Det är dags att vi slutar klaga på ”de där långliggarna”

Publicerad: 2017-03-06   Uppdaterad: 2023-04-18

"De där långliggarna, de verkar tycka att de äger campingen." Känns det igen? Om någon lägger till orden "de där" framför en grupp som han eller hon tänker uttala sig om, då fattar man att det kommer något negativt.  

De där pensionärerna, de där tonåringarna, de där golfarna. Likadant är det med uttrycket ”i det här landet”.

”Man får ju inte säga vad man tycker i det här landet”.

I det här landet ska allt vara så politiskt korrekt.”

Börjar någon en mening med ”i det här landet”, då vet man vad klockan är slagen. Missnöjet kommer sipprande. 

”Låt folk göra som de vill, utan att lägga värderingar i campingbeteendet.”

Tillbaka till långliggarna. Jag vet inte hur många gånger jag har hört fördomsfulla kommentarer om de som väljer att stanna länge på en camping som de tycker om. ”Hö hö, de har pelargoner utanför vagnarna också.”

Vad är problemet? Varför skulle det vara finare att åka omkring, helst utanför campingplatserna? Hur kunde det gå statustroll i det här? Långliggaren kanske lever ett rikt inre liv innanför sitt staket, medan vägfararen jäktat åker fram och åter, som ett rastlöst spöke. Eller också inte, och ärligt talat bryr jag mig inte. Låt folk göra som de vill, utan att lägga värderingar i campingbeteendet.

Det ena är inte finare, bättre, ballare eller rättare än det andra. Det viktigaste måste väl ändå vara att vi trivs, och att vi är hyggliga mot varandra. Om du ser ner på långliggare, pröva att säga ”vad trevligt ni ser ut att ha det” nästa gång du träffar en. Och om du tycker att fricampare är ena malliga besserwissrar, pröva att säga ”vad mycket ni får se på era resor” när du träffar någon. Sen fortsätter du att campa på det sätt som passar dig. 

Enkelt va?

Hälsningar från bror Duktig.

”Det viktigaste måste väl ändå vara att vi trivs, och att vi är hyggliga mot varandra.”

Det är dags att vi slutar klaga på
Foto: Bigstockphoto

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Den här texten publicerades ursprungligen i Husvagn & Camping 2/2017.

Rulla till toppen