Förtältsparodi av icke dess like.... / av happy2b

• 6 svar
Förtältsparodi av icke dess like....
2006-05-15 kl 14:30

Har skrivit hos nybörjarna och testar även här i hopp om hjälp:

Igår skulle maken och jag, totala nybörjare i ämnet kan meddelas, testa att sätta upp förtältet till husvagnen. Liksom för att vi inte skulle bli totalt förlöjligade när vi sedan anländer till någon mysig camping i sommar. Hur som, solen sken och vi började med att hälla ut alla pinnar, stänger och dylikt på marken. Kikade på instruktionen (!!!! borde verkligen inte ens få kallas detta) och baxnade! Det hela urartade till någon form av dålig komedi med en massa pinnar över, det hela var totalt instabilt och vi avbröt förnedringen när det hade passerat middagsdags, solen hade gått i moln och det blåste, ungarna var störiga som f-n och vi själva var i luven på varandra. Kontentan: VI BEHÖVER EN BÄTTRE INSTRUKTION ÄN DEN VI HAR! :-) Den vi har är otroligt knapphändig, eller är de så allihop?

Någon som vet var man hittar en resningsinstruktion till förtält, Trio sport passande till en Cabby (tror det står Trio Mexico, trio family, trio caramba)?

Örk, vad less jag blev....tog liksom musten ur mig helt :-)!
Hälsningar
Linda

2006-05-15 kl 17:07

Var med om samma sak med våran första vagn. Hade aldrig satt upp ett tält förut och skulle , precis som ni, sätta upp det hemma först för att inte stå där när man väl kom ut på camping.
Det slutade med att vi fick ringa min pappa, husvagnsägare sedan många år, som fick komma och hjälpa till!

Vad jag har sett så ser alla instruktioner likadana ut:Bästa tipset är att be någon som har satt upp förtält ett flertal gånger om hjälp första gången. Sen kan man om man vill märka på stängerna med färg, tejp eller siffror innan man tar ner tältet för att komma ihåg.
Har man väl fått upp det en gång så brukar man komma ihåg till nästa gång även om det inte är märkt.

Kom ihåg! Övning ger färdighet! Efter några gånger så kan man tro att ni aldrig gjort annat!!

LYCKA TILL! Bettan

2006-05-15 kl 19:32

som åtminstone har en bruksanvisning, det hade inte vi första gången vi reste vårat.

Antingen kan prova att ladda ner beskrivning på lite olika tält typ Svenska Tält typ denna som visar ganska tydligt hur det ska vara http://svenskatalt.se/pdf/residens.pdf
Dom flesta tälten tror jag påminner om varandra så har man lyckats med ett tror jag man kirrar andra ganska lätt, eller titta bara på denna från Isabellas hemsida över deras Ambassadör tält ftp://62.242.39.22/ftp/pdf/opstil/Ambassador/Amb1996-2000.PDF

Alternativt kanske ni har någon i bekantskapskretsen som har husvagn som kanske kan assistera er en kväll i tältresning.

Alternativt får ni skämmas en dag på en camping, ställ upp vagnen på campingen, töm ut påsen med pinnar etc. till tältet framför husvagnen.
Ta fram bruksanvisningen och se allmänt förvirrad ut, riv er betänkligt i håret och börja sedan trevande plocka i pinnhögen och måtta och ha er så kommer säkerligen nån mer erfaren och hjälper er med tältet.
OBS! Kommer någon till er undsättning, se till att ha ett par kalla öl tillgängliga. Officiell valuta på campingarna som brukar gå hem nämligen. ;o]

Lycka till.

Det tar ett par gångers resning innan man får till tältet riktigt bra.

2006-05-16 kl 16:31

Tack för svaren hörrni! Det blir nog att skämmas en dag på campingen då! Inte för att jag är den som drar mig för att fråga om hjälp, det är nog värre med maken. Den manliga delen av människosläktet är ju inte direkt kända för att vilja be om hjälp (ni vet det där med att stanna och fråga om vägen och så...). Han kan ju skämmas en stund i husvagnen och möjligen slänga ut kalla öl som jag kan förse de hjälpande händerna med :-)

Det ordnar sig nog förmodar jag. På något sätt iallafall!

2006-05-17 kl 18:33

Första förtältsresningen skedde på trädgården hos en kompis. Har ju monterat några IKEA-möbler i min dag så inte tyckte jag att anvisningen så sämre ut än deras. Trots att jag aldrig varit närmre än 10 meter från en husvagn i mitt liv tidigare (helt medvetet beslut från min sida) tyckte jag att allt gick suveränt lätt och bra. Pinnarna på plats och tältet ganska så stabilt. Även tjusig sträckning på duken. MEN det där jäkla överhänget på framsidan gick bara inte att få någon rätsida på. Trots envisa och ibland desperata försök gick det bara inte att få att fungera. Efter att framfört några ljudliga och ej tryckbara åsikter kom hustrun fram och frågade om jag ej hade tältet ut och in. Fantastiskt vad lätt det gick efter att ha vänt på tältet. Nog om detta eftersom det jag egentligen tänkte skriva var:

1/ Att färgmärka pinnarna är en alldeles utmärkt idé. Sparar många sorteringsminuter.

2/ Klia sig i huvudet på campingplats är också väldigt bra och effektivt. Det finns alltid små "hustomtar" på varje campingplats som bara väntar på att få hjälpa till. Tänk på att det ger ju dem möjlighet att stilla sin nyfikenhet på vilka ni är.

2006-05-17 kl 20:18

är väl om man köpt vagnen med tält och rubbet så att säga. Kanske det saknas pinnar eller så är det för många pinnar med som kanske rent av inte alls är till just detta tältet. Det sistnämnda råkade en kollega till mig utför efter att ha köpt ett begagnat tält.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206