Trollstigen med husvagn / av Sollentunafamiljen

• 14 svar
Trollstigen med husvagn
2014-06-28 kl 22:00

Nån som kört med husvagn på trollstigen.

Har en ny inköpt Knaus Sudwind 540 TK -92 som är vår första husvagn.
Framför så har vi en Ford Grand c-max -11
2014-06-28 kl 22:30

Det är inte lämpligt att dra husvagn på den vägen, så lägg dig på Åndalsnäs camping, och kör med bara bilen.

2014-06-28 kl 23:06

Misstänkte men vore kul att höra nån som gjort det.

2014-06-28 kl 23:12

Jag har inte dragit husvagnen på den vägen men kört med bara bilen. Det är brant och vassa kurvor minimalt med räcken. Men ha en trevlig tur.

2014-06-28 kl 23:17

Trollstigen åker man INTE med husvagn. Leta upp en campingplats i närheten och kör med endast bilen. Du möter Dig själv i kurvorna och det finns inte plats at mötas om Du drar husvagn. Jag har åkt Trollstigen flera gånger, så jag vet.

2014-06-29 kl 11:40

Trollstigen förr i tiden var mycket riktigt ett litet äventyr, smalt och med hårnålskurvor där bussarna fick lov att backa ut aktern över stupen för att kunna ta kurvorna. Det bör ha varit en upplevelse att sitta längst bak och titta ner några hundra meter...

Dagens asfalterade och betydligt bredare trollstig är inget större problem varken för turistbussar eller husvagnsekipage. Dock KAN man i sällsynta fall behöva backa några meter vid möte, så man bör vara bekväm med att backa sitt ekipage. En bra idé är att hålla koll på mötande stora fordon och stanna i god tid på någon av alla mötesplatser.

Har sedan 70-talet kört trollstigen ett 20-tal gånger med husvagn, utan några incidenter.
En gång dubbla vändor, eftersom en i ressällskapet hade höjdskräck och vägrade titta första gången :)

Kan givetvis hålla med om att ifall man har största modellen husvagn och inte är alldeles bekväm med att backa, så ska man nog välja att avnjuta en av Norges största attraktioner utan vagn bakom.

Kolla gärna några av alla tusentals filmklippen på "tuben" så ser man vilka ekipage som åker där utan större problem.

2014-06-29 kl 11:58

Verkar vara en härlig semestertur detta.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-06-29 kl 21:33

Tänker åka där i sommar. Tog sig mina föräldrar upp med en gammal Peugeot diesel och husvagn på tidiga 70-talet borde jag göra det nu med moderna grejor. Googlade och såg att det var 9% lutning och min bil ska klara att starta med 12% lutning med full last och släp så det borde inte vara några problem.

2014-06-30 kl 15:39

Hej Sollentuna familjen. Jag är också från Sollentuna.
Vi har kört Trollstigen 3-4 gånger med bil och husvagn. Första gången med en Landrover Discovery med en Kabe Opal på kroken. Sedan med en Chevrolet Silverado och en Kabe 720 på kroken. Vi har kört både från Norr och söder via Geiranger. Där finns en superfin camping med gångavstånd till samhället. Om ni är ovana bör ni ta vägen från norr via Ånndalsnäs. Då kommer ni direkt till Trollstigen.
Det är dock inga problem att åka andra vägen heller. Fantastiskt vackert. Jag längtar hela tiden för att få göra nästa tur.
Ha en härlig tur.

2014-06-30 kl 19:28

För övrigt är jag mer o-rolig för bromsarna på husvagnen än motorn på bilen. Husvagnens påskjutsbrom gör ju att bromsarna ligger på och bromsar hela tiden i nerförsbackarna och då blir det varmt! Se till att de är i topptrim innan ni åker.

2014-07-02 kl 06:45

Tack för alla svar och synpunkter,,,,

2014-11-22 kl 10:35

Hej igen
Hur gick resan. Berätta gärna

2014-11-24 kl 22:19

Hej
Vi kom aldrig så långt, tiden räckte inte till vi kom till tre riksröset, sen styrde vi kosan mot pite havsbad och hem till Sollentuna igen. Tanken ligger dock kvar och gror ;-)

2019-08-09 kl 22:17

Vill bara uppdatera lite angående trollstigen.
Jag körde den för ett par veckor sedan uppför med en Adria Alpina 663 (8,5m med drag) Det gick hur bra som helst. Behövde inte backa och krångla och de mötande tog stor hänsyn till vårt 13,5 meters ekipage. Så det går visst fint att köra där.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842