• 13 svar
Hagbard
2017-09-13 kl 10:04

Hej alla!
Jag och förmodligen fler är lite nyfikna - vem är denne Hagbard som sprider sina visdomsord över oss?
En person med en gedigen bakgrund i branschen, en person med ett otroligt intresse av branschen eller en mästare på att Googla? Berätta för oss Hagbard.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-09-13 kl 11:12

Jag tror nog att han besitter en stor kunskap om denna bransch. Visst kan han Googla också men det gäller ju då att kunna förvalta resultaten på rätt sätt och det tror jag man inte klarar utan stor kunskap inom området.
Återstår att se om Hagbard som vana trogen brukar fylla trådarna med allsköns fakta hakar på även denna..... :-)

2017-09-14 kl 12:31

mrcool skrev:
Hej alla!
Jag och förmodligen fler är lite nyfikna - vem är denne Hagbard som sprider sina visdomsord över oss?
En person med en gedigen bakgrund i branschen, en person med ett otroligt intresse av branschen eller en mästare på att Googla? Berätta för oss Hagbard.

Man kan fråga sig vad det egentliga syftet är med ett sånt här inlägg?

2017-09-14 kl 14:02

Exakt det som står i tråden - jag är nyfiken.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-09-14 kl 18:59

Hagbard skrev:
mrcool skrev:
Hej alla!

Man kan fråga sig vad det egentliga syftet är med ett sånt här inlägg?

Vore kul att veta lite mer om din bakgrund inom den här genren? Har du kanske jobbat i branschen eller är det "bara" ett genuint intresse?

2017-09-15 kl 10:18

Vi kan väl jämföra med exempelvis i en stor lunchmatsal på en arbetsplats. Någon ställer sig upp på en stol och begär ordet. Sen frågar denne alla i rummet vad den där Kalle som pratar mycket har för kompetenser egentligen. Vet han av erfarenhet eller söker han på internet? Dessutom när Kalle själv sitter i matsalen och äter. "Ja, kom igen nu, Kalle, berätta för oss andra nu!"
Alla i matsalen stirrar sen på Kalle.

Acceptabelt agerande människor emellan? Eller acceptabelt på Internet men inte i verkligheten?

2017-09-15 kl 12:56

Eller så jämför man med att sitta i en grupp människor där inte så många känner varandra och så går man varvet runt och berättar om sina erfarenheter.

Jag tycker inte det är nåt konstigt i att fråga av nyfikenhet, frågan är ju inte ställt på något som helst otrevligt sätt.

Men om sen Hagbard inte känner sig bekväm med att svara på frågan så är ju det såklart helt ok med, alla vill ju inte berätta allt om sig själv såhär.

Jag tycker att frågan är helt ok att ställa, men svaret är ju självklart frivilligt att lämna.

2017-09-15 kl 15:36

mrcool skrev:
Exakt det som står i tråden - jag är nyfiken.

Tror jag inte en sekund på!

Tror inte heller att i någon i sin vildaste fantasi skulle sitta här och rapa upp sin livshistoria.

Skulle nog mer bero på en kortslutning i hjärnkontoret om man på typ Hötorget och trappan till konserthuset ställer sig upp och proklamerar "vem är jag"... He he...

Något roligar får vi nog hitta på.

Däremot så tror jag du har en dold agenda för ditt framförande. Specielt då utifrån det som du skrev i initialskedet "det här är fel forum för dig" eller starta en egen tråd "Hagbard spekulerar" (och det lät moderatorn passera).

Att sitta ensam i sandlådan och spela kula är ju inte så kul, bättre då med ett grupparbete.

Däremot så beundrar jag dina fördjupade kunskaper inom härskarteknikens område.

För mitt vidkommande så söker jag aldrig bekräftelse eller bekräftelser på det som skrivs, utan mer då att försöka förmedla en kunskap byggd på lite fakta.
Och hur man har lyckats tillförskansa sig denna kunskapen, kanske genom hårt arbete eller gedigen utbildning eller genom vissa forskaranlag förtäljer ju inte detta.
Vilka kanaler man sedan använder för att kunna presentera ett resultat är ju upp till resp. individ. Många gånger är alltid källhänvisning viktigare än det egna skrivna texterna.

Hänvisningar till t ex polare, kompisar, grannar eller likasinnande säger ju ingenting om avseendet källhänvisningar som kanske egentligen skulle handla om fakta och inte tyckande.

Det är då som internet är ett otroligt redskap, dels för att tankegångarna skall kunna verifieras med mer fakta än med myter och lobbyistiska uttalanden. Inte minst att mer säkerställa att det man skriver innehåller just fakta och inget annat.

Sen är ju det svåra, många kan läsa men att både kunna läsa och förstå det man läser är en inlärningsprosess.

Ser vi dagligen i trafiken, många har läst men aldrig förstått.

Men appropå nyfiken, nyfiken skall jag inte säga däremot lite intresserad.
Då du nämde i ett inlägg att du använt internet sedan början på 1980 talet, en av dom få som fick vara med då.

Det är dig väl förundrat.

I min värld så fick jag inte tillgång till detta förnämliga instrument förrän strax efter då Chalmers (1988) startade upp det första intranätet (Sunet) i detta land och som bara var tillgängligt för folket inom denna världen.

1991 startade Swipnet som riktade sig enbart till de som hade tillgång till just Sunet.
Och så sent som 1994 blev WWW tillgängligt för den stora massan (allmänheten).
Sedan så gick det fort, på bara 23 år så har det förändrat världen både i utbildningshänseende och i kunskapsinhämtande, inte minst i spridande av Fake News.

Till sist så vill jag absolut inte framhäva mig på något vis utan bara konstatera att vi alla är olika, olika uppfostrade, olika skolade, olika härkomster, olika kulturer, olika språk, olika tänkanden, olika utbildningar olika syften men framförallt har olika backspeglar som speglar var och ens tidslinje bakåt genom livet.

Det skall inte vara en rolig gubbe vid Chalmers utan det skall stå 1988.

Hagbard.

2017-09-15 kl 21:35

Hagbard, plus till människor som dig med kunskap och vill dela med sig och hjälp andra.
Sedan är det inte lätt att vara kunnig eftersom det alltid retar en del människor, men det tycker jag man kan bjuda på :)

2017-09-16 kl 10:18

Tyvärr fungerar en hel del människor så. De retar sig på vad andra kan eller gör istället för att lära sig. Jag träffar en hel del sådana människor i mitt jobb. Där folk ofta påpekar hur mycket mer än mig de kan om en specifik sak, men de ringer ändå mig och ber om hjälp fast de själva kan saken mycket bättre. När de sedan visar sig att de gjort fel så skyller de på någon annan istället för att bara lära sig av misstaget. Tyvärr verkar den här sorten vara den som förökar sig bäst. Syns tydligt i trafiken också som Hagbard påpekade.

2017-09-16 kl 19:18

mrcool skrev:
Hagbard skrev:

Men appropå nyfiken, nyfiken skall jag inte säga däremot lite intresserad.
Då du nämde i ett inlägg att du använt internet sedan början på 1980 talet, en av dom få som fick vara med då.

Det är dig väl förundrat.

Hagbard.

On September 24, 1979, CompuServe began its service of offering dial-up internet to the public.

Vad trevligt att du kommer igen.

Men USA? vet inte om vi pratade om USA.

Jag har ju fått lära mig att man skall "anta" saker och ting, speciellt i detta forum där det bara skall pratas om Husvagnar.

Och jag min dumma nöt antog ju då att vi pratade om Sverige.

Men jag är ju ändå fascinerad av att du haft den möjligheten då du kanske varit i Amerika.

Här hemma så körde nördarna oftast genom en kanal som kallades för BBS och KOM och via några klubbar. Möjligheten till kontakt var via ett uppringt modem där medlemsavgiften och timpriset var ganska högt. Och man måste hålla reda på en massa telefonnummer för att komma rätt om jag inte har fel.

Men för den intresserade så finns det mer att läsa när det gäller Internet i Amerika VS det som blev tillgängligt för den stora massan i Sverige, lite källhänvisning:

Internets historia i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internets_historia_i_Sverige

bulletin board system (BBS)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system

Så funkade BBS:
https://www.iis.se/blogg/bbs/

Och här är en väldigt enkel tidslinjehisorik för våra svenska förhållanden:

http://www.internetmuseum.se/

I all vänlighet Hagbard

2017-09-17 kl 21:08

Underbart Hagbard ! Att hela tiden kontra med fakta mot en esping som ständigt utvecklar sin härskarteknik. Bravo

2017-09-18 kl 09:55

SUNET fanns för övrigt redan i början på 80-talet, men då bestod det av terminalväxlar som gjorde att vi i Lund kunde koppla upp oss mot en dator i Stockholm, exempelvis.
I mitten på 80-talet förvandlades det till ett mer renodlat datornätverk, dock då bara för datorer tillverkade av DEC. Tjänsten gick över X25 Datapak.
Inom universitetsvärlden kunde man köra både mail och phone (chat) på den tiden.

Som Hagbard skrev så var det 1988 som man bytte kommunikationstjänst och gjorde det möjligt att koppla in datorer av andra fabrikat också. Men så länge man körde mot en DEC märktes ingen skillnad.

Ungefär vid den tiden lämnade jag de tekniska högskolornas värld.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017