2019-01-11 kl 15:35
|
|
Internet, webben som kommit för att stanna. |
2019-01-11 kl 19:43
|
|
Ja verkligen man blir ju livrädd när man tänker på hur sårbara vi är och i hela samhället. Jag blev själv utsatt för kortbedrägeri. Man känner sig verkligen maktlös, ja det gäller att vara försiktig när man handlar med kortet. Mvh Kenneth |
2019-01-12 kl 09:01
|
|
Fördelen med att mycket brott sker på nätet är att det är lättare att skydda sig mot. Hellre blåst på Ebay än att man får en kniv i ryggen för att någon skall ta en telefon eller liknande. |
|
2019-01-14 kl 09:42
|
|
Iakttar man normalt vett och försiktighet så klarar man sig rätt bra med det. Där ingår förstås inte bara att inte falla för uppenbara bedrägeriförsök, utan även att se till att ha vettig antivirusprogramvara etc. |
2019-01-14 kl 11:41
|
|
Det som hände mig enligt polisen,det finns oseriösa företag som säljer våra uppgifter vidare. Hur många är vi inte som handlar på nätet,och lämnar ut våra kortnummer. Polisen menade på att man skulle byta kort varje år. Mvh Kenneth |
2019-01-14 kl 12:23
|
|
Mina kort är sådana att de bara fungerar för internethandel en timme i taget. Så strax efter det att jag gjort klart en affär slutar kortet fungera igen. |
|
2019-01-14 kl 14:00
|
|
Det kontaktlösa kortet? |
2019-01-14 kl 19:01
|
|
På nyheterna här om dagen intervjuade de en utredare hos polisen. Enligt honom begränsas kortbedrägerierna av att det inte finns tillräckligt många ohederliga människor. Det är så lätt att begå bedrägerier så att tjuvar och banditer inte hinner med... |
2019-01-14 kl 19:29
|
|
Men du, det här förstår jag inte alls? Finns det inte tillräckligt med ohederliga människor? |
2019-01-14 kl 21:31
|
|
Med andra ord så finns det alltså hopp. Ja, inte då att bli ohederlig utan att vi är flera hederliga. Åtminstone ett tag till. |
2019-01-14 kl 21:33
|
|
Jepp, så uttryckte han sig. Det är så lätt att få tag på kortuppgifter och annan information som man kan använda för att begå bedrägerier på nätet så det är enskilt den enda anledningen till att brottsligheten ökar i Sverige. Sedan kom det jag nämnde ovan. Jag får dock erkänna att jag inte har kontrollerat uppgifterna... |
2019-01-16 kl 11:17
|
|
Hagbard, i din länk finns ytterligare en länk till hur man skyddar sig: |
2019-01-16 kl 15:24
|
|
Men de som har flera typer av denna typ av kort, typ resekort och andra. Måste man då ta ut resp. kort för att det skall gå att använda? |
2019-01-16 kl 19:30
|
|
Ta ut resp. kort? Ja, du gör som vanligt. Kolla denna film, som beskriver hur det jag har funkar: |
2019-01-16 kl 20:51
|
|
Fast om man lämnar korten obevakade på disken så hjälper nog inget kortskydd. Då blir du nog av med allt ihop...Jag har ett litet plastfodral med skydd som korten stoppas i, det tar dock lite större plats. Det finns även en del intressanta filmer från TED på youtube om detta. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.