• 15 svar
Internet
2019-01-11 kl 15:35

Internet, webben som kommit för att stanna.

Tekniken som förändrat hela vår värld, idag är det svårt att föreställa sig något annat.

Fördelar:

Obegränsad tillgång till information.
Får man ett fel på vagnen/husbilen så söker man på internet. Förr så fick man jaga runt bland återförsäljare och försöka få svar på problemen.

Kan vi idag tänka oss något annat som anses som bättre än att använda just internet?
Det har påverkat våra sätt att tänka.
Det har påverkat våra sätt att söka information.
Det har påverkat oss hur vi under stundom utvecklar oss och inhämtar ny kunskap.

Man kan nästan få reda på vad som helst även att fördriva tiden vilket gör det väldigt enkelt.

Nackdelar:

Internet utgör mer och mer en plattform för kriminell verksamhet.

Inte speciellt det som kallas för "klickfiske" utan också att det ligger lurendrejerier bakom, att både plantera och skapa kaos på användarnas datorer (tänker på det som hände med Blocket i höstas då någon ville ha 502 dollar för annars så stängdes datorn av, fyra betalade av ca 250 st enligt Blocket).

Man skall också vara klar över att allt man söker eller publicerar kan spåras tillbaka till användaren.

Speciellt om du söker på någon specifik produkt som t ex skor och hela tiden får upp annonser om just skor så är det någon som "kapat" dina sökresultat.

Så var speciellt försiktig med privat information över Internet, den sprids fort och ganska ofta till helt fel källor som utnyttjar den.

Men här är vi snälla och använder internet för att förmedla våra idéer och kunskaper till de som inte har hunnit så långt i campinglivet och behöver lite stöd för hur det fungerar.

Eller hur?

Tycker Hagbard

2019-01-11 kl 19:43

Ja verkligen man blir ju livrädd när man tänker på hur sårbara vi är och i hela samhället. Jag blev själv utsatt för kortbedrägeri. Man känner sig verkligen maktlös, ja det gäller att vara försiktig när man handlar med kortet. Mvh Kenneth

2019-01-12 kl 09:01

Fördelen med att mycket brott sker på nätet är att det är lättare att skydda sig mot. Hellre blåst på Ebay än att man får en kniv i ryggen för att någon skall ta en telefon eller liknande.

Tyvärr är väldigt många korkade och går på allsköns blåsningar om att skicka pengar hit och dit. Ger ut sina bankkonto osv.

Fördelar är lite som Hagbard tar upp. Man kan lätt hitta information om saker som skall fixas.
Tex mitt kylskåp i vagnen. Fungerar fint enligt Domtetic. Resten av internet tycker tvärt emot.
Pumpen pajar på ALDE, engångsgrej enligt ALDE. En sökning och det visar sig att massor fått just den pumpen utbytt. Visst är internet bra, men man måste kunna hantera det.

2019-01-14 kl 09:42

Iakttar man normalt vett och försiktighet så klarar man sig rätt bra med det. Där ingår förstås inte bara att inte falla för uppenbara bedrägeriförsök, utan även att se till att ha vettig antivirusprogramvara etc.

Att köra med mobilt bank-ID till sina transaktioner på datorn är inte heller så dumt. Det är svårare att spåra utifrån när man anger inloggningsuppgifter på två olika enheter. Där gäller det istället att aldrig använda bank-ID på någon annans uppmaning.

Informationstillgängligheten är ju rent fantastisk, jämfört med hur det var "förr".

2019-01-14 kl 11:41

Det som hände mig enligt polisen,det finns oseriösa företag som säljer våra uppgifter vidare. Hur många är vi inte som handlar på nätet,och lämnar ut våra kortnummer. Polisen menade på att man skulle byta kort varje år. Mvh Kenneth

2019-01-14 kl 12:23

Mina kort är sådana att de bara fungerar för internethandel en timme i taget. Så strax efter det att jag gjort klart en affär slutar kortet fungera igen.

2019-01-14 kl 14:00

Det kontaktlösa kortet?

Nu börjar Banker mm att skicka ut det "kontaktlösa kortet", har försökt att opponera mig mot det och velat behålla det som inte är kontaktlöst. Men icke då, vill man ha ett kort så är man tvungen att byta eller helt krasst säga upp det innan det nya kommer.

Då blir frågan?

Hur får man ut slantarna då inga banker hanterar kontanter idag och knappt en del butiker som mer och mer går över till kontantlöst handhavande

Det sparar tid säger Handeln, undrar det om det inte tar längre tid för en gammal person att veckla fram kortet som ligger inlindat i stanniol för att sedan linda in det i stanniol när affären är avklarad?

Vad tycker ni som kunder?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimma-ditt-nya-bankkort

2019-01-14 kl 19:01

På nyheterna här om dagen intervjuade de en utredare hos polisen. Enligt honom begränsas kortbedrägerierna av att det inte finns tillräckligt många ohederliga människor. Det är så lätt att begå bedrägerier så att tjuvar och banditer inte hinner med...

2019-01-14 kl 19:29

Priebe skrev:
På nyheterna här om dagen intervjuade de en utredare hos polisen. Enligt honom begränsas kortbedrägerierna av att det inte finns tillräckligt många ohederliga människor. Det är så lätt att begå bedrägerier så att tjuvar och banditer inte hinner med...

Men du, det här förstår jag inte alls?

Finns det inte tillräckligt med ohederliga människor?

2019-01-14 kl 21:31

Hagbard skrev:
Priebe skrev:

Men du, det här förstår jag inte alls?

Finns det inte tillräckligt med ohederliga människor?

Med andra ord så finns det alltså hopp. Ja, inte då att bli ohederlig utan att vi är flera hederliga. Åtminstone ett tag till.

2019-01-14 kl 21:33

Jepp, så uttryckte han sig. Det är så lätt att få tag på kortuppgifter och annan information som man kan använda för att begå bedrägerier på nätet så det är enskilt den enda anledningen till att brottsligheten ökar i Sverige. Sedan kom det jag nämnde ovan. Jag får dock erkänna att jag inte har kontrollerat uppgifterna...

2019-01-16 kl 11:17

Hagbard, i din länk finns ytterligare en länk till hur man skyddar sig:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-skyddar-du-dig-mot-skimming

Jag har själv skaffat såna kort som skyddar mina bankkort.

2019-01-16 kl 15:24

Men de som har flera typer av denna typ av kort, typ resekort och andra. Måste man då ta ut resp. kort för att det skall gå att använda?

Nästa fråga blir ju, om man inte skaffar sig ett fodral som skyddar kortet och vi som alltid har "pluskan" i bakfickan, måste vi då alltid kolla under stolar när man är ute och fikar på något ställe för att vara säker så det inte sitter en skimmingapparat under, eller på Bussen, eller på Tåget eller på Flyget eller var 17 som helst där man har noll koll på vad som finns eller inte finns.

Att åka kollektivt eller gå på Bio, krogen eller andra större folksamlingar gör nog att vi blir mer ensamma med detta kort än vad vi är idag i Norra Sverige.

Kanske är en politisk satsning... :-)

2019-01-16 kl 19:30

Ta ut resp. kort? Ja, du gör som vanligt. Kolla denna film, som beskriver hur det jag har funkar:
https://youtu.be/rqV5yMc5oyA

Hoppas det inte ses som reklam. I så fall får ni ta bort det.

2019-01-16 kl 20:51

Fast om man lämnar korten obevakade på disken så hjälper nog inget kortskydd. Då blir du nog av med allt ihop...Jag har ett litet plastfodral med skydd som korten stoppas i, det tar dock lite större plats. Det finns även en del intressanta filmer från TED på youtube om detta.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206