Bilradio i husvagn. / av rlofstedt49

• 29 svar
Bilradio i husvagn.
2017-12-06 kl 15:46

Köpte i somras en Kabe Ametist GLE-00. Det fanns ingen fastsatt radio men det finns fördraget att sätta in bilradio i ett skåp. Kan någon förklara vad detta innebär? Antenn finns inte på utsidan. Finns allt fördraget? Ser att det finns högtalare, ser yttre högtalarhöljet. Det finns tv-antenn via taket.

2017-12-06 kl 16:13

rlofstedt49 skrev:
Köpte i somras en Kabe Ametist GLE-00. Det fanns ingen fastsatt radio men det finns fördraget att sätta in bilradio i ett skåp. Kan någon förklara vad detta innebär? Antenn finns inte på utsidan. Finns allt fördraget? Ser att det finns högtalare, ser yttre högtalarhöljet. Det finns tv-antenn via taket.

I din vagn bör radiouttaget sitta till höger om panelen över spis och bänk och den tomma blindpanelen till vänster om överskåpen.

Om du känner med fingrarna så skall det vara ett spårat uttag där. Lirka den panelen och ta upp urtaget. tre ledningar bör vara fördragna till ett kontaktstycke där bakom 1 plus, 1 minus, och 1 för panelbelysningen.

Glöm inte en häng säkring!

Antennkabeln får du skaffa och sätta dit med antenn, finns inte fördraget om det inte suttit någon där tidigare.

För El mm se sidan 25 i länken.

https://www.kabe.se/documents/manuals/Instruktionsbok_2000-se.pdf

2017-12-06 kl 16:20

Nu vart det många inlägg när jag skulle redigera, fårstår inte varför men du får väl ta del av alla :)

2017-12-06 kl 18:00

Du tryckte kanske på citera iställer för redigera? Shit happens... ;)
Men det finns ju även en radera-knapp. Du kan ju testa använda den. :)

2017-12-06 kl 18:28

Jan-E skrev:
Du tryckte kanske på citera iställer för redigera? Shit happens... ;)
Men det finns ju även en radera-knapp. Du kan ju testa använda den. :)

Sitter med mobilen och det är ju inte världens bästa instrument.
Fötsökte att radera men då kom det en till. :)

2017-12-06 kl 18:45

Då KAN det ju vara tekniskt fel. Moderatorn kan kanske städa... :)

2017-12-06 kl 19:25

Tack för tredubbel svar!

2017-12-07 kl 11:22

Jag tog bort de tre kopiorna som var citat
Ostbergr, moderator

2017-12-07 kl 17:11

Är ju bara att köpa en högtalare och köra via blåtand och sen spela all musik man vill... Radio är ju 80-talet :D

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2017-12-07 kl 18:02

Du har nog rätt Perra79. Jag är nog gammelmodig!
Har en lös radio idag i vagnen och även en högtalare med blåtand. I telefonen har jag bra musik via Spotify så jag länner mig trygg.

2018-01-10 kl 10:36

Körde med lös högtalare med, men monterade in en bilstereo med lösa (ej trådlösa) högtalare istället. Tycker det är skönt att radion sitter där hela tiden och kan spela utan att man behöver ladda batteriet till högtalaren under campandet. Och när vi campar vill jag av nån anledning helst ha vanlig radio på. Stereon har självklart Blåtand så jag kan streama när jag vill det med. Går även att koppla in i hörlursuttaget på tvn och på så sätt få lite bättre tv-ljud. Det fanns inget förberett i vår vagn alls, fick ta upp hål för stereon och sen slängde jag bara in en aktiv antenn från biltema i skåpet där stereon ligger och det funkar rätt bra. Lite dålig mottagning är det, men tror att jag kanske skulle behöva nån slags avstörare eller filter, som jag sett nån nämna i nån tråd.
Jag kan dock inte svara på varför jag föredrar att ha radion på plats jämt. :) Bonusen med att använda lösa högtalare till stereon istället för fast monterade är att jag kan ställa ut ena högtalaren i förtältet och ha musiken på både inne och ute samtidigt. :)

2018-01-10 kl 20:32

Vi hade samma problem, ingen radio, ingen antenn eller något... men vi som är " omoderna" och vill ha mottagning var vi än är på dom flesta radiostationer ( tro mig vi har mycket signalskugga i södra Sverige) valde jag att gå den långa vägen, jag köpte bilstereo samt hållare på Biltema, sen högtalare till dessa även dom från Biltema, jag har gjort kabeldragningar snyggt ge om skåpen, gjort hål i skåpen för högtalare och köpte en bra bilantenn även den från Biltema som jag har i ett av fönstrena.. det funkar alldeles ypperligt.. sväng förbi mig om du vill ha det installerat..

2018-01-11 kl 12:31

PJ skrev:
Körde med lös högtalare med, men monterade in en bilstereo med lösa (ej trådlösa) högtalare istället. Tycker det är skönt att radion sitter där hela tiden och kan spela utan att man behöver ladda batteriet till högtalaren under campandet. Och när vi campar vill jag av nån anledning helst ha vanlig radio på.

Jag kan dock inte svara på varför jag föredrar att ha radion på plats jämt. :) Bonusen med att använda lösa högtalare till stereon istället för fast monterade är att jag kan ställa ut ena högtalaren i förtältet och ha musiken på både inne och ute samtidigt. :)

Tycker också bättre om riktiga kablar till högtalarna och att lyssna på radion är ett måste.

Med en bra bilradio som lämnar många watt är det ganska kul att dra på i förtältet två BangOlofsens ganska bra bestyckade med riktiga kablar inifrån och sedan koppla dom som "bakre" på radion med en liten efektförsärkare emellan. Då kan man välja ute eller inne eller bara inne eller både ute och inne med Faddern.

Men vilket ljud... :)

2018-01-15 kl 10:52

Hagbard skrev:
Tycker också bättre om riktiga kablar till högtalarna och att lyssna på radion är ett måste.

Med en bra bilradio som lämnar många watt är det ganska kul att dra på i förtältet två BangOlofsens ganska bra bestyckade med riktiga kablar inifrån och sedan koppla dom som "bakre" på radion med en liten efektförsärkare emellan. Då kan man välja ute eller inne eller bara inne eller både ute och inne med Faddern.

Men vilket ljud... :)

Sch nu Hagbard, ge mig inte idéer och sug efter sånt där, frugan blir ju tokig på mig som alltid har nya uppslag i den där stilen, både hemma i huset och till vagnen. Hon föredrar ju att lägga pengar på gardiner istället. Typ. ;)

Skämt åsido, jag har funderat på nåt åt det hållet med, nu blir det ju liknande, då jag kan välja förtältet eller inne med hjälp av "balance", men eftersom det är stereoljud så kan det låta lite konstigt när man bara får höra ena kanalen i vissa låtar. :) Då vore det ju klart mycket bättre med 4 högtalare. Kanske skulle man ta och smygkomplettera ändå. ;)

Usch, nu har du fått mig att börja planera redan Hagbard.. ;)

2018-01-15 kl 11:32

Man har stereoljud även om man kör inne eller ute. Fungerar som i bilen när vrider faddern bak eller fram (väljer bakre eller främre högtalare).
Det enda jag saknar i tältet är en stor BAS eller Woffer, det vore något till mina Country CD.

2018-01-15 kl 14:05

Hagbard skrev:
Man har stereoljud även om man kör inne eller ute. Fungerar som i bilen när vrider faddern bak eller fram (väljer bakre eller främre högtalare).
Det enda jag saknar i tältet är en stor BAS eller Woffer, det vore något till mina Country CD.

Självklart har du det, när du kör så som du skriver. Det jag menar är att när man kör som jag gör, 2 högtalare, varav den ena (vänster kanal) står i husvagnen och den andra (höger) står i förtältet, så kan det bli lite konstigt vid vissa tillfällen med stereoljud. Går ju såklart att köra mono om man vill. Men på ditt sätt, med 4 högtalare, blir det ju stereo både i husvagnen och i förtältet.

En sub vore ju inte fel, men för att det ska vara lönt så kommer det tyvärr käka lite för mycket vikt för att jag ska tycka att det är värt det. Nöjer mig med att ha en fullfjädrad anläggning hemma istället. :)

2018-01-16 kl 06:22

Jag har datorhögtalare 2 högtalare plus tillhörande subwoofer. Lite kraftigare modell, men gjorda i plast så de väger inte mycket. De drevs även av en nätadapter 230v till 12v. Så jag struntade i adaptern och kopplade direkt på ledig utgång i 12v centralen. Har en gammal android mobil med radio som stereo. Byggde en snygg träram till den, så den ser ut som en fabriksmonterad pekskärm. Perfekt att köra spotify direkt på den osv. Det drar väldigt lite ström också, bra för fricamping. Allt fixades av grejor som bara låg till ingen nytta. Så helt gratis, och det blev väldig bra ljud :)

2018-01-16 kl 10:17

Det låter ju som en smidig och väldigt prisvärd lösning. En begagnad mobil har not de flesta liggande hemma och ett 2.1 datohögtalarpaket är ju inte så dyrt. Bra tips.

Är det nån som kör med Blåtand mellan stereon och mobilen? Jag funderar nämligen på om det är min stereo som har lite dålig BT eller om husvagnen skärmar av signalen rätt bra? För jag kan knappt ta med mobilen ut i förtältet innan ljudet börjar hack pga ostabil blåtandssignal. Då snackar vi kanske 3 meter "fågelvägen" mellan stereo och mobil innan det kan börja krångla. Dörren på vår vagn sitter i framänden vid U-soffan och stereon sitter i överskåpet i främre högra hörnet av vagnen, dvs ca 1,5 meter till höger om dörren. Tar man med mobilen ut i förtältet så hinner man ungefär till hjulet på husvagnen där ute i tältet innan det börjar hacka.

2018-01-16 kl 16:32

Vagnen skärmar en del av signalen. Har märkt samma på en blåtandshögtalare jag hade utanför vagnen. Den börjar hacka när man går in. Det finns billiga små förstärkare med blåtand och radio på ebay och tradera. De kopplas till 12v. De är väldigt strömsnåla också. Sitter något liknande i nya Adria.

2018-01-17 kl 08:38

Skönt att höra att det var som jag misstänkte. Dessa förstärkare, du råkar inte ha nån länk? Så jag vet mer exakt vad det är jag ska leta efter? Hade ju varit gött att kunna ha mobilen med sig utanför tältet och styra musiken (går ju iofs med spotify connect om man har 2 mobiler, men nya tekniska prylar är ju på nåt sätt alltid intressant. :) )

2018-01-17 kl 10:48

Aluminiumplåten på vagnen gör att det blir en skärmbur av den.

2018-01-17 kl 13:10

Undra om det inte har med våglängden att göra då FM:s våglängd är kort och AM:s våglängd är lång.

Men i praktiken så skärmar en Kabe av våglängden bättre än en Hobby beroende på antal och storlek på fönster.
Sätter man sändaren i närheten av ett fönster mot tältet så bör det bli bättre mottagning utanför bl a.

Och en modernare vagn med både plast i tak och front och akter har sämre verkan för att begränsa strålningen/våglängden och släpper ut eller in mera än vad en äldre vagn som har tjockare aluplåt gör.

Faradays burar användes mycket då man vill begränsa vad andra bör höra eller inte bör höra så det är nog inget nytt för dom insatta.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/stralningsskydd

https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

2018-01-18 kl 06:35

https://www.ebay.com/itm/Nobsound-NS-05G-Mini-100W-Bluetooth-4-0-Digital-Stereo-Amplifier-HiFi-Power-Amp/272800671169?epid=2167255492&hash=item3f842fe5c1:g:feAAAOSwdB9ZjWU1

Tittar man runt lite så finns de massor av versioner med radio, uppspelning via usb osv.
Letar man upp 2.1 datorhögtalare så kan man komplettera med valfri bluetooth mottagare.
Nu pillade jag ihop det så i min vagn för att komma ner i strömförbrukning. Den befintliga bilstereon drog 4,5A vid svag volym. Jämför med truman som drar 1A på högsta fläktläget.
Kan tilläga att jag jobbar med elektronik, rep/service. Så jag gillar att pilla med sånt.

2018-01-19 kl 08:09

Hur mycket dämpning man får av en skärmbur som är så dålig som en husvagn, med massor med hål och glipor, är ytterligt komplext. Men det räcker ju att veta att aluminiumplåt skärmar, även om den är tunn (delar av millimeter). Öppningar minskar effekten, allt från minimalt till närmast totalt, beroende på hur öppningen ser ut, i vilken riktning man tittar och vilka våglängder man tittar på.

Det är dessa fenomen som gör att man ibland kan få det att fungera utmärkt på ett ställe, men en meter vid sidan är det lögn.

2018-01-19 kl 10:25

Låter som att det enklaste sättet är att lägga ena telefonen inne i vagnen och köra spotify på och sen styra musiken via spotify connect med den andra telefonen. :)
Men intressant att lära sig lite mer om blåtandens egenheter och användbarhet i husvagn. ;)

2018-01-19 kl 17:10

Jag kan tillägga att det är stor skillnad på bluetooth mellan olika enheter. Jag har tex en Audio Pro högtalare som inte har några problem med mottagning i vagnen. Kan gå ca 10-15 meter ifrån innan det börjar hacka. Frugans Samsungtelefon räcker betydligt längre än min Iphone. Det ända jag stör mig på när man använder bluetooth är sms och liknande som anting dämpar musiken eller plingar i högtalaren. Riktigt störigt.

2018-01-19 kl 22:33

David skrev:
Jag kan tillägga att det är stor skillnad på bluetooth mellan olika enheter. Jag har tex en Audio Pro högtalare som inte har några problem med mottagning i vagnen. Kan gå ca 10-15 meter ifrån innan det börjar hacka. Frugans Samsungtelefon räcker betydligt längre än min Iphone. Det ända jag stör mig på när man använder bluetooth är sms och liknande som anting dämpar musiken eller plingar i högtalaren. Riktigt störigt.
I-landsproblem...?

2018-01-24 kl 19:35

David skrev:

Inställning, notiser, meddelanden(etc), tillåt notiser = > av ?

2018-01-25 kl 06:15

Nu har jag löst det så att jag har en fast monterad äldre mobil utan simkort. Den använder husvagnens router för spotify, eller den inbyggda radion.
Händer att jag använder lös högtalare och min Iphone. Då vill jag gärna inte hålla på att stänga av notiser osv. Vill gärna höra om jag får ett meddelande. På androidluren så lät telefonen som vanligt. Men Iphone sänker musiken istället.

• 29 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1492 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842