GRILL
2006-03-11 kl 22:11

Vad har ni med er för grill när
ni är ute och campar?

Vi har en gasol grill en Cramer med tre kokplattor på.Är bra om det är något man skall koka eller bara värma.
Grillen har 4 fötter och är c.a 70 cm.
hög. Grillen är hopfällbar.

2006-03-12 kl 12:21

Vi har en mycket enkel liten fyrkantig
grill som man bara fäller ner benen på o sedan klar att använda...Men har funderat på det där med gasolgrill också, lite skönt att slippa komma ihåg grillbriketter hela tiden... Tycker ni att det blir någon skillnad på grillningen? vilket blir bäst?

2006-03-12 kl 12:26

Biltemas kromade lilla cylinder...kompleterad med extra rör från ett gammalt vindskydd (blev ståhöjd) :-)

2006-03-12 kl 12:38

vi använder cramer-gasolgrill,tycker att det är bra att slippa släpa på kol och tändvätska.Samt att värmen kommer uppe,det gör att man slipper mycket grill-os från köttsaften som droppar ner i grillbädden.

2006-03-12 kl 15:52

Kör också med Cramer gasolgrill. Praktisk förvaring och lätt att använda
utan tändvätskor eller kol. tycker nog att det blir bra resultat ändå.

2006-03-12 kl 19:59

Använder mig av biltemas lilla rostfria med dubbla grillytor när man öppnar den. Lätt att ta med till stranden..;)

2006-03-13 kl 09:52

Hej!
Helt klart att det skall vara en grill med GRILLKOL. Hade en gasolgrill i villan men slutade med att grilla med den det blir inte alls samma smak. Tacka vet jag Kolgrillat kött. Lite rök kanske men de e ju de som e grilla. Grillkol o tändvätska skall man väl kunna komma ihåg så krångligt är det väl inte att "släpa på".

2006-03-13 kl 15:19

Biltemas cylinder här oxå...
Fast det skulle vara bra med lite längre ben, på en del campingar har de som krav att grillen måste vara minst 30 cm från backen.
Annars ser det inte ut att gå någon nöd på "guben" när har sitter i sin brasse och grillar och tar en virre...:-)

2006-03-13 kl 16:53

Vi kör men två olika. Dels en enkel kolgrill och en gasolgrunka vi köpt i Holland. Den heter CADAC och är förutom grilldelen även utrustad med en wokpanna, en grillplatta, en stekplatta (båda i gjutjärn), och en kokplatta. Den har också en lös plåthuv liknande de som är på klotgrillar. Med den på så fungarar den också som ugn.
Denna använder vi ganska ofta eftersom den har så många valmöjligheter.
KAMA-fritid har börjat saluföra den i Sverige i lite olika varianter.
Kan varmt rekommendera den.
Jag såg den på Elmia-mässan och priset vill jag minnas låg på 1.995. Vi betalade knappt 1.000 kronor för den i Holland. Den finns också i Tyskland och Frankrike.

2006-03-13 kl 17:12

ja då till den stora frågan var får man tag i en KOLGRILL som man kan vika ihop, som står på ben min är slut men kan inte hitta någon på ben mvh/Hasse

2006-03-16 kl 22:39

Hej
Jag har grillat mycket med en Weber Go-Anywhere kolgrill och är mycket nöjd med den inte minst för att den är liten och behändig att packa i husvagnen. Till min stora glädje fick jag dock en Weber Baby-Q gasolgrill av jultomten och till den har jag kopt en adapter som gör att jag kan koppla den direkt till gasoluttaget på vagnen. Jag har använt den dels under nyårshelgen, dels under vintersemestern och jag är mycket nöjd med resultatet. Eftersom man kommer igång snabbt med en gasolgrill kan man ju använda den vid många fler tillfällen än en kolgrill och med kolgrillen har jag många gånger känt att jag riskerat att ställa till med en eldsvåda när det är riktigt varmt och torrt på sommaren och man lever tätt inpå sina campingvänner. Och även en gasolgrill behöver en liten stund för att bli genomvarm och det räcker för att hinna med alla fall en liten virre:-) När det gäller eventuella smakskillnader mellan kol- respektive gasolgrillar så tror jag inte man kan göra jämförelsen så enkelt utan man måste nog också ta hänsyn till hur respektive grill är konstruerad, hur kocken hanterar sin grill och inte minst vad man lägger på grillen.
Trevlig grillsommar!

2006-03-20 kl 12:20

okkidokki: Förra året hittade jag en grill som ser ut som en portfölj när den är hopfälld. Fördel mot biltemas är att den har en sammanhängande grillyta. Benen är förstås bara 30cm men har man den hopfällda grillen i en påse kan man trycka ned den varsomhellst. Den ligger alltid i bilen :-)

2006-03-20 kl 12:40

med hänsyn till övriga gäster på campingarna borde alla använda Cramer gasolgrillar eller liknande konstruktion, vem trivs i röken som ligger tät över campingarna vid 18 tiden :(
Pirre

2006-03-24 kl 22:25

Förutom gasolgrillen har vi med oss engångsgrillar . Lättvindigt om man bara skall grilla korv.

2006-03-24 kl 22:51

KABE: Inte fulgrill!

2006-03-27 kl 17:36

Hittade en gasolgrill på Kamas sida
http://www.kamafritid.se/nyhet.asp?nyhet_id=1128&start=5 som heter Carri Chef de luxe. Är det någon som sett denna grill i verkligheten eller som äger en sådan grill ? Man ska kunna både grilla,woka och använda kokplatta på grillen. Är nyfiken på ett ev köp, då den verkar smidig i storlek.

2006-03-28 kl 09:32

Vi använder också engångsgrill ibland, precis som Kabe. Fulgrillen är bra när man bara ska grilla korv. Annars så har jag köpt Biltemas lilla rostfria till i år, verkar helt ok!

2006-03-28 kl 15:49

Helt klart en vanlig kolgrill som man tänder med tändpapper el dyl EJ tändvätska, det ska ju ta ett tag att bygga upp den rätta grillkänslan och så man hinner med några kalla under tiden sen blir grillningen oftast perfekt, brukar jag tycka iallafall........
Ha de säger micke.

2006-03-30 kl 22:16

En gammal rostig klotgrill fylld med kol o tändvätska ,alt. eldstad om sådan är tillgänglig

2006-04-06 kl 10:29

Valle!

Kan du berätta lite mer om din julklapp - Weber Baby Q!

Vi kör med kolgrill och det är väl OK, men om det fanns nån smidig gasolgrill kanske det kunde vara ett alternativ.

Hur stor plats tar den?
Vad väger den?
Var förvarar ni den när ni åker?
Är det mycket pyssel att få upp den när man väl kommer fram?

Tacksam för svar, tänk att det är bara några månader kvar till semestern!!

2006-04-06 kl 23:49

Hej Tippy!
Weber Baby Q är väl sådär 60-65 cm lång och grillytan uppskattningsvis 30x40 cm. Själva grillen är gjord i lättmetall och med stativ i plastmaterial och dessa delar väger väldigt lite. Grillgallret är av gjutjärn och väger lite mer. Under locket är det så pass rymligt att det ryms en eller två hela kycklingar. Fem entrecote-skivor täcker precis grillytan. Den får mycket lätt plats i gasolkofferten på min Solifer modell mindre och är lätt att ställa in och lyfta ur eftersom stativet också är ett ordentligt handtag. Det enda man behöver göra när man skall använda den är att ansluta gasolen och tända med automattändningen, det är alltså inte några lösa delar som skall monteras ihop och det skall inte heller vara någon lavasten. Eftersom den går på gasol är det ganska enkelt att reglera temperaturen. Man kan i och för sig köra den på engångsgasol men det finns en adapterslang som gör att man kan ansluta en P11. Eftersom jag har utvändigt gasoluttag är det ännu enklare. Om man tittar på Webers amerikanska hemsida så verkar det som om man ändrat modellbeteckningen. Jag längtar också efter semestern men det känns lite lättare eftersom jag redan har tagit fram grillen!

2006-04-07 kl 09:05

Vi grillar så sällan så vi använder en liten bords grill som vi köpte på varuhuset GALNE-GUNNAR i köp centet i skara för en massa år sedan den räcker länge till oss.

2006-04-07 kl 09:46

Tack Valle för att du tog dig tid att svara så utförligt!
Jag gick in och kollad på nätet - den såg smidig ut, men vad ställer du den på när du grillar? På många campingar måste det vara 30 cm minst mer till backen från undersidan på grillen p g a brandrisken.

2006-04-08 kl 17:10

Hej Tippy
Jag har levt lycklig utan att känna till den här regeln om 30 cm så jag har faktiskt inget svar på din fråga. Min grill står visserligen inte 30 sm från marken men å andra sidan så blir den ju inte alls lika het på undersidan som en kolgrill och jag köpte denna grill bl a för att minska brandfaran när jag grillar. Det går t ex väldigt snabbt att släcka den och aluminiumhöljet gör att den svalnar mycket snabbt också. Fast det är klart att om campingvärden insisterar på att det skall vara 30 cm så får jag väl hitta på nåt.

2006-04-08 kl 17:49

Vad skönt..äger ingen grill och är lyckligt för det!!

2006-04-08 kl 19:28

Varför grillar du inte Zubac ?

2006-04-08 kl 19:38

Valle:

Tack för tipset om Weber baby Q, skall investera i en sådan, såg på nätet att Plantagen har hemma. Eftersom du har fått din grill så säger jag inte vad den kostade, men för de som är nyfikna få finns info på: http://www.plantagen.se/forsider/erbjudande_PDF/prod/Griller_SE-05.pdf

vi har ju alltid kört fulgrill tidigare *skäms*

2006-04-08 kl 21:49

KABE...varför skall jag grilla?Sitter helre på nån restaurang i varma sommar natten och låter mig vara serverad!

2006-04-08 kl 21:55

Dett har tydligen gått viss status i grillar oxo alla skall överträffa varandra.

2006-04-08 kl 22:41

BeRo: Jante....

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206