Allemansrätten / av nilsj

• 4 svar
Allemansrätten
2012-05-25 kl 10:13

I senaste numret av tidningen kan man ju bl a läsa om husvagnar(!) och camping och bl a något som kan tolkas som att man skulle kunna åberopa allemansrätten när man ställer sin vagn/husvagn någonstans "ute" och "fricampar".
Kan detta verkligen vara riktigt? Det vore intressant om någon från redaktionen kunde förtydliga detta!
Såvitt jag förstår gäller allemansrätten inte fordon av någon sort över huvudtaget utan enbart människor till fots.
(förstå mig sedan rätt, vi övernattar också på ensliga platser ute i skogen och liknande, men skulle aldrig komma på tanken att åberopa allemansrätt om markägaren eller någon annan bad oss att flytta på oss).

2012-05-26 kl 12:02

Problemet är väl hur man ska få vagnen ut i terrängen utan att bryta mot terrängkörningslagen. Så länge man håller sig till allmän väg så räknas det som parkering, vilket ofta regleras av kommunal föreskrift.

2012-05-26 kl 14:18

Håller med om att det är tveksamt formulerat i tidningen.
Som jag förstått allemansrätten så kan den åberopas när man är till fots eller per cykel och övernattar i tält (eller utan). Och inte inkräktar på någons tomtmark.

2012-05-28 kl 10:32

Hej,
Ordlistan i senaste numret är väldigt kortfattad, men vill ni har mer detaljerad information finns mer att läsa här:
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Motortrafik-i-naturen/Husvagn-och-husbil/

/Jenny

• 4 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-07

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01