Sälen kläppen / av Polar1000

• 15 svar
Sälen kläppen
2016-11-16 kl 19:33

Hej

Den 2 veckan i Januari 2017 bär de iväg till kläppen. Jag har lite funderingar, många här har säkert varit där många gånger. Är campingen bra ?

Mest vägarna dit, kör ifrån Skåne, hört att det är bra vägar upp till kristinehamn sen är de sämre.

Hur upplevde ni vägarna när ni körde med husvagn? I skåne saltar dom bara de kommer en snö flinga, men har förstått att de inte sköts så bra där uppe?

Lite orolig ändå för hala vägar.

Kör

Volvo V70 2.4 170hk
Polar 620 2004 1800kg men väger mer nära 2000.

Jag har dubbdäck på båda men skall imorgon köpa nya dubbdäck till vagnen, då de saknas en del dubb.

Behöver man vara orolig, eller man klarar sig bra om man kör lungt?

Byta bil?

Xc70? behövs en sån åtgärd? hehe

Alla tips är välkomna

Tack ska ni ha!

2016-11-16 kl 20:14

Vi har varit i Sälen många gånger och klockat och bedömt vägarna dit från Halmstad. Vi tycker att E6 mot Uddevalla är bäst. Har dock aldrig vintercampat. Är väl lite bekväm av mej.

2016-11-16 kl 21:54

Hej hej. Campingen har jag ingen uppfattning om men däremot kan jag ge lite synpunkter på vägarna.
Du kan vara fullständigt lugn. Ända upp till Vansbro och Malung är det väldigt bra vägar. Sista milen upp till Kläppen är lite smalare men inga som helst problem att mötas.
När det gäller vinterväghållningen så kan de sin sak däruppe. Inget salt men det behövs inte när det är hård packad snö.
Jag har åkt vägarna minst 15 år och bara ett par gånger har trafiken krupit i ca 50 km/Tim. Då har det varit underkylt regn.
Med förnuftig körning utan tidspress så kommer du fram på ett bra sätt.
Ett tips är att göra en övernattning för att inte behöva stressa. Förslag är en fin ställplats i Gullspång. De tar emot även husvagnar.
Lycka till

2016-11-17 kl 13:21

Lite beroende på var du bor i Skåne så skulle jag nog välja E45:an.
Jag åker själv mellan Sollerön och Sunne regelbundet och brukar variera åkandet mellan E45:an och 26:an.
Upplever att väghållningen vintertid är bättre efter 45:an
Värt att veta är att Vansbro kommun inte saltar sina vägar utan bara sandar.
Oavsett vilken väg du väljer så räkna med mycket trafik under högsäsongsveckorna.
Här gäller att ställa in sig i ledet och rulla med.

När det gäller campingen i Kläppen så är den helt OK.
Dock värt att veta är att campingen ligger en bit från backen och man ska passera vägen genom en tunnel för att nå liftarna.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-11-17 kl 21:17

Vägarna är oftast rena och fina och jag tycker du skall känna dig lugn inför resan uppåt Kläppen. Det finns dagar med riktig halka men då gäller samma grundregel som utan vagn, att ta det lugnt.
Framhjulsdrift kan ge svårigheter vid rejäl hall vid rangering, men oftast är det inga problem. Enkel gardering är att lägga med ett par snökedjor för att skapa lugn i sinnet.

2016-11-17 kl 21:19

Tjena, kör från Hörby och har alltid kört över Jönköping, Skövde, Vansbro osv. Tycker den vägen e lite roligare att köra än Göteborgshållet. Vi har varit uppe i Sälen de senaste 7 sportloven och aldrig haft några problem. Kör du bara med rätt avstånd så är det absolut inga problem, det är egentligen inte förrän du passerar Mora som det börjar bli lite snöigare vägar oftast. Men bra att du kör med dubb, det är egentligen det enda rätta och då kommer du att ha grymt bra fäste. Gällande själva campingen så är den riktigt mysig, helt ok butik så man kan handla morgon frallorna mm. Aldrig problem med varmvattnet i duscharna heller. När det gäller avståndet till backarna och första liften så är det en 10 minuters promenad.

2016-11-20 kl 13:50

ostbergr skrev:
Hej hej. Campingen har jag ingen uppfattning om men däremot kan jag ge lite synpunkter på vägarna.
Du kan vara fullständigt lugn. Ända upp till Vansbro och Malung är det väldigt bra vägar. Sista milen upp till Kläppen är lite smalare men inga som helst problem att mötas.
När det gäller vinterväghållningen så kan de sin sak däruppe. Inget salt men det behövs inte när det är hård packad snö.
Jag har åkt vägarna minst 15 år och bara ett par gånger har trafiken krupit i ca 50 km/Tim. Då har det varit underkylt regn.
Med förnuftig körning utan tidspress så kommer du fram på ett bra sätt.
Ett tips är att göra en övernattning för att inte behöva stressa. Förslag är en fin ställplats i Gullspång. De tar emot även husvagnar.
Lycka till

Känns skönt att höra ifrån nån som vet hur det är där uppe. Jag kör ifrån Hässleholm

Känns inte som gullspång är ett så bra alternativ för de ligger väl på fel sida sjön är de inte smartare att följa vägen längst mellerud upp? Har faktiskt varit i mellerud med husvagn för 2 år sen, minns inte de som en stor väg precis.

Blir då göteborg hållet upp, för jag vill inte komma på vänster sida av jönköping där en sjuk backe. Jag tänker inte köra i ett sträck iheller jag måste övernatta någonstans.

Tack för alla tips och råd.

Var nere på däckverkstaden och visade upp mina vinterdäck på husvagnen det saknas en hel del dubb på ett hjul men han sa att de räknas som dubbdäck och däcken var bra.

Däremot på Volvon så är bakre däcken godkända men inte med så stor marginal, så jag beställer 2 st nya och sätter dom fram.

Hört att Michelin X ice nått skall vara sjukt bra?

Blir de en extrem vinter tror ni bilen orkar upp utan att tappa grepp då? Bilen går tungt i backarna redan med den vagnen, jag tänker att tappar den minsta grepp så. Men är nu vägarna bra skall ju inte detta kunna hända. Jag lånar då isåfall en xc70.

Kom gärna med fler tips och råd stort tack. Backa till husvagnen är inga problem för jag har mover.

2016-11-20 kl 14:06

chriper skrev:
Jag åker själv mellan Sollerön och Sunne regelbundet och brukar variera åkandet mellan E45:an och 26:an.
Oavsett vilken väg du väljer så räkna med mycket trafik under högsäsongsveckorna.

Dock värt att veta är att campingen ligger en bit från backen och man ska passera vägen genom en tunnel för att nå liftarna.

Är det de hållet du menar ?

Göteborg
E45 trollhättan
Vänersborg
säffle
Torsby e45
malung

Sen blir de en mindre väg

2016-11-20 kl 15:04

T.G skrev:
Tjena, kör från Hörby och har alltid kört över Jönköping, Skövde, Vansbro osv. Tycker den vägen e lite roligare att köra än Göteborgshållet. Vi har varit uppe i Sälen de senaste 7 sportloven och aldrig haft några problem. Kör du bara med rätt avstånd så är det absolut inga problem, det är egentligen inte förrän du passerar Mora ...

Mora? Låter som en omväg. Du menar inte Malung?

2016-11-20 kl 21:07

sorry, menade Malung :)
Har du möjlighet att låna en XC70 så ta den-bättre dragbil kan du inte ha. Chansa aldrig med kassa däck på dragbilen, det kan slå om på nolltid där uppe speciellt i januari då ni skall dit
Vi övernattar för det mesta i Skövde sedan kör vi resterande bit dag 2.
Skall bli kul att höra vidare efter att ni varit där

2016-11-21 kl 09:11

Polar1000 skrev:
chriper skrev:

Är det de hållet du menar ?

Göteborg
E45 trollhättan
Vänersborg
säffle
Torsby e45
malung

Sen blir de en mindre väg

Ja, det är den vägen jag menar.

Tänkbara övernattningsplatser kan vara:
Rasta, Mellerud, 36 mil
Nyängen, Grums , 45 mil
Stamfrändsmonumentet, Sunne, 50 mil
Vill du hellre stå på campingplatser så kan dessa funka.
Vita Sandar, Mellerud
Sunne Camping och Sommarland

Från Mellrud har du ca 33 mil kvar till Kläppen och från Sunne har du ca. 19 mil.
Övernattningsplats beror ju lite på när du vill komma upp.
Personligen skulle jag nog försöka åka så långt som möjligt första dagen för att komma fram i vettig tid till Kläppen.
Lite skönare att komma på plats och installera sig ordentligt och slippa börja första lediga dagen med det.

När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-11-27 kl 20:40

Okej perfekt det blir den vägen!

Stannar nog på stamfrändsmonumentet då tack för tipset. Jag vill också komma så långt som möjligt första dagen. Gäller nog att ha gasen till värmen igång när man kör upp. Satte precis på dubbdäcken nu på husvagnen.

Det blir min egen bil lånar nog inte, men imorgon skall jag in och beställa världens bästa vinterdäck o sätta dom fram. Lite nervös inför resan, att man skall rulla tillbaka osv de är ju ingen liten vagn. Men ni har gjort mig mer lugn.

Skall skaffa assistans kåren med lika bra. Snö kedjor kanske, hehe hjärnan snurrar! Jag är ju van vid att köra husvagn, men jag har inte kört i snö trots vinter camping.

Tack för alla råd och tips uppskattas!

2016-11-27 kl 21:30

Hej jag tycker att du ska sätta dom nya däcken bak inte fram . För du får bättre stabilitet på bil o vagn vid inbromsning ock undanmanöver

2016-11-27 kl 21:31

Polar1000 skrev:
..... ,men imorgon skall jag in och beställa världens bästa vinterdäck o sätta dom fram.

Bästa däcken ska du sätta där bak.

2016-11-28 kl 08:57

Ett tips kan vara att också kolla Assistansbolaget.
Där ingår även husvagnen i Assistansförsäkringen.

Bokade det inför sommarens Frankrikeresa och fick tillfälle att nyttja deras tjänster en tid efter hemkomst.
Funkade utan problem.
Bärgning och hyrbil utan kostnad och knorr.

För mer information kolla, www.assistansbolaget.nu

• 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05