. Våra två oktoberveckor där i år kommer absolut att följas upp med några veckor även 2015.

2014-12-25 kl 09:58

Vi har också börjat titta lite framåt och har bestämt oss för Trandansen vid Hornborgarsjön,vi har aldrig varit där.

2014-12-27 kl 12:16

2015 blir ett nytt campingår för oss. Efter 39 år med husvagn blir det nu premiär för husbilsåkande. Ser fram mot lite mera av ställplats användning. Har dock sett att i allmänhet verkar ställplatser mer och mer likna campingar. Om man tittar i campingplatsbilagan i denna tidning så tar ju många ställplatser lika betalt som vanliga campingar ! Men OK finns det service att tillgå så måste ju den som anvisar plats också i rimlighetens namn få ta betalt. Bordatlas 2015 står dock på inköpslistan för nästa år !

2015-01-04 kl 11:53

Bordatlas finns även som App till smartphone.

2015-01-06 kl 15:29

välkomen i gänget men var relist räkna
inte med att solen skiner jämt,

2015-01-06 kl 16:44

Tyckte det var läge att byta profilbild också. Men tack bero och Lasse.S också. Skall fundera på appen. Vi får väl hoppas på lite sol ändå :)

2015-01-06 kl 21:25

Som en förberedelse för vårens och sommarens resor har jag ägnat lite tid i julhelgen åt att bläddra igenom äldre årgångar av Husvagn & Camping. Jag har hittat många artiklar om resor och resmål som givit mig många nya idéer om platser och aktiviteter som vi kan besöka.
Några exempel:
Fulufjällets nationalpark i nr 1/08
Boo slott 3/10
Cykla på banvallar i Ulricehamn 8/08
Mölarps kvarn och naturreservat 8/10
Världsarven i Sverige 3/11

Finns mängder mer, har rätt många årgångar kvar då jag varit prenumerant i många år.

LAEN
2015-01-07 kl 22:59

Ja vi e sugna på Gävle och trakterna runtomkring... Vi har ju inte haft någon sommarsemester på 2 år, så Ggävletrakten samt någon trevlig NF-camping..
Men vi får se, kanske det blir sommarcafe' för min fru i år igen... Hon är eftertraktad på det...och då blir det ingen sommarresa..

2015-01-09 kl 00:01

Ja för oss började 2014 hemma hos en vän i en bastu.
Jag var så otroligt negativ till husvagn och sa nej fy f...n
Jag ska aldrig köpa en.
Men efter några öl satt man där å hade tagit i hand på en kabe
Å jag som då rakt inte skulle ha någon vagn.

Det som hände sen var att vi släpa runt den
Från uppsala till Åre sen ner till Berlin å upp vidare till Öland å vidare till Dalarna för att sen hamna hemma i uppsala.

Å jag tar tillbaka allt dumt jag sagt om husvagnar
Och sitter nu å planerar en resa i sommar
Ner till Venedig med div mellanstopp på vägen :)

Så vi vart bitna och hoppas 2015 blir minst lika bra som 2014
Var för oss trots att vi för första gången i våra liv campade
Hela familjen i våran bastu köpta husvagn.

Hoppas ni andra har de bra på vägarna.
Med vänlig hälsning,
Familjen widholm

2015-01-09 kl 16:03

Du ser .... Husvagnsåkande är beroendeframkallande :) Trevlig fortsättning på 2015 !

2015-01-09 kl 23:49

Ja helt klart så är de.
Får se om man tar sig råd och byter till en ny vagn
Är väldigt sugen på en ny kabe

2015-01-10 kl 17:29

I sommar blir det ett antal veckor i Härjedalen,Jämtland och enda upp till Sareks Nationalpark. På dagordningen står mycket fiske.Hämvägen blir efter kusten med olika stopp.

2015-01-11 kl 10:11

Skulle stå hemvägen.

2015-01-11 kl 17:30

Hej alla husvagnsvänner. Önskar er alla ett härligt campingår 2015.
THOR.

2015-01-12 kl 19:46

Ullahobby! Det närmaste Du kommer Sarek med husvagn är Kvikkjokk eller Ritsem. För att sedan komma till nationalparken blir det till att gå. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRG5wT50x5e-NzUQz9nwFhlEcQV4pJOOzYmX_4q9DdTTmS2wXEqiQ

2015-01-12 kl 22:00

Jag får ta tillbaka det där med Sareks Nationalpark. Jag menade Stora Sjöfallet Nationalpark.

2015-01-15 kl 18:30

Vid Stora Sjöfallet finns en trist campingplats i skogen. Därifrån ser Du inga fjäll. Men om Du kör vidare mot Ritsem (kanske med bara bilen) kommer Du att se fjällen i Sarek, fjället Akka (Nils holgersson), Akkajaure m.m. Ha en fin tur! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Akkamassivet-toppar-25.jpg/256px-Akkamassivet-toppar-25.jpg https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?

2015-01-15 kl 18:38

Jag kommer att resa lite hit och dit i vårt land. En tur ner till Småland blir det på försommaren. Sedan naturligtvis min obligatoriska tur mot Lappland och Nordnorge. Som vanligt kör jag E45:an för att uppleva vårt lands storhet och i Strömsund tar jag mig en sväng på Vildmarksvägen och landar i Vilhelmina för vidare tur norrut. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Vildmarksv%C3%A4gen_Stekenjokk_Klimpfj%C3%A4ll.jpg/400px-Vildmarksv%C3%A4gen_Stekenjokk_Klimpfj%C3%A4ll.jpg

2015-01-15 kl 19:38

Leknes för att inte stå på Stora Sjöfallets camping.Går det att stå med husvagnen i Ritsem, har mejlat dit och frågat men har ej fått något svar ännu. Annars får vi campa vid Stora Sjöfallet och ta bilen till Ritsem.Vildmarksvägen är vacker,den ska vi också åka för vidare färd norröver.Har du tips var du brukar åka för vidare färd norröver.Ha en fin tur själv!

2015-01-15 kl 20:35

Campingen i Ritsem stänger
Publicerad 22 november 2014
NYHETER
Husvagnscampingen i Ritsem stänger helt meddelar Svenska turistföreningen, STF.

Är inte säker på att det går att stå med vagnen i Ritsem numera.

Mitt förslag är att ställa husvagnen på campingen i Stora Sjöfallet och sedan ta bilen till Ritsem. Tyvärr är det inte mycket kvar av själv Stora Sjöfallet efter vattenregleringen. Ett vattenfall finns kvar = Hermelinsfallet. Jag kan det mesta om att husvagnscampa (mest fricamping) i Norrland och Lappland. Jag åker alltid E45:an. Tycker E4:an bara är en autostrada med massor med trafik. Vad beträffar att åka vildmarksvägen -- var noga med att tanka innan Ni åker den. Finns visserligen en mack i Gäddede om det skulle knipa. Vid Stekenjokk finns massor med fina platser att stå på. Passa på att besöka samernas kyrkplats Fatmomakke - finns några platser att stå på där. Ta en promenad där runt kåtor och kapell. Strax före Vilhelmina ligger en jättefin camping = Kolgården. Några mil norrut på E45:an från Vilhelmina ligger Vojmåns vildmarkscamping. Där är gott om plats om man vill stå för sig själv. Kommer Ni dit - hälsa från mig = Ulla Larsson med hundar och Solifern.

2015-01-16 kl 19:55

Vi hade en kort campingsemester förra året då jag byggde ny altan och uterum. I sommar kör vi hela västkusten ned till Ystad och sedan Östkusten upp till Sundsvall. Det kommer att bli många stopp då vi kör korta sträckor varje dag. Vi stannar och upptäcker Österlen i Skåne varje gång vi är där. Ser också fram mot att frossa i skaldjur på västkusten.

2015-01-16 kl 21:14

ja det måste vara trevligt att återse landet längst i söder eller,
hoppas ni får en fin sommar.

2015-01-16 kl 22:56

Ja det är ingen riktig semester utan att få vara en vecka i Skåne. Är ni ute mycket och kör nu för tiden Bertil ?

2015-01-17 kl 10:19

Hej frank nä isommras blev det inte mycket husbils åkande, åldern tar ut sin rätt jag har problem med ryggen,så vi tängte lägga av och sålde bilen, men så lätt gick det inte så vi väntar på en ny bil som skall dyka upp i April, så det kan kanske bli en nytändning på camping livet får vi hoppas.

2015-01-17 kl 11:21

Med all respekt kära Leknes men E4 kan vara riktigt vacker också bitvis. I alla fall norr om Hudiksvall enligt min mening. Fina vyer runt nya Sundsvalls bron, Höga kusten bron, kustnära sträckningar upp emot Piteå osv,osv. E45 kan ju vara "skog-myr, skog-myr" också. Fast onekligen lugnare rytm än E4

2015-01-17 kl 16:00

Håller med om att E45 är riktigt tråkig bitvis Skog,myr,skog,myr i cirka 20-25 mil.Gäller att hitta andra vägar. Tar gärna emot tips.

2015-01-18 kl 07:29

Låter spännande med en ny husbil Bertil. Hoppas att det ska gå bra med den egna hälsan också.

2015-01-18 kl 17:35

Tjaa ullahobby om vi tar nord-sydgående vägar. Väg 26 t.ex. från Halmstad till strax innan Mora. Första delen är ju "Nissastigen" men från Mariestad och norrut är den riktigt trevlig enligt min mening.
"Tidernas väg" mellan Uppsala och Ånge ( 272/83) är en mysig väg att uppleva i lugn takt. Mycket att titta på.
Om du är duktig att läsa karta finns även "Jungfrukustvägen". Från strax söder om Gävle till Årsskogen vid Hälsninge/Medelpad gränsen. Den följer till en del gamla E4 men det finns många avstickare ut till fiskeläger att göra. Karta finns att Goggla på. Kan med fördel rekommendera Axmar brygga fiskerestaurang och kanske framför allt Mellanfjärens fiskerestaurang. Väl värt ett besök. Detta är några av mina favoriter. Hoppas att något av dem passar, eller så kanske du "kan dem" allaredan :)

2015-01-19 kl 09:10

Tack för tipsen. Har hittat vägavsnitten på kartan, även Vojmåns vildmarkscamping utanför Wilhelmina.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206