Tydlig trend mot mindre fritidsfordon

Publicerad: 2023-11-27   Uppdaterad: 2023-11-19

– I takt med att allt fler blir medvetna och vill göra lägre klimatavtryck ser vi en större efterfrågan på små husbilar och husvagnar. Samtidigt är dessa smidigare att manövrera och de kan köras oavsett vilket körkort du har, säger Lars Bergholm, vd för importören Bergholm Försäljning.

Bergholm saluför sju olika varumärken från Tyskland respektive Italien. På Elmiamässan visade de upp ett hundratal olika fordonsmodeller. Mest uppmärksamhet fick husbilarna och då speciellt de mindre.

– Ett fortsatt ökat intresse för husbilar och då i synnerhet för de små varianterna är en tydlig trend. Fast vi inte sålde lika många husvagnar som vanligt märkte vi av en stor nyfikenhet för de mindre modellerna. Våra producenter har varit framsynta och tagit fram mer kompakta fordon som till exempel innebär minskad bränsleförbrukning, mindre material för byggnationen och lägre energiförbrukning vid uppvärmning. Trenden går mot fordon som är 6,5 meter och kortare, säger Lars Bergholm.

Lars Bergholm
Lars Bergholm, vd för Bergholm Försäjning.

En annan, men tyvärr inte lika rolig trend som återspeglades på mässan, är att det för tillfället köps allt färre husvagnar. Här ser branschen en tydlig koppling till det allmänt tuffa ekonomiska läget som gör att målgruppen (barnfamiljer) för dessa fordon håller extra hårt i plånböckerna.

– Just nu är det helt klart utmanande att sälja nya husvagnar men på sikt kommer det att bli annorlunda. Eftersom camping är en växande, mycket populär och billig semesterform jämfört med mycket annat ser vi ett stort intresse även om de inte köper just nu, förklarar Lars Bergholm.

Vad som också talar för husvagnar i framtiden är att barn älskar att bo i dem och att allt fler, inte minst unga vuxna, är medvetna om sitt klimat-avtryck och därför väljer bort långresor för att semestra i Sverige och då gärna med ett eget boende på släp.

– Därför är det viktigt att vi fortsätter att utveckla mindre och mer kompakta husvagnar, som kan dras med el- och hybridbilar, avslutar Lars Bergholm.

Rulla till toppen