Fartgränserna borde höjas ! / av Olja

Fartgränserna borde höjas !
2014-11-14 kl 15:14

Läste en artikel i tidningen Motor enl följande!

Merparten av bilisterna har tydligen uppfattat hastighetstavlorna som att det är minimihastigheten som är skyltad. Den enda begränsningen som någorlunda respekteras är 30-skyltarna förbi skolor mm.
Detta beror förmodligen att körkortet dras in vid en liten överträdelse i dessa fall medan man är ganska okänslig för bötesbeloppen.

En gammal Professor lärde ut en regeln att om mer än 85% av till exempel bilister bryter mot trafikregeln så är det fel på trafikregeln - inte bilisterna.
Så är nu fallet på de Svenska vägarna.

Slutsatsen blir då att många hastighetsgränser borde "höjas" för bättre anpassas till verkligheten.

Dvs Bilisterna har tappat förtroende för trafikbestämmelserna.

//Jag tycker det samma ngt är fel som det är idag! //

2014-11-14 kl 16:58

Det är ju så som Olja skriver.
För håller man den hastighet som är skyltad 70, 80 90 så blir man omkörd eller så för man ifatt någon som håller ca 5 - 10 km för låg hastighet. Håller man ca 80 då kan man ge sig den på att man kommer ifatt någon som håller 70 km och inte går det och komma om för all mötande trafik. Och det är då det blir de där idiotiska omkörningarna som orsakar olyckor frontalkrock. Så höj hastigheten från 80 - 90 km för 80 är inte accepterat.

2014-11-14 kl 18:36

Kolla hastighets metaren. Dom flesta visar for mycket

2014-11-14 kl 18:38

Jag tycker att vi ska gå tillbaka till 50 i samhällen, 70 och 90 på landsväg, 110 på motorväg. Som det är nu är det jättesvårt att hålla reda på hastighetsbegränsningarna när vi har alla tiotal från 30 till 120.
Jag tror osäkerheten om vilken hastighet som gäller gör att många kör med lite marginal neråt.
Sen ska vi inte glömma bort att 80 på mätaren i själva verket är 75 i verkligheten så kör man efter GPS'ens hastighet så kör man ofta ikapp andra bilar.

LAEN
2014-11-14 kl 22:26

Tycker att hastigheten med husvagnen bör höjas till 90-100 km/h så man slipper långtradarna som försöker sega sig förbi i 5-10 km/h fortare. Sedan tycker jag att Claes Tingvall har fel approach till dödligheten på våra vägar. Det går inte att sänka sig ur felet med dåliga vägar. Det måste byggas om mer på våra vägar för att göra de säkrare. Här i Ronneby var det tvunget med 3 dödsolyckor med 2-4 som omkom i varje olycka innan de insåg att bergen 5 m från vägrenen utan räcken nog inte var något bra. Sedan efter ett antal frintalkrockar med dödlig utgång ( blev av med 5 bekanta i samma olycka ) innan de insåg att mittbarriär var en bra (nåja) ide.
Men hade de gått på regionens rekommendationer så hade vägen varit 2 filig motorväg ist och vi hade sluppit dessa begravningarna och anhöriga och vänner hade besparats mycket lidande.
////Xon

2014-11-14 kl 22:30

Det är som s7 skriver jag kör mycket buss i linjetrafik, den hastighetsmätaren vi har i Busar Lastbilar är kalibrerade till rätt hastighet ( fordon med färdskrivarplikt) det är inte alls ovanligt kör ifatt någon som häller 80 då går det i 75 km/h och är det 90 som gäller blir det ofta 85 som den framför kör i. detta är et elände när man ligger efter i tidtabellen.

2014-11-15 kl 13:50

Det spelar väll ingen roll vilken fart det är på vägarna så finns det alltid puckon med jättehorn i pannan å plattan i mattan!

Den enda fart som hålls är 30 vid skolorna.

Det som stör mig mest är att väldigt många inte fattar vad en påfartsträcka är.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-11-19 kl 07:35

Först och främst borde det bli möjligt att få infört "Tempo 100" på motorvägarna. Det skulle bli ett betydligt bättre flyt och mindre snigelköer när lastbilarna kör om ett husvagnsekipage i laglig fart. Självklart kommer det att vara många som inte kan eller vill Tempo 100 regga vagnarna men varje vagn som blir det minskar köerna. Danmark är nära ett införande av Tempo 100 på prov.

2014-11-20 kl 22:13

Något "Tempo 100" kommer aldrig hända i Sverige, så länge Trafikverket finns så kommer det bara bli lägre och lägre hastigheter hela tiden... snart får vi max köra 70 på motorvägarna ska ni se för trafikverket har räknat ut att då sparar man 3,5 liv per år eller något sånt

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2014-11-20 kl 22:20

kan även lägga till, klart ingen håller hastigheterna i Sverige eftersom här finns det inget rim och reson vad det står på skyltarna.
Ta tex E4:an norr om Stockholm mellan Häggvik och Rotebro där det nu är 80km/h kan ärligt säga att det är inte många som ligger och sniglar i den hastigheten eftersom det är SJUKLIGT lågt på en sådan fin väg, tänk också att där har det varit 110km/h förut... Blir förbannad bara att skriva detta!!!!

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2014-11-20 kl 22:37

Oj vad Ni verkar ha bråttom när Ni har semester...

2014-11-21 kl 08:09

Det handlar inte om att ha bråttom, för låga hastigheter kan få motsatt effekt på Trafiksäkerheten då många vill köra om.

Som sagt när 85 - 90% åker för fort är det fel på skyltningen som professorn sa.

2014-11-21 kl 12:41

Jag förstår vad du menar, Olja. Men frågan är vilken skyltning vi skulle ha om vi skulle följa den där professorns teori? Som det känns verkat det blivit någon slags anarki i trafiken numer. Där jag tidigare bodde gick en 30-sträcka förbi en skola. Jag blev ofta omkörd där av folk som försvann i uppskattningsvis 70! Samma sak på den påföljande 40-sträckan. Även om jag ställde farthållaren på 50 blev jag ofta omkörd. En gång även av en A-traktor!!! (Jodå, jag HAR kollat min hastighetsmätare mot en GPS.) Enligt denne professor vore alltså 70 en lagom hastighet förbi denna skola... ;)

En annan märklig notering jag gjort i trafiken häromkring är att det är på dom lägre skyltade sträckorna folk kör mest över skyltad hastighet. När det väl blir 90 kör majoriteten oftast i 70-80. Känns märkligt, men så är det. Kör man om dessa på 90-sträckan så kommer dom garanterat ikapp en när det blir 60 igen! Kanske har farhållaren fastnat på 70-80? :P

Sen finns det naturligtvis några som kör över tillåten hastighet oavsett skyltning... Men detta handlar ju inte om dom.

Förövrigt håller jag med LAEN! Jag tycker också vi ska återgå till 50,70,90 och 110. Nu har det blivit så rörigt att man ofta är osäker på vad som gäller. Kanske därför så många, för säkerhets skull, kör för långsamt där det är 90? För detta problem har dykt upp ungefär samtidigt som dom nya hastigheterna införts. Skulle gärna ha en bil som visade hastighetsskyltarna i instrumenten, för ofta blir i varje fall jag osäker på vilken hastighet som gäller. Förr såg man genast, bara på typen av väg, vilken hastighet som gällde, men det funkar ju inte längre. Och jag håller med om att skyltad hastighet ofta upplevs som för låg, vilket förmodligen förklarar den anarki jag inledningsvis beskrev...

Så, Olja, även om jag inledningsvis skämtade lite hoppas jag du förstår att jag ändå håller med dig!

2014-11-21 kl 13:19

Jag är övertygad om att vore det vettiga hastighetsbegränsningar på landsvägarna så skulle folk i gemen förstå att när det står 30km/h på skylten att här är det allvar.

Har åkt en del i Tyskland och upplever att när det är hastighetsbegränsningar då även i typ 50 - 70 km/h så följer bilisterna det, där finns det en "TANKE" bakom begränsningen.

I Sverige sänker man alla hastigheter utan Psykologi o inbillar sig att folk ska respektera detta.

Hur sen Tingvall fick jobbet är för mig en gåta?

2014-11-21 kl 19:44

Fattar inte att folk har så svårt att respektera hastighetsskyltarna. De kan ju inte skylla på stress för det handlar ju om att planera sin körning.Om de står där framför skranket så spelar det ingen roll vilka undanflykter de kommer med så hjälper ju inte det. Respektera skyltarna på samma sätt som alla andra lagar o förordningar så blir det nog bra på vägarna.

2014-11-21 kl 21:10

När dom sätter vettiga hastigheter så kommer det bli MYCKET bättre efter vägarna... absolut inte före!!!

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2014-11-21 kl 23:28

Vad är vettiga hastigheter?

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-11-22 kl 00:47

Citerar mig själv från en annan tråd i samma ämne:

Citat:
. Vi får dock aldrig glömma bort att utgångspunkten alltid är att man som förare ska anpassa hastigheten efter omständigheterna och kunna stanna på den sträcka man kan överblicka. Har vägarna undermålig standard, råder vinterväglag etc. är det alltid förarens ansvar att kunna hantera situationen efter de förutsättningar som råder.



Följer man ovanstående så borde inte hastighetsgränser vara något större problem. Jag kör alltid så fort jag kan :-)

LAEN
2014-11-22 kl 07:32

Åk i tid

Var uppmärksam

Håll hastigheten

Tryck in hornen i panna så funkar det bra i trafiken

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-11-22 kl 11:55

Det fanns en tid när man betraktade hastighetsskyltarna som löjliga förslag. Man hade ju BRÅTTOM! Och inte bara det, hastighetsgränserna stod ju inte alls i proportion till den egna körskickligheten, det var ju svintråkigt att ligga och lusa som moster Elin och till o med bli OMKÖRD! En bonus var ju om man kunde lära en o annan irriterande och bortkommen väglus att veta hut också, det fanns gott om dom.
Själv KUNDE man verkligen köra på den tiden!

Med stigande ålder och visdom (jaja, det finns andra ord för det också...) har man upptäckt den befriande känslan av att ställa farthållaren efter skyltarna (verklig fart med något lite råge) och bara susa fram i lugn och ro. Låta fartfantomerna köra om efter behag, slippa spana efter fartkontroller och civila polisbilar.

Man avstår jagande och stress, kliver ur lugn och harmonisk och dessutom spar man både bränsle och slitage.
Visserligen kommer man fram några minuter senare än vissa andra medtrafikanter, men utan högt blodtryck, svettig panna och fradga i mungiporna.
Bonusen numera är att man kanske retar en o annan ur förstnämnda kategori... :)

2014-11-22 kl 14:49

Visst finns det en hel del ståfräsar i trafiken som ser det som ett nederlag att ngn ligger före.
Dessa bildårar blir vi nog inte av med om inte farbror Polisen står runt kurvan.

Nu är det inte dessa idioter som det handlar om, utan oss vanliga bilister.

2014-11-22 kl 15:20

Problemet i Sverige tror jag beror på att man ( politiker) bara fokuserar på hastighet. Alla vägar har en skyltad max hastighet. Det är förvirrande att en väg har t.ex. 70 medans samma väg med samma standard på andra sidan en kommungräns får 80. Varje olycka tas som intäkt för att föreslå en hastighetssänkning även om olyckan i sig inte hade ett dugg med hastigheten att göra utan mera berodde på att föraren sysslade med något annat än bilkörning vid det tillfället. Vi som haft körkort länge minns också skylten "hastighetsbegränsning upphör". Den används fortfarande i resten av Europa och betyder att bashastighet gäller. Detta sätt att skylta minskar drastiskt antalet skyltar efter vägen och ger också en legitimitet åt de hastighetsbegränsningar som faktiskt är skyltade. Enligt min mening borde polisen ägna mera tid åt trafikbeteende t.ex. korta avstånd, ligga kvar i vänsterfil på motorväg och liknande. Tyska polisen delar ut dryga böter om man inte håller rätt avstånd autobahn !

2014-11-23 kl 09:46

Personligen förespråkar jag att varje individ med körkort , gammal som ung, man eller kvinna skall vart femte år genomgå repetition i både körning, backning och teori, läkarintyg ska självklart lämnas också.
Dessa prov ska naturligtvis inte vara svindyrt och helt komplett körskoleutbildning, utan en mindre summa för att alla ska ha råd att behålla lappen av iaf ekonomiska skäl..
Resten av utbildningskostnaden kan försäkringsbolag, landsting, och kommuner stå för, då ju en ökad information och praktik bör leda till mindre olyckor därmed minskade kostnader.
Lägg därtill att alla bör få testa att köra med släpkärra tillkopplad till bilen..
Detta med släpkärra ska man naturligtvis inte bli kuggad för om man inte klarar det, utan det ska vara mera som en upplysning.
Ett annat problem är att väldigt många saknar rutin i husvagnskörning, många åker kollektivt eller cyklar till jobbet 11 mån om året, sen lånar eller hyr dom en vagn, lastar in vad dom tror behöver... Oftast fellastat,, ger sig sen ut med fullastad bil, gärna med takbox på taket, och sen en fellastad vagn... I dessa fall är det bra om hastighetsbestämmelserna är lägre..
Alternativet vore att införa en extra körkortsklass för just bovagnar.

2014-11-23 kl 11:41

Knutaugust skrev:
Personligen förespråkar jag att varje individ med körkort , gammal som ung, man eller kvinna skall vart femte år genomgå repetition i både körning, backning och teori, läkarintyg ska självklart lämnas också.
Dessa prov ska naturligtvis inte vara svindyrt och helt komplett körskoleutbildning, utan en mindre summa för att alla ska ha råd att behålla lappen av iaf ekonomiska skäl..
Resten av utbildningskostnaden kan försäkringsbolag, landsting, och kommuner stå för, då ju en ökad information och praktik bör leda till mindre olyckor därmed minskade kostnader.
Lägg därtill att alla bör få testa att köra med släpkärra tillkopplad till bilen..
Detta med släpkärra ska man naturligtvis inte bli kuggad för om man inte klarar det, utan det ska vara mera som en upplysning.
Ett annat problem är att väldigt många saknar rutin i husvagnskörning, många åker kollektivt eller cyklar till jobbet 11 mån om året, sen lånar eller hyr dom en vagn, lastar in vad dom tror behöver... Oftast fellastat,, ger sig sen ut med fullastad bil, gärna med takbox på taket, och sen en fellastad vagn... I dessa fall är det bra om hastighetsbestämmelserna är lägre..
Alternativet vore att införa en extra körkortsklass för just bovagnar.
Och kanske även för husbilar

2014-11-23 kl 18:19

Absolut.. Om vikterna överstiger en vanlig personbils genomsnittsvikt..

2014-11-23 kl 18:31

Allt handlar inte om hastighet!

Varför chansar många i trafiken?

Blinka när man ska svänga eller byta fil: det går nog bra ändå
Omkörningar över backkrön: jag möter nog ingen
Överlast: det är nog ingen kontroll med vägning
Halt: jag har ju vinterdäck så jag kör som vanligt
Husvagn efter: hålla 80, varför det, den börjar nog inte vobbla
Hastighetsbegränsning: jag kör så fort jag vill
Mörkt ute: det hoppar nog inte upp något rådjur på vägen
Använda reflexer när man går: jag ser ju bilarna
Hålla avstånd till framförvarande: nä, han kör ju så sakta
SMS'a när man kör: det är väl en rättighet
Bälte: man kan väl hålla i sig
Visa hänsyn: det får andra göra

Kanske dags för fler synliga poliser (inte nödvändigtvis fler kontroller) i trafiken och inte bara "plåtpoliser" som kollar hastighet och inte beteende?

LAEN
2014-11-23 kl 18:41

Knutaugust skrev:
Absolut.. Om vikterna överstiger en vanlig personbils genomsnittsvikt..


Självklart dom också!

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-11-23 kl 21:47

Men förstå tanken...uppdaterade inom trafik, miljö och säkerhet så blir det bättre klimat på vägarna.. Vilket kan medföra ett bättre flyt, mindre olyckor och allmänt bättre körklimat..
Hur många av landets bilister hänger med i vad vägmärken betyder, hur många skaffar glasögon innan en läkare säger till osv.. Ett större medvetande och flera uppdateringar inom trafik skulle alla vinna på...

2014-12-27 kl 18:21

Ursäkta en enkel fråga, men vad är det som är så svårt att starta lite tidigare och respektera fartgränserna?

Jag förstår att det kan vara en obegriplig inställning för somliga, men när jag började köra bil (för drygt 30 år sedan) fanns det dekaler med texten "Bättre omkörd och bortkommen, än bortkörd och omkommen".. Personligen tycker jag det är en klok devis, för tids nog kommer jag till slutstationen ändå så jag behöver inte stressa i onödan. OK, nu föddes jag en vecka för sent mot beräknat datum så det kan säkert ha inverkan på mitt tempo, men jag noterade i somras när jag var på väg längs E4 med husvagnen att jag blev omkörd av samma bil inte mindre än fyra gånger.. Och då måste jag ställa frågan, vad har somliga så bråttom till? Utryckningsfordon kan jag förstå, men alla andra?

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-12-27 kl 23:12

En mycket bra fråga Nalle907. Ja har heller aldrig förstått detta fenomen. Själv försöker ja in i det längsta att hålla mig till hastighetsbegränsningarna.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206