Attityder och vi i Trafiken? / av Anonym 855710456

• 15 svar
Attityder och vi i Trafiken?
2017-11-13 kl 19:37

Vad stör vi oss mest på i trafiken, 10 punkter att fundera över:

http://teknikensvarld.se/tio-saker-vi-stor-oss-pa-i-trafiken-155907/

Eller läggs det för stor energi på att sila mygg och svälja elefanter:

https://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12481911.ab

Hur kan attityder förändras?

2017-11-14 kl 06:38

Sätt en kniv pekandes mot bröstkorgen på ratten istället för airbag ?
Eller mer seriöst så måste folk sluta tänka "men jag då". Det är ett utryck jag ofta hör i mitt jobb. Så fort något jobb skall utföras som stör är det alltid någon som är oerhört mycket viktigare än alla andra och absolut inte kan acceptera det. Ungefär samma typ som måste köra om dig för att sedan sakta ner igen.
Sen kan man lämna telefonen i fickan när man kör. Det är en bra start för att minska olyckor.

2017-11-17 kl 09:56

Attityden blir värre och värre i trafiken, och jag skyller väldigt mycket på Trafikverket eftersom dom sänker och sänker på många vägar som egentligen skulle kunna ha en höjning... När man gör så tappar många respekten m.m när det ändå är helt fel hastighet på vägen och när det är så blir det nog att många kör för fort även på vägar där det är viktigt att hålla "rätt" hastighet.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2017-11-17 kl 10:10

Perra79 skrev:
Attityden blir värre och värre i trafiken, och jag skyller väldigt mycket på Trafikverket eftersom dom sänker och sänker på många vägar som egentligen skulle kunna ha en höjning... När man gör så tappar många respekten m.m när det ändå är helt fel hastighet på vägen och när det är så blir det nog att många kör för fort även på vägar där det är viktigt att hålla "rätt" hastighet.

Håller med dig där...

Ser man sedan vad som gäller utombys på en allmän kurvig, gropig, sönderkörd och smal reglerad väg så är bashastigheten 70 km/h (om inget annat säger) och jämför man sedan denna väg som man med nöd och näppe kan hålla 50 på så blir man förvånad då man kommer ut på en allmän rak och fin riksväg där det sedan är skyltat 60 km/h.

Var ligger rimligheten?

2017-11-17 kl 11:11

Perra79 skrev:

Kan också bara hålla med. Stora fina matarvägar i städer där det inte finns några hus som har anslutning direkt till vägen är nu skyltat till 40 km/h! I somras var det 60 km/h. För två år sedan var det 50 km/h.
Att ha 30 eller 40 i bostadsområden eller i/kring citykärnan tycker jag är ok men stora fina genomfartsleder?!?!

2017-11-18 kl 08:02

Attityder går knappast att rätta till.Vissa personer har ALLTID rätt oavsett hur överbevisade dom blir.Jag har rätt att köra för fort,jag har rätt att göra omkörningar i alla lägen,alla andra är idioter i trafiken m.m m.m.Att försöka ändra på deras beteende och trafikvett är nog ganska kört.

2017-11-18 kl 10:07

Ett litet bidrag till utvecklingen...

Narcissism, Unik, exceptionell, egoist.

Citat:
De människor som har en fullt utvecklad, narcissistisk personlighetsstörning – det rör sig om någon procent av befolkningen – erkänner aldrig att de har gjort några fel. De förutsätter att omgivningen ska tillfredsställa alla deras behov, de utnyttjar skamlöst sin omgivning efter egen vinning, de betraktar sig själva som unika och uttrycker både förakt och aggressivitet mot alla som ifrågasätter dem.
Och det som kanske är viktigast: narcissister känner inga gränser. Allt jag vill ha, ska du ge mig.
Slut citat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=5968861

Eller generation Me We, generation Y, Me We och Me Me Me Generation…Till attityder.

Varför blev det så…

http://www.dagensarena.se/magasinetarena/hundra-ar-av-narcissism/

https://www.sydsvenskan.se/2014-04-07/sjalvupptagna-nittiotalister-en-produkt-av-vuxenvarlden

2017-11-19 kl 08:49

På 80 talet hade vi 90 km/h på vägen genom byn, där fanns ett övergångsställe vid skolan. EN olycka hände där under mina 18 år boendes där.
Nu är det 40 km/h, flera övergångsställe, försmalningar, farthinder, rondell en busshållplats där man inte kan passera när bussen står där.
Nu smäller det ett par gånger i månaden. På samma sträcka.
Desto saktare folk kör desto mer tror jag folk pillar på mobiler, pekskärmar i bilar osv. För man kör ändå så sakta så man hinner bromsa.

2017-11-20 kl 19:21

I Ljungby har man ändå lite sans. En meningslös begränsning på 50 km/h, där det inte finns någonting alls att köra på eller kollidera med, ska nu ändras till 70 km/h.

2017-11-22 kl 18:59

Alla länkar som det hänvisas till i tråden har ju ett antal år på nacken, tror inte att utvecklingen har stått still sedan dess.

2017-11-22 kl 19:23

mrcool skrev:
Alla länkar som det hänvisas till i tråden har ju ett antal år på nacken, tror inte att utvecklingen har stått still sedan dess.

Tyvärr har nog inte utvecklingen gått åt det håll man önskar.

2017-11-22 kl 19:44

mrcool skrev:

Här får man fundera lite när det gäller iakttagelseförmågan och i tiden?

Du menar att sedan 2011 och det Collin skrev om Attityder är helt förlegat och folket idag har gjort sådana förändringar och framsteg att det här är inget man skall ta hänsyn till?

Du menar också då att det Ana Udovic skrev i Sydsvenskan 2014 ska man inte ta hänsyn till heller då?

Eller de 10 punkter som Teknikens värld tog upp 2014 är också Blasé och gammalt?

Liksom det som SVT tog upp 2014 också är Blasé?

För att inte då nämna 100 år av Narcissism som också togs upp 2014, det gäller inte idag, det finns inte längre några egotrippade förare i trafiken längre?

Skall vi då tro, så tror jag, att är man av den villfarelsen att dessa beteenden som vi tagit upp här har förändrats under denna korta period till det bättre så är man nog ganska naiv.

Forskningen inom detta område kan man nog bara säga att det precis har påbörjats.

2018-02-19 kl 10:24

Då är det klarlagt igen...

Den som tjänar mest kör bäst...:)

http://www.biloverkstad.se/2017/11/28/var-femte-forare-ger-sig-sjalv-toppbetyg/

Anser If efter en enkät.

2018-02-19 kl 14:42

Fast det var ju inte om vilka som kör bäst, utan vilka som anser sig köra bäst.

2018-02-26 kl 10:01

Förare tror fortfarande det är barmark, även de med bromsar och driv på alla hjulen.

Men någon 3 sekundersregel har dom nog aldrig reflekterat över.

Avstånd, vad är det när det snöar och är halt.

ca 30 bilar och fler i seriekrockar efter E4 nu på morgonen och som det då blir Totalstopp norrgående mellan Stockholms norra utfarter och Häggvik. TV 4 Play rapporterar.

Lite om vad vi har slutat att tänka på.

http://24halmstad.se/2018/02/24/atta-trafikregler-svenskarna-vagrar-lara-sig/

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206