• 23 svar
Husbil till Italien
2011-04-14 kl 08:00

Hej

Vi skall åka till Italien i sommar. Någon som har erfarenhet om resa genom Österrike - Italien. Vi har en 3-axlad husbil och totalvikt 5000 kg. Hur är det med vägavgifter mm. Vill gärna ha förslag om bra camping vid Gardasjön också.

2011-04-14 kl 09:01

Vi körde ner till Venedig 2009 och passerade Österrike. Vignette fordras i Österrike och finns att köpa på bensinstationer och vid gränsen. Vissa tunnelavgifter tillkommer utöver vignetten. Ner körde vi via Salzburg, Tauerntunneln, Villach, Udine. Hem körde via Gardasjön och Brennerpasset. Bil och husvagn totalvikt runt 3600 kg var inga problem.
Vid Gardasjön valde vi en camping i sydvästra spetsen som vi var mycket nöjda med. Camping du Parc i Lazise (se en länk jag hittade)

http://www.vacanceselect.de/Camping/Italien/Gardasee/Camping-du-Parc/2757/

Vi valde södra Gardasjön med husvagn eftersom det är flackast i söder och blir mer kuperat och brantare campingtomter norrut.
Lycka till
/Roland

2011-04-14 kl 09:14

Österrike..Väger bilen mer än 3,5 ton kravs det en s.k GO-box. Motorvägsavgifterna beräknas på. Körd sträcka, antal axlar och vilken avgasklass bilen har. Avgiften för en 3-axlad bil blir runt 2 kronor kilometern. Kör ni på natten kostar det mer.
http://www.asfinag.at/rates

Italien
http://www.italiantouristoffice.se/sv/i/14.html

2011-04-14 kl 09:19

I ditt fall blir det dyrt att åka genom Österrike iome att du kan inte nytja vignete.Allt över 3500kg kräver GoBox ,så om det är möjligt undvik Österrike eller kör Brenerpasset har jag för mig.

2011-04-14 kl 18:18

Det jag kan bidra med är en bra billig kommunal camping i Lazise i södra delarna. Väldigt mysig by att strosa omkring i, god mat & trevlig atmosvär.
Resan ner skulle nog Brennerpasset passa er bäst.

2011-04-15 kl 12:26

Tack för svaren Brennerpasset verkar vara ett bra vägval. Köper man GO-boxen vid gränsstationen?
2 kr/km är väl ok, det är ju inte så många mil i Österrike, men det kostar på den Italenska sidan också, så länge man håller sig på motorvägen.
Någon som har förslag på camping runt Genova? och den Franska rivieran?

åker Hobby 750 elc

2011-04-15 kl 13:22

Go Box:
Samtliga fordon över 3,5 t måste utrustas med en så kallad GO-Box.
GO-Boxen kan monteras av föraren själv. Vägskatten debiteras helt elektroniskt antingen genom att fylla på GO-Box i förväg (pre-pay) eller med ett belopp som betalas i efterhand med debit-, kredit- eller tankkort(post pay).
Go box kan köpas på drygt 220 GO-försäljningsställen i Österrike eller i grannländerna
http://www.go-maut.at/services/go-vertriebstellensuche

2011-04-15 kl 13:53

Redan efter München kan man köpa Go-Box på tankställena.Det står oftast på bensinstationers skyltar vid vägkanten att stationen är försäljningsställe både för Go-Box och vigneter.Så det kan man inte missa!

2011-04-15 kl 13:54

Om man som vi kommer från Tyskland, skall man då köpa GO-boxen i Tyskland eller vid gränsstationen mot Österrike? Vad kostar boxen? Behåller man den eller är det en engångs-box?
många frågor nu
tack för svar

2011-04-15 kl 14:04

Köp den i Tyskland så slipper ni stresa,iome att det inte finns nån gränsstationen längre mellan dom länder.Det virvlar ab bussar ..bilar ..det är bensinstation och restaraunger..alla vill tanka billigt i Österrike mot vad det är i Tyskland...så det är bekvämare att bara forsätta genom så kallade gränsstationer och tanka kan man göra lite längre fram..ännu billigare..bara ett tips.

2011-07-08 kl 13:33

Hej
Vi tänker åka till Italien i slutet av Augusti
Garda sjön är ett måste skulle vilja ha lite info om resvägar mysiga campingar och annat matnyttigt
Det är 1 gången som vi ger oss ut på vägarna utanför Sverige ska man tänka på nått speciellt
Tacksam för alla svar
Mvh
Peter

2011-07-09 kl 06:32

Hej!Jag föreslår att du kollar motornännens sida,där har dom mycke koll! MVH Astrid

2011-07-25 kl 14:03

Nu har vi kommit hem från vår resa till bla. Italien.
Vägen ner blev Trelleborg-Rostock, sedan Berlin Munchen, Insbruck och Brännerpasset.
Vi kan rekommendera Gardasjön åk ner på den norra ändan och ta vägen som går på den östra sidan. Storslagen utsikt när man åker ner mot sjön på en slingrande väg.
Vi campade på Spiaggia Doro www.campingspiaggiadoro.com som ligger vid en liten stad som heter Lazise i södra delen. En bra camping med bra servicehus. Gångavstånd in till staden som har många restauranger och barer.

2013-04-24 kl 00:28

Hej! Det var länge sedan sist som jag skrev i detta forum, men nu är jag tillbaka :)Sedan dess har vi bl a köpt en liten husbil som vi tänkte åka till Italien med under semestern. Jag har också några frågor kring det och hoppas att någon har svar att ge :)
Får man parkera "varsomhelst" (alltså på typ vanliga parkeringsplatser etc.)med husbil och sova i den, eller måste man alltid ta in på ställplatser?

När man fyller på vatten, kan man som svensk dricka kranvattnet om det anges som dricksvatten?

Den "vattenrenarkannan" som tex JULA säljer, är det vettigt att investera i en sådan annars?

Vi kommer att ha cyklar med oss, på ställ bak på bilen. Är det ett måste att ha någon varningsskylt för det?

Går det att undvika betalvägar och i så fall hur kan man ta reda på var alternativa vägar finns och hur mycket de avgiftsbelagda kostar?

Läste någonstans att cc acsi kan gälla på vissa ställen en bit in i juli, men jag har inte kunnat finna någon information om generella tider som räknas som lågsäsong, någon som vet något om hur det fungerar?

Kommer säkert på fler frågor så småningom, men detta får räcka för nu, men skriv gärna tips och ideér för norra Italien, ni som har. Vi kommer att åka Trelleborg-Travemünde el. Rostock och därefter köra ganska raka vägen till verona, för att stanna ca en vecka där och därefter dra oss mot Venedig och sedan har vi inte bestämt mer.
Måndag efter midsommarhelgen åker vi :)

2013-04-24 kl 09:26

Som först välkommen tillbaka!Du skriver "liten husbil"men hur liten och tung?Får du plats i parkeringsrutan så visst kan du parkera och övernatta där.Men det är kanske trevligare att vara på en ställplats.Tycker att du borde köpa ett ReiseMobil BordAtlas som har över 5600ställplatser både gratis och dom som kostar oftast runt 5-6€..alltså inga dyra priser.Billigast att köpa är på Adlibris!Har du bilen som väger upp till 3500kg då finns det ingen anledning att jaga betalfria vägar i Österrike för du behöver ha bara ett så kallad Vignete som kostar 8€ för 10dagar!Och då kan du köra på vilka vägar som helst.Vissa motorväg sträckor och tunlar får du betala ändå.Men det är inga svinlande summor!Om du kan dricka kranvatten??Visst kan du det..men det billigaste mineral vatten kostar 0,19cent för 1,5lit..Jag vet inte om Julas kana,men en 10lvanlig kanna är alltid bra att ha!Hoppas att du fick lite svar på dina frågor!

2013-04-24 kl 09:45

Du behöver en skylt att sätta på cyklarna. Kan inte måtten men ca 50x50 cm som är röd-vit-randig på diagonalen.
Vi köpte vår på Kama-Fritid, men de finns säkert på andra ställen också.

2013-04-24 kl 10:57

Ja, tusen tack för svar :) Det är en liten bil, under 6 meter och vi vill ha en liten just för smidigheten att kunna parkera lite varstans utan problem. Förut har vi ju haft ett relativt långt ekipage med bil och husvagn, så nu ville vi få nya erfarenheter :)Atlas och skylt ska inhandlas omgående. Det är klart att vi tänkt stå på ställplatser emellanåt också, men bra att veta lite vad som är tillåtet och inte.

2013-04-24 kl 22:16

Då har ni valt det bästa,under 6m så kan man parkera och övernatta i princip var som helst i alla fall i Tyskland..så länge det inte står parkering förbjuden skylten,annars är det ingen som bryr sig var ni står.

2013-04-27 kl 14:05

Hej och välkommen tillbaka! Va kul att Ni ska till Italien! Vad gäller ACSE så är det olika från plats till plats vad som gäller. Ni får köpa böckerna( vi köpte via Caravan Club) och sen läsa vilka som kan passa längs med Er resväg. Vi åker nästan bara på ACSI platser, alla har varit bra hittills. Runt Gardasjän finns många och ja, i hela Italien är det gptt om dom. Ha det så kul och trevlig resa!

2013-04-28 kl 22:07

Tack! ACSI är alltså en egen "kedja" av campingplatser om jag förstod det rätt nu då? Ska kika närmare på böckerna du tipsade om :) Ja, hoppas det blir en fin resa, vi kommer åka så raktner till verona som vi kan, där ska vi se Aida på den stora arenan :)

2013-06-19 kl 19:46

Hej.
Nellie skrev att vi får köpa böckerna... jag har tyvärr inte riktigt fått "tummen ur" och nu är det lite sent, jag undrar om man "måste" ha böckerna för att få tillgång till rabatterat dygnspris, eller om det räcker att komma ändå? En fråga till...Jag var inne på camping checkues sida för jag hade nåt erbjudande om gratis silverkort därifrån (eller vad det var) men det kom upp en ruta om att man skulle beställa ett antal checkar och jag visste inte om de är årsbundna, alltså om jag köper checkar därifrån nu, i år, kan man använda dem nästa år?Många frågor... ;)

2022-07-15 kl 10:12

Många som rekommenderar Brennerpasset. Jag skulle vilja rekommendera att åka via Rechenpass. Kort väg genom österrike där landet är som smalast:) och otroligt vacker väg genom alperna. Du kommer ner till Meran/Merano i norra italien. Otroligt vackert

2022-10-29 kl 02:18

Ønsker deg alt godt på reisen. Ærlig talt, Italia er et fint sted uten tvil. Hvor vil du bo i Italia mens du reiser til Italia?

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206