Nybörjarresa till Lofoten? / av Pyrett

• 7 svar
Nybörjarresa till Lofoten?
2009-03-19 kl 20:19

Här på forumet finns många erfarna campare och jag har fått en galen (?) idé som jag behöver få lite kommentarer till.Jag har aldrig kört husvagn själv, bara dragit någon kortare sträcka. Har inte backat med vagnen men med släpkärra och det har gått ok.Tyvärr är jag ganska oteknisk men törs fråga om hjälp (om någon finns att fråga...). Byta däck kan jag.Nu vill jag åka till Lofoten, ensam. Är det en knäpp idé, varför i så fall? Om det är en bra idé, vad skall jag tänka på? Några som åkt dit och har tips i största allmänhet (jag utgår från Värmland)?
Tacksam för alla kommentarer!

2009-03-19 kl 22:24

Jeg var i Lofoten i 2008 med bil (Volvo V40 1,9D) og husvagn SoliferS7). Jeg bor i Bergen og kjørte over Trondheim-Østersund, og E 45 opp til Kiruna. Fra Kiruna tok jeg E-10 ut til Lofoten.Med det rutealternativet slipper man ferge. Jeg var helt ut til Å med vogn. Litt smalt siste biten, anbefaller å sette igjen vognen på en campingplass nærmere Svolvær. Den dårligste veien var på E 45 syd for Jokmokk(Veiarbeide). Min erfaring er at det ofte er mye veiarbeid i Nordsverige. Undersøk på vegværket sine sider om hvor det er veiarbeid. Sydover fulgte jeg E-10 til der den møter E 6 og fulgte denne sydover.Bra veistandard. Med det samme du er så langt mot nord vil jeg også anbefalle Vesterålen. Like fin natur og ikke så turistdominert.

2009-03-21 kl 20:57

Ja du.. Lofoten är absolut värt ett besök..för att inte säga underbart... men jag vet inte om jag skulle vilja dra med mig husvagnen dit upp.. Vägarna är smala OCH krokiga.. Känns inte precis som en nybörjarresa... Jag har varit på Lofoton med husvagn en gång.. Som sagt ett underbart resmål men skitjobbigt att ta sig dit.. Det var ständig oro.. om vad som skulle finnas bakom nästa krök.. och oro för alla vansinnesomkörningar.. *rys*.. Har varit på Lofoten många gånger efter den turen.. men dock utan vagnen...

2009-03-23 kl 11:20

Varför du beskriver det som en galen idé att åka till Lofoten med husvagn vet jag inte, jag tycker definitivt inte det. Tvärtom, det är en utmärkt idé.
Vägen dit går lämpligen från Värmland via inlandsvägen till Gällivare och sedan vidare längs E10 via Kiruna och Björnefjäll på den norska sidan. Tag av norrut på E6 när du når den ett par mil norr om Narvik. Följ E6 till Bjerkvik, ca 15 kilometer, där delar sig E10 från E6 som går vidare norrut. E10 år västerut, mot Lofoten. Efter någon timma är du "på Lofoten" och med bra karta och förhandsinformation kan du nu börja leta efter camping eller lämpligt ställe att stanna på. Om du vill kan du fortsätta västerut med detsamma. Svolwär är lite av huvudstad i regionen och här finns både museer, butiker, restauranger och annat. Hit når du efter cirka tre timmars körning från Bjerkvik. Här finns också turistbyrå som kan tipsa om allahanda saker. Bland annat kan de berätta att det inför hemresan kan vara bra att veta att man lämpligen tar färjan från Svolwaer till Skutvik på fastlandssidan, men kapaciteten är begränsad så boka i förväg. Färjeresan kostar några hundralappar, tar cirka tre timmar och besparar dig från att åka tillbaks samma väg som du kört för att komma ut till Lofoten. Har du tur kan du under överfarten få syn på späckhuggare. Var beredd med kameran!
Mina smultronställen heter Utakleiva och Eggum som båda ligger på norrsidan om Vestvågöy som är en av flera stora öar som tillsammans är Lofoten. En annan höjdare är det stora vikingahuset som ligger på en höjd väl synligt från E10 strax innan man når Leknes, en annan centralort i Lofoten.
Vägstandarden är utmärkt men bitvis kan det vara mycket trafik och bitvis kan vägarna vara smala, men här finns inga restriktioner eller förbud mot husvagnar. Håll avstånd, håll till höger ordentligt och ta det lugnt. Stanna gärna i flera dagar, lämna vagnen på en camping och gör dagsutflykter med bilen är ett bra tips.
Vänliga hälsningar Torbjörn Stålenhag

2009-03-23 kl 19:45

Bra, vettiga och intressanta svar hittills. Det är ju resan som är målet så det är bara att åka norrut och se hur långt jag kommer!Det är ju ett tag kvar till semestern och jag tar gärna emot fler kommentarer. Bra med så mycket input som möjligt. Tips om allt, helt enkelt.

2009-03-24 kl 08:41

Jag har en bekant som gjorde resan till Lofoten för två somrar sen. Han rekommenderade resan varmt. Det här med husvagn var inget stort problem enligt honom och då har han en stor boggievagn.
Är självsugen på att göra resan och än mer sugen blev jag när jag läste denna reseskildring.http://www.husbilsklubben.se/forums/t16961/

2009-03-24 kl 13:30

har inte själv varit i Lofoten utan tipsar lite allmänt.. På vägen dit kommer du att lära känna din kamrat på kroken så att du har mer självförtroende när det blir krokigt. 45:an mellan Arvidsjaur och Jokkmokk har under flera år varit dålig med långa vägarbeten och där det inte arbetas har det varit mycket tjälskott. Men det är 1,5 år sedan jag körde där så det är gammal info.
Att backa med vagnen är lättare än att backa med vanlig kärra, längre avstånd till axeln gör att den inte svänger lika tvärt, svårigheten ligger i att "se runt hörnet"
Köp det du kan på svenska sidan, i Norge är det ganska mycket dyrare priser.
Lycka till! Och jag och alla andra väntar med spänning på en rapport från resan efter sommaren!

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206