Första husvagn / av jonas_n

• 16 svar
Första husvagn
2016-09-06 kl 07:20

Idag är det en spännande dag, vi ska hämta vår första husvagn, synd bara att det nästan är slut på säsongen. Men några nätter ska vi nog hinna med innan den åker in i garaget för vintern.

Även första inlägget på forumet, hej på er alla, vi lär höras framöver i avdelningen "oss nybörjare emellan" :D

2016-09-06 kl 07:58

Välkommen både till forumet och i husvagnsfamiljen.
Ska ju bli bra väder under helgen verkar det som. Så passa på och njut husvagnslivet.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-09-06 kl 18:59

Välkommen och lycka till med vagnen. Nybörjare är vi alla på nåt nångång, men hjälps åt så gott de går ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-09-06 kl 20:27

Du har ju glömt skriva vad det blev för vagn?

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-07 kl 13:12

Mitt nya hem skrev:
Du har ju glömt skriva vad det blev för vagn?

Eifelland 500 TK -03, våningssäng bak där vi har tänkt bädda till oss jämte nedre slafen, då kan vi ha bäddat jämt men ändå ha bordet fram fritt.
Liten vagn men den känns rymlig, vi tror på planlösningen och tycker att det här är en bra "prova på" vagn. Fastnar vi för husvagnslivet så kan jag tänka mig att det blir något dyrare med bättre utrustning/standard osv i framtiden, men då måste det till ett bilbyte. Vi kör en Toyota Avensis -07 som har begränsat oss i utbudet (1300kg).

Bild
Bild
Bild

2016-09-07 kl 13:30

Får en sådan Toyota bara dra 1300 kg? Det var sannerligen inte mycket i dagens läge.

2016-09-07 kl 17:16

apersson850 skrev:
Får en sådan Toyota bara dra 1300 kg? Det var sannerligen inte mycket i dagens läge.

Nä det är dåligt, men den är motorsvag också så jag skulle nog inte vilja dra tyngre heller...

2016-09-07 kl 20:39

Jaha. För några decennier sedan var ju vagnar på 1000-1300 kg inte ovanliga, men nu kvalar ju många in på 1500-1800 kg.

2016-09-07 kl 20:58

Har också "blivit med husvagn" en äldre Solifer Artic 450 - men passande i det område där jag bor. Eftersom jag har värk i händerna, har jag svårt att fälla ner stödbenen - för att inte säga att jag går bet... När jag köpte den såg det så lätt ut - men nu är det som om de har gått i baklås. Sedan är ju den där kroken på veven löjligt liten. Hjälp

2016-09-07 kl 23:03

Stödbenen behöver vara välsmorda för att inte "fastna" längst upp. Då kan det kännas som de går i baklås o man får ta i rejält för att den skall släppa. Dock tycker jag i det läget att det är lättare med "kroken" Annars använder jag skruvdragare och typ hylsa på stång som jag sågat upp ett spår med vinkelslipen som gör att den går över öglan och kan vrida på densamma.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-09-08 kl 17:18

Det låter hur härligt som helst.Hoppas ni kommer trivas med husvagnslivet.Detta är oxå mitt första inlägg här på forumet.Skulle själv vilja ut mer innan säsongen är slut.Tyvärr råkade vi ut för en svår olycka med bil/vagn nere i Tyskland så vår vagn står totalkvaddad därnere.Vi får väl satsa på nästa säsong istället.

2016-09-08 kl 21:12

Ett bra tips till dom som köper sin första vagn men ändå vill ha en ny/nyare så är Sunlight något man ska kolla in, mycket vagn till mycket bra pris.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-09 kl 10:59

Välkomna alla till forum och husvagnsliv.
Vi köpte våran i augusti för 6 årsen, så då kändes det som man hade en "ny" husvagn på våren igen efter att man ställde in den i en lada över vintern.

2016-09-09 kl 11:26

Tack alla för välkomnandet.
I helgen ska vi resa förtält, blir lite spännande eftersom säljaren (firma) inte hade koll på att det låg ett i vagnen, så han kunde ju inte heller garantera att det var ok.
Upptäckte även en transformator nyss som jag inte hade koll på vad den kunde vara till, allt fungerar trots att den är avknäppt. 230V in och 48V ut. Knäppte på den medans jag testade bädda om lite och det visar sig att golvet blev lite varmare, om jag nu inte inbillar mig :) Det stod för övrigt inget om golvvärme i annonsen, kul att det dyker upp positiva saker, ta i trä...

2016-09-13 kl 19:29

Roligt när man hittar finesser man inte visste fanns och golvvärme är skönt!:)

2016-09-18 kl 18:47

Nu har vi gjort vår första tur, bara över en natt. Det blev fricamping ca 2,5mil hemifrån :)

Frukostutsikten får Väl godkänt, Sjön Fansen
Bild
Bild

• 16 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03