Resa till Auschwitz / av Leknes

• 16 svar
Resa till Auschwitz
2011-11-17 kl 16:08

Finns det någon här på forumet som varit i Auschwitz? Hur reste Ni dit? Reste Ni med husbil eller husvagn? Vilken väg tog Ni och var parkerade Ni vagnen (Campade) i Oswiecim, där lägret ligger?
Eller kanske Ni åkte med en färdig-guidad tur med flyg, buss eller tåg?
Jag är tacksam för alla tips, då jag planerar att resa till förintelse-lägren Auschwitz och Birkenau nästa år.

2011-11-18 kl 17:32

Har inte varit i Auschwitz,men besökt Belsen och Teresienstadt (Teresin som det heter i Tjekien)Det är en hemsk upplevelse ,hur kunde det hända hur kan mäniskor bli så hemska att man kan göra så grymma saker som man kan se där

2011-11-21 kl 14:02

Hej.
Vi var i Auschwits för några år sedan, åkte med vår lilla husbil och stod vid ett vandrarhem inte långt från "stammlager 1" ett gammalt polskt regemente där allt startade,numera museum över Auschwitz-Birkenau. Därifrån till Birkenau är det 3 kilometer att gå. Jag ska gräva lite vad vandrarhemmet hette, hittar jag det återkommer jag.

2011-11-25 kl 15:27

Nu behöver jag hjälp.
Hur får man tag på en bra karta att köra efter, när det gäller Polen? Och hur får man tag på en en bra karta och beskrivning över campingplatser i Polen? Tackar i förväg.

2011-11-28 kl 09:57

Var i Polen i somras (med turistbuss), bl a i Krakow och i Auswitz (hur man nu stavar detta polska namn???).
Har också pratat med bekanta som kört själva i Polen.
En återkommande sak är tyvärr att flera (inkl vi i turistbussen) råkat ut polska polisen, som hittat på eller tyckt sig se olika trafikbrott man gjort sig skyldig till och som inkasserar böter i kontanter utan kvitto.
Längs vissa landsvägar står försäljare och prostituerade tonårsflickoer i rad på alla rastplatser.
Sedan är det polska landskapet hur fint som helst, små byar och storkar på taken o s v. Och Polen i sig är ett intressant land.
Skulle jag köra på egen hand, skulle jag överväga att åka så långt som möjligt i Tyskland, förbi Berlin, förbi Cottbus och in i Polen förbi Wroclaw (f d Breslau) och mot Krakow.

2011-11-28 kl 11:58

Hej.
En bilatlas över Europa kan du köpa i nästan vilken bokhandelsom helst, men jag tycker att ofta har dom för liten skala. Så ett tips är att köpa kartan när du kommer iland, (om du åker färja).Annars kan du skicka efter här http://www.resebokhandeln.com/michelin-polen-karta-michelin-p-1129.html.
Vi har åkt i Polen, Tjeckien, och Slovakien varje år i 20 år och aldrig upplevt något dumt från polisens sida. Men att trafikkulturen inte är som hemma får du räkna med. Bland de europeiska länder som har värst olycksstatistik ligger Grekland högst med 15,9 döda per 100 000 invånare. Även Polen ligger mycket högt, med 14,3.
Sverige runt 4. Men bli inte avskräckt kör bara försiktigt. Som tidigare skrivet så kör så mycket du kan i Tyskland. Men fortsätt gärna över Dresden och besök Sächsische Schweiz & Böhmische Schweiz http://www.saechsische-schweiz.de/start/click.system?navid=378&sid=upLvHdkWesL40w3P2uO4NehfSUGqPLsS Ja, sen är du nästan i Prag och http://www.czechtourism.com/what-to-see/Tourist-regions/Bohemian-Paradise.aspx
Ja nu svävar jag visst ut men det är ett fantastiskt område i mellaneuropa. Lycka till.

2011-11-28 kl 13:41

Skulle jag köra på egen hand, skulle jag överväga att åka så långt som möjligt i Tyskland, förbi Berlin, förbi Cottbus och in i Polen förbi Wroclaw (f d Breslau) och mot Krakow.[/quote]

Har tänkt också på det,förbi Berlin

2011-11-28 kl 18:23

Jag gissar att Zubac vet mycket om resvägar, då du verkar berest.

2011-11-28 kl 20:11

Olsweciun tror jag det heter på Polska, vi var dit för 3 år sedan. Åkte husbil via Dredsen. Fricampade 6 dygn på olika platser i Polen, helt underbara mäniskor i detta land Vänliga Gästfria som få, Upplevelsen var helt otrolig med Birkenau som utrotningslägret heter 3 km från huvudlägret. Det som ligger kvar i minnet är främst denna mängd med Hår, tonvis med Hår, leksaker, Glasögon, Ugnarna där man brände döda och.. levande människor! askan användes som gödningsmedel i jordbruket, fettet gjordes det Tvål av..! man fattar verkligen vidden av Nazisternas Ondska och deras otroliga Grymhet. Åk dit Ni ångrar Er inte. En Stark upplevelse! I Dachau var vi tidigare 2004, där fanns inte mycket kvar av det ursprungliga lägret, men, det räckte! Vi for sedan till Prag ca. 300 km dit. Många vägbyggen var på gång då och lär väl fortgå ännu efter 60 år av Stalin staten.

2011-11-28 kl 23:59

Fint att Ha Zubak som forumvän. Jag vet att han kan mycket om färdvägar söder om Sveriges gränser.

2011-11-29 kl 07:22

Leknes skrev:
Fint att Ha Zubak som forumvän. Jag vet att han kan mycket om färdvägar söder om Sveriges gränser.

Fast ingenting om just färdvägen till Auschwitz,hade tänkt också åka ditt,så jag är nyfiken på den här tråden..samtidigt är jag tveksam..för efter att jag varit i koncentrationsläger i Dachau blir man mer än ledsen över det som hände där och Auschwitz var ännu värre.Så jag vet ännu inte...

2011-11-29 kl 10:24

Zubac skrev:
Leknes skrev:

Fast ingenting om just färdvägen till Auschwitz,hade tänkt också åka ditt,så jag är nyfiken på den här tråden..samtidigt är jag tveksam..för efter att jag varit i koncentrationsläger i Dachau blir man mer än ledsen över det som hände där och Auschwitz var ännu värre.Så jag vet ännu inte...

Håller med Zubac.
Skulle också vilja åka till Auschwitz men är lite rädd för hur jag kommer ta det.
Jag börjar nog med Normandie och ser kriget härjningar där först.
Sen får vi se om jag mäktar med Auschwitz.

2011-11-29 kl 15:04

Kör väg 44 österut. Ca 6 mil från Auschwitz i dom södra stadsdelarna av Krakow ligger Plaszow, lägret som blev världskänt i filmen Schindler's List. Villan med balkongen där lägerchefen Amon Göth satt på morgonen o pricksköt på fångarna finns kvar. I närheten ligger en mycket enkel camping..
http://www.cracow.travel/for-tourists/accommodation/other/action,get,id,3809,t,Krakowianka-Pension-and-Camping.html

2011-12-02 kl 19:32

chriper skrev:

Skulle också vilja åka till Auschwitz men är lite rädd för hur jag kommer ta det.
Sen får vi se om jag mäktar med Auschwitz.

Detta är en resa som lockar mig oxå.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-12-04 kl 14:41

conny-555 skrev:
chriper skrev:

Detta är en resa som lockar mig oxå.

Jag var där i Maj. Tyckte faktisk inte det var nåt särskillt,området som sådan,Calais - Dunkerque osv,men bevars.....historisk.Sommartid badar man i Atlanten.

http://www.bray-dunes.fr/portail2012/pg_tourisme/camping/

http://www.camping-des-dunes.com/fr/videorama.php

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2016-09-14 kl 14:04

Vi var där 2009 på mc semester.Då åkte vi Trelleborg-Swinoujscie och därifrån ner till Krakow.Vi låg på Camping Smok som även har rum att hyra ut.Som Raderad skrev så satte dessa stora montrar med hår,glasögon,leksaker,och inte minst ugnarna m.m minen för all framtid.Visst är trafiken lite annorlunda vad gäller tempo än här hemma,men kör man bara med insidan s a s så går det ok.Däremot tar det längre tid att köra i Polen p g a vägarna.Är man inte jättebra på engelska rekommenderar jag att man tar en Svensktalande guide då man besöker Auschwitz.Där ligger ett hotell precis intill ingången till lägret men kommer inte på vad det heter just nu.För att sväva ut lite kan jag föreslå att köra genom Polen ner till Auschwitz/Krakow för att därefter ställa siktet på Kutna Hora och göra ett besök i Benkyrkan i Sedlec på vägen mot Prag.Efter besök i Prag kör man sedan norrut genom Tyskland upp till färjorna mot Sverige.

• 16 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07