Köra i rondell / av ronny

• 16 svar
Köra i rondell
2010-06-11 kl 21:48

Har nyligen kommit hem efter ett antal veckor med vagnen i Danmark. En sak som vi, hustrun och jag, reagerade för under vår resa var att alla d.v.s. samtliga, av dom danska bilisterna blinkade och markerade vart dom skulle i -och ut från rondellen. Trafiken löpte mycket smidigare och man var aldrig osäker på sina medtrafikanter. Varför har vi inte denna kultur i Sverige ?

2010-06-12 kl 00:11

Finns ingen lag i sverige som säger att du måste blinka annat än när du åker ur en rondell .
Men för att underlätta för andra trafikanter kan man ju blinka iaf .

2010-06-12 kl 08:00

Som Conny säger så ska man blinka höger när man går ur cirkulationsplats. Tidigare fanns regeln att man skulle blinka i cirkulationsplatsen som om det vore en fyrvägskorsning d v s när man skulle till höger eller vänster. När jag tog BE körkortet för 2 år sedan så berättade körläraren att de lär ut att både blinka sig in och ur cirkulationsplatsen. Använder mig av det för att vara tydlig.

2010-06-12 kl 08:37

I sverige kör vi med filosofin att "här kommer jag" vilken innebär att andra får akta sig eller anpassa sig för mitt sätt att vara i trafiken. Tydligast är detta i Östersund där man t.o.m fick bygga om Frösö-bron eftersom trafikanterna inte kunde köra som folk och nu ska det byggas en dyr rondell till eftersom folk inte klarar av korsningar. Det är ju faktiskt ett lindrigt problem att man inte blinkar i rondeller, många blinkar inte ens i vanliga korsningar. Jag tror att vi både i Danmark och även Norge ser ett helt annat sätt att bete sig i trafiken. Det är en attitydförändring som måste till och hur fasen det ska gå till vet i alla fall inte jag.

2010-06-12 kl 11:06

[quote user="jonssonbjorn"]Det är en attitydförändring som måste till och hur fasen det ska gå till vet i alla fall inte jag.[/quote]
Kan man möjligen få till en attitydförändring genom miljöargument, ju smidigare trafiken flyter desto mindre miljöpåverkan har fordonen?
Det var bara ett hugskott, men nåt behöver göras för det är himla irriterande, speciellt som jag som understundom kör lastbil som tar en hel del mer bränsle när man skall starta från stillastående än om man kan lite rull under hjulen.

2010-06-12 kl 18:25

Problemet är den är många inte svenskar kan köra som man ska i rondeller. Jag förstår dom, Finns många typer av rondeller och hur man ska köra i dom.
Citerar en sak som syrran sa för någon månad sen. Dumt men sant som säkert många flera tänker, "Varför ska jag blinka när ingen annan blinkar"

2010-06-12 kl 18:55

Alla snackar om rondeller, jag tycker problemet med att folk inte använder blinkers är lika stort oavsett om det är en rondell, vanlig korsning eller filbyte. I bästa fall kommer blinkersen på när svängen redan är påbörjad eller avslutad. Håhå jaja...

2010-06-12 kl 21:36

Det är egentligen inte så svårt, man blinkar när man kör ut ur rondellen. Det är ju omöjligt att köra ut ur en rondell när man svänger vänster alltså behöver man inte blinka förrän man svänger ur rondellen dvs. svänger höger, ganska logiskt eller?
mvh inla.

2010-06-13 kl 10:27

Det är ju "logiskt enkelt" tycker dom flesta och gör så eller så. Men.... Varför gör vi inte så ? Teoretiskt så kan alla och vet alla hur man gör, men varför gör man det inte i praktiken ?Någonstans på vägen fungerar det inte och jag tror inte det är logiken utan något annat.Är det så som sthlm_145 skriver betr. sin syster att "varför skall jag blinka när ingen annan gör det" ?Som flera skriver så är det troligen en attitydförändring spm måste ske. Vi måste se våra medtrafikanter som just med-trafikanter och hjälpas åt. Både miljön och vi själva skulle i så fall må mycket bättre.Eller ????? (Har jag fel i mitt tänkande) ?

2010-06-13 kl 14:24

Jag håller fullständigt med dig Ronny. Det är en attitydförändring som måste till för jag tror nog att de flesta känner till reglerna. Det gäller även många andra beteenden i trafiken. Ex vid färd på vägar med vajerräcken. Där är det mer en regel än undantag att tränga sig in i kön sekunden innan man riskerar att köra in i räcket. Jag har sett många som tvingats tvärnita för att undvika olyckor. Man undrar om en del har det som en sport att köra om med så liten marginal som möjligt.
mvh inla

2010-06-13 kl 14:51

Trådskaparen menar nog att man i Danmark både blinkar sig in i cirkulationsplatsen(rondell) och sedan blinkar sig ur den. kravet i Sverige idag är att man använder körriktningsvisare när man ska ur cirkulationsplatsen, men det är tillåtet att blinka när man ska in i den också, så varför inte vara tydlig och använda båda delarna ?

2010-06-13 kl 15:44

Det är möjligt att jag är dum men att blinka sig in i en rondell? när man kört in i en rondell blinkar man väl höger i den avfart man tänker svänga, att blinka vänster är väl inte speciellt meningsfullt eftersom det inte går att köra ut ur en rondell till vänster. Sedan kan man fråga sig om det går att få någon att blinka vänster när man inte ens tycks orka ge tecken när man skall svänga ur. Kanske skulle polisen någon gång ägna lite tid åt att bevaka rondellkörning och stoppa dem som inte ger tecken och påpeka vad som gäller.
mvh inla

2010-06-13 kl 15:48

Jag tycker jag att storleken på rondellen har betydelse för om jag blinkar in i rondellen. En liten rondell och man ser igenom och det är bilar som har nytta av att jag blinkar så gör jag det, men de som är stora och fyllda med träd, stenrösen, jordhögar osv så man inte ser till nästa in, utfart så då får det vara med att blinka IN i rondellen.

2010-06-13 kl 15:55

Jag väljer att blinka överallt där det finns val, dvs är man i en rondell är valet att stanna kvar i rondellen eller att köra ut. Där det blir två körfält av ett så finns valet att ligga kvar eller att byta körfält osv. Underlättar för alla runtomkring, tyvärr ses man väl som en dåre av medtrafikanterna, eller skall man numera rubricera de som mottrafikanter?

2010-06-13 kl 16:11

Det var ungefär så jag menade också. Speciellt om det är fler körfält in i rondellen. Ska jag svänga vänster i rondellen så blinkar jag och lägger mig i vänster körfält. Jag blinkar sedan vänster ut i rondellen för att sedan blinka till höger när jag svänger ur rondellen. Tycker själv det är bra när andra gör så och jag står och väntar på att få köra ut i rondellen, då ser jag var de är på väg.

2010-06-13 kl 20:34

Rätt talat Frank: Man ser vart de andra är på väg. Om de tänker fortsätta inne i rondellen eller de tänker ta sig ut. Smidigt för alla andra./Roland

• 16 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1243 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 515 fristående campingplatser och 282 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 446 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-11

• Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05