Hur pensionssparar ni? / av Mariar

• 17 svar
Hur pensionssparar ni?
2015-02-03 kl 13:35

Jag behöver alla tips jag kan få! Hur sparar ni idag? Är helt lost när det gäller fonder osv.

Hoppas vi har någon duktig rådgivare här inne :D

Kram M

2015-02-03 kl 14:17

Köpte nyligen några Aktier vilket har gått upp 14% på 2 månader.

2015-02-03 kl 18:55

Hittils har man tjänat mer på att betala av lån på tex hus än stoppa undan pengar. Själv tycker jag det största misstaget jag gjort är att spara i pensionsfoder.

2015-02-03 kl 20:50

Fonder och hård amortering.

2015-02-03 kl 21:39

Pensionssparar i huset. Här stiger huspriserna med i runda slängar 100.000 kr/år. Amorterar givetvis friskt också.
Pensionssparar i fonder och köper aktier för ca 2000 kr/månad (ca 25/75).

Jag tror i slutänden att husköpet kommer att vara bästa "sparandet".

2015-02-16 kl 15:52

vi bokade en tid på banken 5 år innan det var dags att ta ut pension för att ta reda på vad vi skulle få i pension. Med detta besked lät vi detta vara normen redan nu för att se om det skulle funka. Att leva på pensionsnivå redan 5 år innan pensionsdagen ger ett bra överskott varje månad så länge man har jobbet kvar. Spara då undan detta varje månad, det blir förmodligen flera hundratusen kronor under en 5-års period som kommer väl till pass när tjänstepensionerna tagit slut.

2015-02-17 kl 07:03

Erfarenhet från bankvärlden.
De ger inga råd som de inte själva kan tjäna på.

Camping är härligt, njut varje gång.
https://www.facebook.com/groups/kabe720/
2015-07-06 kl 15:14

Med tanke på hur värdet på fastigheten och börserna utvecklat sig har jag gjort den bedömningen att det ger mer att öka intäkterna genom att spara till pension i fonder än att påverka kostnaderna genom att amortera på huset. Vad som är lämpligast beror på vilken situation man befinner sig i och hur långt det är kvar till pension.

2016-07-06 kl 21:44

Ågren skrev:
Hittils har man tjänat mer på att betala av lån på tex hus än stoppa undan pengar. Själv tycker jag det största misstaget jag gjort är att spara i pensionsfoder.

Om man gör så skall man alltså tvingas att sälja huset då man går i pension för att få loss pengarna som skall vara pension?
Finns väl dom som gör så men det finns ju även dom som vill fortsätta bo kvar i huset och njuta av det som pensionär.

Så det vanliga rådet kanske är bra i det här sammanhanget: Inte alla ägg i samma korg...

Om man fördelar sina insatser till en bättre pension på flera olika håll är man bättre rustad och skyddad både i upp- och nedgångar.

Här är en ekonom som bloggar om att få pengarna att växa. Han rangordnar t.ex. vad han anser vara de bästa fonderna och han förordar fonder som har låga avgifter vilket betyder mer till dig som sparare istället.xxxxxxxx
Ostbergr: /av moderator raderad länk/

2016-07-06 kl 23:06

I ovan inlägg har en länk raderats vilken ledde till en privatperson och dennes verksamhet. Det må vara att denna person inte själv lagt in länken, men den var dock tydlig reklam för sig och sin verksamhet. Det
är inte tillåtet i detta forum.
Trådens ämne är en liten kantboll och har inte direkt med forumets ämnen att göra. Inläggen har dock varit av visst intresse för många då man tänker på sin framtida fritid.
Ostbergr, moderator

2016-07-06 kl 23:48

Det är väl ändå rätt så dåligt att ta bort en länk till en blogg från en "privatperson" för att personen även har samma ämne som levebröd. Det borgar väl istället för att det som förmedlas inte är taget ur luften utan att det finns lite substans bakom om man klarar att leva på det man håller på med.

Länkar till hemsidor som görs av människor med ett speciellt intresse som är både levebröd och hobby och som vill visa upp det och dela med sig av sin kunskap till andra är alltså inte tillåtet?

En blogg med en massa information, kunskap och fakta om privatekonomi, sparande och investeringar där man kan ta del av allt utan att det kostar läsaren en enda krona tas bort...snacka om att göra forumet betydligt fattigare och mindre rikt...

2016-07-07 kl 07:27

Nä, den raderingen känns hård, då skulle man ju inte heller kunna länka till ett recept av tex Paolo Roberto eller nån annan som även jobbar med mat? Känns långsökt. Det var ju bara nån vecka sen det var ok att det tipsades om gasolfyllning, då med pris, adress och telefonnummer och allt.

Personligen tycker jag det hade varit intressant att läsa bloggen, och bara för att ett forum handlar om ett specifikt ämne så måste ju inte ALLA trådar handla om det, det är ju kul om det finns lite övriga diskussioner, det livar ju upp forumet.

2016-07-07 kl 12:15

Hej signaturerna hakano och PJ.
Under årens lopp har det någon enstaka gång hänt att det dyker upp länkar till hemsidor där budskapet är tydligt. Tydligt så till vida att man säljer produkter eller tjänster av något slag. Alltså ett kunnande och intresse som också är inkomstbringande. Så på den direkta frågan om det inte är tillåtet att lägga länkar till sådana sidor, är svaret ett klart och tveklöst nej.

Kopplingen till länkar med recept är enklare eftersom recepten i sig inte kostar pengar och ger författaren royalties per nedladdat recept. Alltså ingen smygreklam

Däremot om någon talar om att man är tillgänglig att hyra för t.ex. matlagning på fester av olika slag. Ja då är det ett levebröd och sådan reklam tar vi inte in i forumet. Däremot är det fritt fram att annonsera om sin tjänster eller produkter.

Tips som nämns om t.ex gasolfyllning på något allmänt försäljningsställe, eller tips om någon TV-antenn eller annan vara hos Claes Olsson, Jula eller kanske Biltema är OK. Detta är stora butiker där inte någon enskild person har intresse av att göra reklam för företaget. Skulle någon av de stora butikerna göra inlägg för sitt företag, ja då är det obetalad smygreklam.

Resonemanget om att göra forumet fattigare eller tråkigare, kan jag inte hålla med om. Jag tror tvärtom att många läsare uppskattar att trådar och ämnen i huvudsak handlar om det som har med friluftslivet att göra.
Sedan finns ju avdelningen Skrivklådan där (nästan) allt annat kan fångas upp. Dock återigen fritt från reklaminslag.

Fortsatt välkomna med inlägg av olika slag, ni har säkert många trevliga och kul inlägg att berika forumet med.
Ha en bra dag
ostbergr,moderator

2016-07-07 kl 13:33

Tycker resonemanget haltar betänkligt. Den här annonsen var tydligen okey.
http://www.husvagnochcamping.se/forum/praktiska-tipsteknik/gasolfyllning-389036

2016-07-07 kl 14:11

För rättvisans skull har jag plockat bort länken till gasolföretaget.
Sedan ser jag inte inlägget om gasolen som en annons utan ett tips där man kan köpa gasol.
ostbergr, moderator

2016-07-07 kl 15:21

Jag förstår att det kan vara svårt att avgöra detta från fall från fall så det var inte min mening att "dra i gång nå't". Jag hade bara det här med gasolen i färskt minne och jag tänkte då när jag såg tråden att här kommer snart ostbergr och rensar. :-) Men den fick vara kvar och då blev jag lite förvånad om man säger så då du tidigare rensat en del.
Men nu glömmer vi det här och ser fram mot semestern. :-)

2016-07-07 kl 20:48

Perin.... Bra..

• 17 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03