Passfrihet i Europa / av euroline-56

• 14 svar
Passfrihet i Europa
2015-02-08 kl 12:00

Det står i tidningar och tidskrifter att det nu fr.o.m. 2015 skall råda passfrihet i Europa och inom Schengen området. Min erfarenhet är att campingägare framför allt i Italien men även Kroatien frågar efter pass trots att man kan visa upp giltiga campingkort både CCI och SCR. Undra om dessa campingägare nöjer sig med internationellt ID kort som körkort eller liknande istället som komplement till campingkorten.

2015-02-08 kl 13:32

När man är ute i Europa och rullar så ska man alltid ha med dig passet även om du inte behöver den för att komma in i landet...

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2015-02-08 kl 16:15

Campingkort och körkort visar tyvärr inte innehavarens nationalitet och det är vad som krävs. Ett nationellt ID-kort som man får hos polisen visar ju det och får ju bättre plats i plånboken än ett pass. Det tokiga är bara att ett sådant ID-kort som skulle vara tillräckligt för de flesta är betydligt dyrare än ett pass konstigt nog.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-02-08 kl 16:50

Jo stigk, både körkort och campingkort visar nationalitet. Jag vet att campingkort i sig inte är någon legitimation utan det krävs ett giltigt sådant därutöver för att styrka identiteten. Det jag undrar över är varför vissa camping ägare inte kan nöja sig med ett giltigt ID kort utan nödvändigtvis vill ha ett pass. Som du säger så passar ju ID korten i plånboken.

2015-02-08 kl 20:42

Identitetshandlingen ska vara giltigt i det landet du besöker, vilket inte alla identitetskort är.

Mer om varför.
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_en.htm

2015-02-09 kl 09:56

Tack Lasse.S bra länk ! Men frågan kvarstår om campingplatser verkar vara mera pass fixerade än vad de nationella gränskontrollerna är. Dessutom, på det internationella campingkortet ( CCI ) skall passnummer anges. Vilket kanske borde föranleda tidningen här att idka lite grävande journalistik i frågan .....

2015-02-09 kl 10:28

Campingarna tar passet för att kunna debitera turistskatten korrekt.

2015-02-09 kl 11:08

euroline-56 skrev:
Jo stigk, både körkort och campingkort visar nationalitet. Jag vet att campingkort i sig inte är någon legitimation utan det krävs ett giltigt sådant därutöver för att styrka identiteten. Det jag undrar över är varför vissa camping ägare inte kan nöja sig med ett giltigt ID kort utan nödvändigtvis vill ha ett pass. Som du säger så passar ju ID korten i plånboken.

Jo, man kan se att det är ett svenskt körkort men det visar ändå inte innehavarens nationalitet

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-02-15 kl 09:03

Du måste fortfarande visa upp ett giltigt nationellt id-kort eller pass när du reser till eller från Bulgarien, Cypern, Irland, Kroatien, Rumänien och Storbritannien. Länderna är visserligen med i EU men tillhör inte Schengenområdet. Kontrollera före resan vilka handlingar du behöver för att resa till eller från något av dessa länder. http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm

euroline-56 skrev:
Det står i tidningar och tidskrifter att det nu fr.o.m. 2015 skall råda passfrihet i Europa och inom Schengen området. Min erfarenhet är att campingägare framför allt i Italien men även Kroatien frågar efter pass trots att man kan visa upp giltiga campingkort både CCI och SCR. Undra om dessa campingägare nöjer sig med internationellt ID kort som körkort eller liknande istället som komplement till campingkorten.

2015-02-16 kl 10:24

Jodå jag vet och förstår mycket väl att man skall ha pass med sig. Ville bara ta upp en liten diskussion om den "passfrihet" som nu enligt pressen skall gälla med de undantag som mycket riktigt nämns här ovan. Men som jag tidigare skrivit är Italien det mest passälskande landet enligt min erfarenhet. Aldrig frågar man efter pass i t.ex. Tyskland, Schweiz, Österrike eller Frankrike. Varför just Italien ? :)

2015-02-16 kl 12:49

Euroline 56. Ett svenskt körkort visar inte ditt medborgarskap, inte ens var du är född. Det visar bara att du har ett körkort och behörighet att föra vissa fordon. Ett pass, och möjligen även det ID-kort polisen utställer, visar såväl din nationalitet samt var du är född. Vilket är ett krav för att det skall vara giltig inom Schengen, se nedan från EU-information:

Om du reser inom Schengenområdet kan du om du är medborgare i ett Schengenland välja mellan att ta med antingen ditt pass eller ett särskilt nationellt id-kort som du kan beställa av polisen. Ett vanligt id-kort eller ett svenskt körkort duger inte som id-handling.
Om du är svensk medborgare och reser inom Norden behöver du bara ha med dig ett vanligt id-kort eller ditt körkort.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-02-16 kl 15:29

Ok jag ger mig ... Har beställt nytt pass :)

2015-02-16 kl 19:51

Nu har vi inte varit så mycket billedes i Europa mer än Tyskland och Danmark, men vi flyger rätt mycket... Italien behöver vi sällan visa pass i, Tyskland endast när vi flyger men inte med bil... England är stenhårt, kan bero på terrorismen, Tjeckien ingen passkontroll... USA,,, pass, sen det personliga uppehållstillståndet, blanketter för att man inte för in något organiskt, fingeravtryck av alla fingrar, ögonscanner, metallscanner och scanner mot droger....

2015-02-19 kl 08:48

Till euroline-56

Det gör du rätt i. Övervägde för nått år sedan om jag skulle i samband med förnyelse av mitt pass istället beställa nationellt ID kort i stället. Polisen rekommenderade pass om man ska flyga eller åka till andra länder utanför Schengen området. Det blev ett pass istället... Nästa år 2016 blir det bil o husvagn till södra England och tanten min får skaffa ett pass som komplement till sitt nationella ID kort.. England är stenhård som ovan kommentator skriver--

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206