• 17 svar
Nordkap
2019-06-09 kl 12:04

Hej!

Har tängt att köra till Nordkap med bil och husvagn. Husvagnen är fullbred. Min fråga är om det är några problem.

Mvh
Lars

2019-06-09 kl 13:36

Nu har jag inte varit på Nordkap just, men rent allmänt beror det ofta på vilken väg man vill åka.
Är det själva bredden på vagnen du är bekymrad över? Den är inte bredare än en lastbil.

2019-06-09 kl 16:56

Rent allmänt, backar, vägar om dom är bra. Om någon har ett TIPPS mm

2019-06-10 kl 17:01

Jag menade att det blir lättare för någon som varit där att svara om de vet vilken väg du tar dit. Eller är det bara den sista biten, på E69 från Olderfjord, som du undrar över?

Du kan ju titta på Skarvbergtunneln i Google maps. På bilderna där har ett husvagnsekipage kommit med, så kan du jämföra vagnen med vägen.
Eller nä, det är nog en husbil. Här får han möte med en personbil.

2019-06-10 kl 18:42

Jag roade mig med att åka med google maps genom tunneln. Man släpper tydligen bilar först från ena hållet, sedan det andra. Typ som vid vägarbete. Följer man husbilen på vägen så ser man att det är trångt att mötas och att det finns platser för möten längs vägen.
Jag själv tycker det är drygt att köra på så smala vägar. Med lastbil går det bra för då väjer personbilar så man slipper sakta ner hela tiden. Men möter de en husvagn skall de gärna försöka tränga undan den. Vilket gör att man saktar ner eller stannar eftersom man är rädd om sitt semesterhus.
Jag har inte kört till Norkap men jag har kört en del lastbil i Norge. Och jag tycker bla tunnlarna kan vara lite dryga. En massa utstickande skit som man kan slå emot om man inte är uppmärksam.

2019-06-10 kl 19:44

Jag såg att den tunneln var skyltad med maxhöjd 4,1 meter, så det får vara kontinentekipage om de ska in där.
Men jag håller med om att många är inte "tillräckligt rädda" för en husvagn, jämfört med en lastbil.

2019-06-10 kl 19:51

Ja några fullhöjdsbilar vill man inte trycka igenom de där tunnlarna :)

2019-06-11 kl 15:46

Vi var till Nordkap förra sommaren med en fullbreddare. Kabe 630.
Inga problem alls. Lite trångt på något ställe men tar man det lugnt funkar det kanon.
Ett tips är dock att undvika att åka in i samhällena med vagnen för där finns väldigt få parkeringar med plats för vagnar.
Vi ställe upp oss först och handlade sen.
Att tänka på är också att övernattning med vagn eller husbil ingår i entréavgiften på Nordkap.
Vi valde bort det då värdet var riktigt dåligt. Halv storm!
Andra jag träffade efteråt som trotsat vädret hade fått en magisk soluppgång.

Vill du ha lite tips får du gärna titta in på min blogg https://hjulhuset.bloggo.nu/
Där finns vår resa.
Klicka på första länken så kommer du till första inlägget och kan sen följa resan dag för dag.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-06-12 kl 06:24

Vad är grejen med Nordkap, förutom att det är riktigt långt att köra. Iallafall för mig som skåning. Vad lockar en dit? Ser inte direkt kul ut när man tittar på google maps.

2019-06-12 kl 09:01

Kanske som att landa på månen; att ha varit där?
Och som sagt, man får ju åka många mil i en bra bil, om man har en sån.

2019-06-12 kl 13:01

apersson850 skrev:
Kanske som att landa på månen; att ha varit där?
Och som sagt, man får ju åka många mil i en bra bil, om man har en sån.
Det är nog lite så.

2019-06-12 kl 15:01

Tack Chriper för tipsen. Obs snygg blogg.

2019-06-12 kl 17:47

Det är precis så jag tänkte med. Man åker dit för att man kan. Jag känner många som har åkt dit men ingen som kan säga mer än, tja man har ju varit där.

2019-06-13 kl 17:20

Tack vare Google maps behöver man inte längre luras att åka onödigt långt till ointressanta platser. :) Nu har jag sett eländet. ;)

2019-06-13 kl 18:27

Nordkap är väl lite kul... Men skulle inte vilja köra dit - än mindre med husvagn... Långt nog att dra vagnen till Lofoten - men Lofoten känner jag att det var värt besväret...

2019-06-14 kl 09:54

David skrev:
Vad är grejen med Nordkap, förutom att det är riktigt långt att köra. Iallafall för mig som skåning. Vad lockar en dit? Ser inte direkt kul ut när man tittar på google maps.

Resan är ju också en stor del av målet.
Eller hur?
För dig som skåning borde förändringarna av landskapet vara en upplevelse.
Fantastisk naturförändring från platta Skåne till skogen i Värmland och uppåt för att sen få fjällvärld och till sist vidderna i norr.
Värt alla milen kan jag lova.
Själva Nordkap kan jag hålla med inte är mycket i sig.
Men åker man så man får uppleva midnattssolen är det nästan obetalbart.
Skithäftigt att kliva upp kl. 2 på natten och solen står rakt upp på himlen.

Vi har ju huset på hjul så varför inte uppleva så mycket som möjligt.
Kolla på Google maps är inte riktigt min grej,

Saker och ting kan man både ha och missta men minnen består. När jag sitter på hemmet kan jag i alla fall ta fram mina bilder och minnas. För jag var där.

Tur att vi alla är olika.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2019-06-14 kl 09:55

sommar69 skrev:
Tack Chriper för tipsen. Obs snygg blogg.

Tack.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 564 fristående campingplatser och 605 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842