"Vildmarksvägen". / av Leknes

• 14 svar
"Vildmarksvägen".
2011-08-16 kl 10:07

Jag rekommenderar verkligen en tur på den s.k. Vildmarksvägen. Den startar i Strömsund och avslutas i Vilhelmina eller tvärtom.
Vägen kantas så gott som hela vägen av sjöar, vattenfall, forsar och fjäll.
Du kommer att förundras över bl.a. Trappstegsforsen utanför Saxnäs och vägen över Stekenjokksfjällen, en sträcka på flera mil på kalfjället.
Du passerar bl.a. Stora Blåsjön, Ankarede, Saxnäs och Gäddede.
Ta en liten avkrokstur till Fatmomakke och besök samernas kyrka med alla sina kåtor. Marsfjället och Fatmomakke är omskrivet i Bernard Nords romaner om det hårda livet för nybyggarna i detta område. Varför inte läsa någon om dessa böcker före Fatmomakke-besöket?
Det finns massor med underbara fricampingsplatser efter vägen.

Bild
En av mina fricampingsplatser efter Vildmarksvägen.

Bild
Trappstegsforsen utanför Saxnäs.

Bild
Fatmomakke

Bild
Vägen över Stekenjokksfjällen

2011-08-16 kl 11:13

Hej,
jo, denna vägen resa vi regelbundet när vi är i Norrland – vägen är helt fantastisk och självklart gäller det med "fricamping" här eller små "naturcampings" också.
Bra för vandringsturer, blåbärsturer, ren-spaning osv. – natur-pur, tystnaden och en mycket fin utsikt över fjället.
Jag längtar så mycket om det....
Avatarbilden är fotograferad i Stekenjokk-område!
MvH från Tyskland – Kabe-Tyskland

2011-08-16 kl 15:29

Hej kabe-tyskland!
Ja, det blir så mycket att smälta, när man åker denna väg, att man behöver åka Vildmarksvägen flera gånger för att se sig mätt.

Ett litet tips: Ta en termos med kaffe och saft till barnen samt lite smörgåsar i lilla ryggsäcken och gör en mini-fjällvandring, när Ni stannat i Stekenjokk-fjällen.

2011-08-16 kl 16:45

Hej Leknes,
ja, så gör vi det ofta – med övernattning på Stekenjokk-plateau med lite grann eldning och grillning på kvällen och en vandring med kaffe osv., plockar blåbär och hjortron och har det bara bra.
Har läst att man i framtiden uppbyggar gruvan där uppe igen – hoppas det finns inte så stora förstörningar för naturen och alltid plats för fricamping i denna område.
Hälsningar till Sverige!
Kabe-Tyskland

2011-09-21 kl 10:41

Leksnes ,där åkte vi i sommras!!Vad kul att se bilderna.Gubben har också läst B. Nord så det var kul att se denna vackra natur.Längtar också dit,vi kommer nog åka upp 2012 också.har ni fler bra tips så skriv gärna.

2012-01-13 kl 23:38

Tack för de fina tipsen på Vildmarksvägen. Vi hade tänkt oss till Lofoten i Juni och det verkar bra att åka över Mo i Rana och ner mot Vilhelmina på tillbakavägen. Jag har åkt vägen över Stora Blåsjön för många många år sedan och jag vill minnas att den var vacker och det ser man ju på era bilder. Är det inte vår snart!!!

2012-01-14 kl 00:12

När jag tittar på kartan ser jag att det finns en väg från E12 i närheten av Umnäs och över Dikanäs och ned till Statlon där den kommer på vägen mot Stekenjokk. Verkar vara en närmare väg än över Vilhelmina, men hur är vägen man vill ju helst inte hamna på grusvägar allt för lång sträcka. Någon som har åkt den vägen?

2012-01-14 kl 13:46

Hej
Litet tips bara,ha alltid mycket bränsle,tror det var 2010 vi åkte där sist,då var dieseln slut på fjällmackarna så det blev att tanka dunk i Dikanäs för att ta oss till Stalon där macken är "lite" större.
Håller med fin natur,lite "skumpig" väg på sina ställen bara så kör sakta och njut av utsikten ;)

"frimanzon",ja vet inte hur första biten av vägen är där,många år sen vi åkte där i min ungdom,tror det var grus..men från dikanäs är det iaf asfalt ner till stalon..
men hursomhelst är det en väldigt fin plats att stå vid bron över vattnet strax söder om Dikanäs om ni tar den vägen.

2012-01-14 kl 14:50

Kul Snövit. Precis på den platsen som Du beskriver, har vi stått flera gånger. Där vid bron fiskar gärna ortsbefolkningen. I närheten av Dikanäs ligger en mycket vacker plats - Matsdal.
Nu är det många år sedan vi var där, så det kanske inte är sig riktigt likt. Vet alltså inte om man kan ställa sitt ekipage där. Fråga i affären i Dikanäs. De vet.
Inte långt från Dikanäs ligger Kittelfjäll, nu för tiden ett populärt skidparadis. Kan kanske vara kul att se.

2012-01-14 kl 15:20

jodå,det går att stå där om inget hänt senaste året,troligen inte :)
kittelfjäll är fint,ligger efter sagavägen: http://www.sagavagen.se/start/start.asp ,men minns ja inte fel var sträckan i sverige trevlig men en bit in i norge väldigt tråkig,bara skog..

2012-01-14 kl 15:23

Tack för tipsen. Det är nog rätt att tänka på att tanka ordentligt. Man är ju van att det skall finnas mackar överallt men så är det ju naturligtvis inte uppe i fjällvärlden. Jag hade en Saab 9-5 med automat förut och den sörplade ju i sig en hel del. Jag har köpt en Passat TDI nu så jag hoppas på bättre aktionsradie.

2012-01-14 kl 17:06

Jag rekommenderar, att Du vänder vid Kittelfjäll.
Det finns inte mycket att se på norska sidan. Dessutom blir vägen dålig.

Information om Dikanäs hämtat på Google:
Dikanäs (sydsamiska Gäjka) är en småort i Vilhelmina kommun. Där finns grundskola med upptagning från omkringliggande byar (Kittelfjäll, Henriksfjäll, Grönfjäll, Matsdal, Bergland m.fl.) I Dikanäs finns även två livsmedelsaffärer, en diversehandel, en bensinstation, internetcafé och turistinformation. Camping och stugby med matservering finns ca 3 km från byn. Sagavägen passerar genom byn. Dikanäs har en aktiv bygdeförening som under sommaren genomför många gratis aktiviteter som alla kan delta i.

2012-01-15 kl 11:33

Vägen Stalon - Dikanäs är Mycket Bra, relativt nybyggd på sina ställen. macken i Stalon... lita inte på att den är öppen, det varierar med vilken som äger den för tillfället. Tanka när Du ser en mack, även om Du har halv tank kvar, om Du inte känner väl till var mackarna finns.

2012-01-15 kl 12:05

Twin skrev:
Vägen Stalon - Dikanäs är Mycket Bra, relativt nybyggd på sina ställen. macken i Stalon... lita inte på att den är öppen, det varierar med vilken som äger den för tillfället. Tanka när Du ser en mack, även om Du har halv tank kvar, om Du inte känner väl till var mackarna finns.

Ok,tråkigt,har gubben sålt macken?
Han hade ju macken ett bra tag och bodde i huset bredvid,trevlig som attan om man kom med husbil.
Blev ju rånad i våras,gav han upp då och köpte husbil som var hans dröm?
Förövrigt den minsta mest välsorterade macken jag varit på ;)
Det går att tanka Diesel ibland i Dikanäs(2010) om det krisar,dom har liten reserv,lite dyrare o med dunk som sagt så det är inget man gör om man inte måste..

• 14 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1243 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 515 fristående campingplatser och 282 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 446 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-11

• Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05