Husvagnsparkeringar / av jimmy28

• 5 svar
Husvagnsparkeringar
2017-08-09 kl 13:16

Vart parkerar ni när ni stannar för att rasta eller äta?

Har sett på FB att många är upprörda över att husvagnsekipagen står på lastbilsparkeringarna. Jag kan ha viss förståelse för LB chaufförerna om det är fullt och eller när vissa parkerar som dårar och tar större plats än nödvändigt.
Vet av dem som kör lastbil främst genom Tyskland att det kan vara ett rent elända att hitta plats för dygnsvilan. Vet inte om det är samma här i Sverige.
I vissa inlägg på FB har det påpekats att husvagnar skall parkera på husvagnsparkeringar, men jag har aldrig sett någon särskild parkering för husvagnar på någon rastplats eller matställe eller liknande. Någon annan som gjort det?
Verkar vara väldigt ovanliga så om de finns så får man nog lägga en hel del tid på att undersöka detta när man väljer resväg så man kan stanna och pausa och äta någonstans längs vägen.

Nu menar jag inte längre stopp eller övernattning, utan matpaus eller fikapaus på en halvtimme max en timme.

Så var parkerar ni era ekipage?

2017-08-09 kl 19:26

När det gäller autobahn är det numera väldigt tydligt skyltat personbilar, husvagnar/husbilar och lastbilar på de flesta tankstelle. På vanliga parkeringar efter autobahn är det för det mesta djungelns lag som råder. I Sverige har Vägverkets rastplatser oftast uppdelat på olika fordonsslag. Har dock under alla år inte upplevt det som ett problem, sunt förnuft kommer man långt med ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-08-11 kl 08:43

mrcool skrev:
När det gäller autobahn är det numera väldigt tydligt skyltat personbilar, husvagnar/husbilar och lastbilar på de flesta tankstelle. På vanliga parkeringar efter autobahn är det för det mesta djungelns lag som råder. I Sverige har Vägverkets rastplatser oftast uppdelat på olika fordonsslag. Har dock under alla år inte upplevt det som ett problem, sunt förnuft kommer man långt med ;-)

Ett problem med dessa husvagns/husbilsparkeringar är att de allt som oftast är dimensionerade för betydligt mindre ekipage är vårt. Det är heller inte tillräckligt många så det är oftast fullt på dessa platser.
Då är det bara att dra vidare då det oftast är för sent att söka plats bland lastbilarna eftersom det väldigt sällan finns någon övergång till dessa.
Jag söker mig därför för det mesta till lastbilsplatserna.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-08-12 kl 16:05

Tack för era svar :)
Har aldrig tänkt på det tidigare egentligen. Innan jag såg alla inlägg om detta i olika grupper på FB. Vi brukar ibland stanna typ för lunch eller liknande och det blir oftast vid någon mack eller hamburgerkedja och då brukar lasbilsparkeringarna vara det enda stället man får plats eller så brukar jag ställa mig avsides någonstans där jag tänker att jag inte står i vägen.

Jag har nu sett bilder tagna på några av Trafikverkets rastplatser där det finns särskilda platser för husvagn/husbil och fick någon minnesbild att vi nog faktiskt parkerat på någon sådan någon gång.
Men som sagt i regel så stannar vi och äter på något matställe eller mack längs vägen och där brukar lastbilsparkeringen vara enda alternativet om man inte skall blockera hela den vanliga parkeringen eller infarten eller annat.

2017-08-13 kl 09:36

Vi brukar försöka hitta någon plats där vi inte är i vägen,annars får det bli lastbilsparkeringar.Oftast får man plats med 2 ekipage på 1 lastbilsparkering.I Tyskland utmed autobahn ringlar rastplatserna ganska tätt.När det är dags för toapaus brukar vi passa på att laga mat/äta innan vi kör vidare och vi har alltid haft gått om plats för vårt ekipage.Vi kör alltid på morgonen(Är inga sjusovare)och mitt på dagen eller tidig eftermiddag är där i regel inga problem att hitta plats.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03