• 5 svar
Wer ist Dümst?
2009-05-14 kl 17:00

Det ryktas att vi svenskar åtminstone tidigare kallades för dumma Svenskar i Tyskland. Men jag tror att det finns anledning att revidera den uppfattningen med tanke på vad jag har stött på.
Av en man som ofta reser i Tyskland så fick tips om en snabbmatkedja NORDSEE som serverar fisk- och skaldjursrätter. Av bilderna på www.nordsee.com att döma så verkar det lovande, inte minst som alternativ till hamburgare för en fiskälskare som passerar tyskland med husbil flera gånger per år som jag.
Eftersom kartan över orter med företagets restauranger var svår att orientera sig på, i synnerhet för en turist som inte har tysklands alla delar och städer på näthinnan, så tillskrev jag NORDSEE via deras formulär på Internet och bad om en förteckning per mejl över deras restauranger. Dock inget svar trots upprepade försök.
Då mejlade jag Tyska Turistbyrån i Stockholm och bad dem om hjälp med att fråga NORDSEE på tyska. Tjänstemannen där ringde helt sonika till företagets huvudkontor i Bremerhaven, men fick tills svar att man inte hade någon trycksak med förteckning över sina restauranger. Kanske inte något jag behövde, för det hade räckt med en enkel lista per mejl.
Inför dessa dystra utsikter så kollade jag på företagets hemsida och fann där vad jag uppfattade som tre personer i företagsledningen, och på ett annat ställe hur NORDSEE skriver upp sina e-postadresser. Därefter skrev jag en kort sammanfattning av bakgrunden, och min begäran om en förteckning till samtliga tre. Först då kom ett svar, men från deras marknadsavdelning med hänvisning till www.nordsee.com. Än en gång förklarade jag att jag behövde en lista och varför, men påföljd att marknadsavdelning rekommendera mig att använda Goole och några andra hjälpmedel på Internet. Tyska Turistbyrån i Stockholm som fick ta del av mejlen ställde sig helt frågande till NORDSEE´s ovilja att hjälpa mig, förstod min besvikelse och skulle delge detta i diverse forum.
Nästa steg i korrespondensen var att jag förklarade att jag inte kunde ha en dator uppkopplad i bilen under färd för att surfa runt bland deras hundratals restaurangadresser utan behövde en lista. På det svarade marknadsavdelningen på NORDSEE att en lista över våra restauranger bara är för internt bruk man tar sig för pannan!
Mitt slutliga svar blev att jag förmodligen är fullständigt stupid som inte kan förstå att förteckningen över restaurangerna kan vara en affärshemlighet, då samtliga publiceras på Internet, samt en kopia på hemsidan. På det har man i skrivande stund inte svarat, vilket jag inte heller väntat mig. Förmodligen för att jag som dum svensk borde begripa att restaurangerna inte är till för kunder, utan som man redan en gång svarat våra restauranger bara är för internt bruk.
Skyhook

2009-05-24 kl 15:24

Det där med att man i tyskland säger "dumma svenskar" har svenskarna nog hittat på själv för jag har aldrig hört det från en tysk.

Men varför skall du absolut till Nordsee? Det fins många bättre restauranger. Jag går aldrig till Nordsee för att äta där

2009-05-24 kl 18:12

Det där med att man i tyskland säger "dumma svenskar" har svenskarna nog hittat på själv för jag har aldrig hört det från en tysk. Inte jag heller!

Här kan du sökar närmaste NORDSEE Lokal via Post-Code:

http://www.nordsee.de/flash.jsc

2009-05-29 kl 00:27

Hej!Nu är jag inte speciellt förtjust i fisk, men jag tyckte din berättelse var så pass anmärkningsvärd, att jag ville kolla upp hur det var med möjligheterna att hitta en Nordsee restaurant. Om du går till deras hemsida och klickar på "Standorte" får du en karta upp där de städer de har restaurant är märkta med vita fyrkanter. Klicker du på en ort får du i första omgång en karta upp över delstaten, sedan är det bara att klicka på rätt fyrkant, så får du all information om just den restaurant i den stad. OK det är inte en lista, men jag tycker inte det är speciellt svårt att få fram informationen, man kan ju ta fram den innan man reser hemma från. Eller, om du har en bärbar dator med dig, någonstans där du kan koppla upp dig mellan etapperna. Man vet ju oftast något så nära vart man skall åka till och kan planera lite i förväg. Jag tror faktisk inte heller du kan få en lista över Max eller McDonald restauranter skikat från respektiva huvudkontor.Så även om det skulle vara trevligt om det gick, får man nog säga att deras service eller informationsnivå är något så nära som man kan förvänta av en liknande kedja.Forövrigt har jag nu ej heller hört att svenskar skall vara omtalade som speciellt dumma i Tyskland. Men naturligtvis finns det de som är det, precis som jag har mött mindre klyftiga exemplar av både tyskar, danskar och andra nationaliteter här i Sverige.

2009-05-30 kl 12:49

Hej,
hoppas att svenskarna tänka inte att folk i Tyskland håller svenskarna för dumma människor. Nej-nej-nejaldrigdet kan jag bekräftar som tysk som bo i Tyskland.
Tyskarna så som jag är mer avundsjuk om den fina svenska naturen, friheten, den trevliga människor, bra livskvaliteten osv, osv.
Så som sagt dumma finns överallt i varje land jorden runt men inte speciellt i ett land.
Jo, och problemet att det finns ingen Nordsee-översiksplan är verkligen dumm egentligen otroligt och en mycket dåligt marketing på tyska säger man: Wer nicht will der hat schon dvs. vem inte skulle vilja ha (mer) har för mycket (och vill inte har mer ellerHjälp, hjälp där komma kundervi måste flyttar.
Nordsee-restauranger finns i många städer mest i centrum. I sista tid finns restauranger även på Autobahn-rastplatser (t.ex. A7) men priserna är myket högt.
Önskar att vi alla respektera varandra utan att titta på nationaliteten.
Trevlig pingsthelg önskar
KABE-Tyskland (som måste vänta 9 veckor till nästa semesterresan upp till Sverige)

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206