Jag gjorde en reflektion... / av perin

• 19 svar
Jag gjorde en reflektion...
2017-11-13 kl 19:40

.... i en 56 sidig bilaga som riktade sig till pensionärer (eller de som närmar sig den) och som följde med länets största morgon tidningar. Det var en helsidesannons på sidan 3 (var annars?) på husbilar. Kan man tolka det på något sätt?

2017-11-14 kl 06:28

kanske som att många säljer familjevillan, köper mindre hus/lägenhet och får pengar över.
Ja även tid över att vakna där man vill :)
Så istället för att sitta hemma och tycka att allt var bättre förr, så kan man få guldkant på tillvaron. Husbilen funkar nog bättre än husvagn för äldre. Man slipper allt baxande för att koppla till/från, veva stödben/hjul.
Husbilen behöver man oftast bara parkera så är man klar.

2017-11-16 kl 15:55

Ja, husvagnen har ju sin stora fördel när man vill ha ett "basläger", som man kan lämna med bil utan att behöva ta allt, eller ens alla, med sig. Som jag använder husvagnen idag vore husbil värdelöst.

2017-11-16 kl 17:49

apersson850 skrev:
Ja, husvagnen har ju sin stora fördel när man vill ha ett "basläger", som man kan lämna med bil utan att behöva ta allt, eller ens alla, med sig. Som jag använder husvagnen idag vore husbil värdelöst.
Precis så resonerar vi oxå.Ofta då man har speciella ställen att besöka så finns ingen camping i direkt anslutning och då är det inga problem att ta bilen och dra iväg.Vi har ju några favoritcampingar neråt i Europa som vi gärna har som utgångspunkt till olika sevärdheter som då krävs att man har bil.Att många äldre säljer sitt hus och köper husbil vet ju dom flesta och då är det ju smart att locka till sig dessa personer genom reklam.

2017-11-16 kl 19:33

Jag kan bara tolka det som att annonsavdelningen på tidningen har gjort sitt jobb, ringt upp några husbilsföretag och erbjudit guldläge för en braskande annons i en tidningsbilaga som vänder sig till deras största kundgrupp.
På så vis kan en "gratis" bilaga finansieras och kanske till o med dra in några kronor, precis som reklamen i TV.

2017-11-16 kl 19:47

Att annonsera där man tror sig möta en intressant målgrupp är inget konstigt, tvärtom. Tillhör väl själv den målgrupp de inriktar sig på, dvs 50+. Men jag tror att husbilen tilltalar allt fler målgrupper vilket man kan se på försäljningssiffrorna och de husbilsåkare men möter på ställplatserna.
Vi åker husbil sedan 10 år tillbaka, passar oss som sällan ligger still mer än 1-2 nätter. När vi vill besöka en plats eller sevärdhet så rullar vi på morgonen, gör ett besök på dagen och sedan hittar vi en ny övernattningsplats på kvällen. Vakna på nya platser är alltid spännande. Att vara oberoende av campingplatser och ha allt man behöver med sig är väldigt skönt. Ibland använder vi cyklarna för att göra utflykter om det passar.

För oss och många andra är husbilen det perfekta alternativet.

LAEN
2017-11-17 kl 07:55

LAEN skrev:
Att vara oberoende av campingplatser och ha allt man behöver med sig är väldigt skönt.

Det där hör man ofta från husbilsägare. Men vad är det ni har i er husbil som inte jag har i min husvagn?

P.s. Vill bara förtydliga att jag tycker det är jättebra att vi som gillar det här livet har olika möjligheter att göra det på så det är inget "Husvagn vs Husbil" jag vill dra igång.

2017-11-18 kl 18:06

perin,

Fyra saker som åtminstone inte vi hade i husvagnen:
- 120 liters färskvattentank
- 100 liters gråvattentank
- separat duschkabin
- värmeväxlare på motorn som värmer bodelen under färd

Detta gör oss oberoende av extern service under tre dygn och värmeväxlaren är väldigt bra under kalla vår och höstdagar.

När vi sedan behöver fylla/tömma finns ställplatser och rastplatser som tillhandahåller den servicen.

Naturligtvis finns det tillfällen då vi står på campingplatser men de tillfällena har blivit färre med åren och då väljer vi oftast mindre campingplatser och försöker så långt det går att undvika sådana som kallar sig resort och kräver förbokning.

LAEN
2017-11-18 kl 18:50

Laen, med andra ord så är det inget idag som skiljer mot husvagn. Det skulle möjligtvis vara volymen på de båda tankarna, men det finns ju platser att fylla på respektive tömma på.

Men det är nog som så att husvagn resp. husbil har sin tid. I somras såg jag en barnfamilj i husbil, medelåldern är väl lite högre bland husbils åkarna om jag säger så. Är det en typisk svensk sommar så finns det ju lite bättre utrymmen i en BK husvagn med förtält än vad det blir i en husbil.

Men jag har svårt att se mig själv med husbil när man blir senior+, möjligtvis en "plåtis" som komplement. Men man vet aldrig, osvuret är nog bäst.

Men jag håller med dig om det här ofoget med förbokning och att man även skall tala om hur länge man vill var kvar. Det kan ju vara bl.a väderberoende. Ska det finnas bokningsbara platser borde det vara en mindre del av antalet platse. Sen skulle det inte vara de bästa platserna heller. Sist men inte minst, utcheckning senast kl.15. Lobbar för det.

2017-11-18 kl 21:27

En skillnad är väl, kanske, att husvagnar oftast har sämre lastvikt än husbilar. Att åka runt med 120 liter färskvatten och närmare 100 liter gråvatten i en husvagn blir nog svårt om man ska hålla sig inom lastvikten och dessutom få med sig en massa annat... Värmeväxlare som värmer bodelen låter också trevligt.

Men förövrigt passar husvagn oss bättre. Mer utrymme, förtält och att man kan göra utflykter med bilen och låta vagnen stå på en plats några nätter. Men lite sugen är jag att prova på husbil någon gång också, framförallt för en längre resa, t.ex. upp till Norrland.

Håller med perin om resorter. Förboka kan jag göra, men jäkligt irriterande att i förväg behöva bestämma hur länge man ska stanna. Senare utcheckning passar även oss!

2017-11-18 kl 23:02

Jan-E skrev:
En skillnad är väl, kanske, att husvagnar oftast har sämre lastvikt än husbilar.

Du glömde en sak i resonemanget. Du drar förmodligen din husvagn med en bil, där kan du förmodligen lasta några hundra kilo. Det är därför en husbil måste ha en väl tilltagen lastvikt.

2017-11-18 kl 23:29

perin - Sant, men när jag tittar på begagnade svenska husvagnar, kanske speciellt Kabe o Cabby, så är det häpnadsväckande ofta dom bara har 30 eller 80kg lastvikt. Ofta har dom ändå både mover, cykelställ och kanske solcell. Hur f.. kan nån beställa en vagn med så låg lastvikt??? Att frakta med ens några liter färskvatten där, eller mat och öl i kylen, är ju helt uteslutet och precis ALLT måste fraktas i bilen. Det är ju även lite bökigt att varje gång man ska åka vidare behöva tömma ur allt vatten, flytta allt från vagnen till bilen och tillbaka igen när man kommer fram. Det måste vara skönt att slippa med en husbil.

Men med det sagt föredrar jag trots allt husvagn, men den måste ha en skälig lastvikt för att vara praktisk. Vår vagn har 180kg lastvikt och jag tycker det är i minsta laget...

2017-11-19 kl 08:33

En grej till att tänka på nuförtiden är att det börjar bli ont om nya bilar som har dragvikt som räcker till för en rejäl husvagn. En bil med hög dragvikt är rätt dyr idag, lägger man till en rejäl vagn på det, då är det dyrare än husbil.

Annars sållar jag mig till skaran som inte gillar att behöva boka, undviker helst resorter också. Vi tänker köpa en större vagn och bara använda markis. Vi kör nämligen med vagnen lite som en husbil. Blir ofta helgutflykter med barnen och då är det skönt att slippa greja med så mycket.

2017-11-19 kl 11:47

Nja,vet i tusan om jag håller med om att en ny bil/husvagn blir lika dyr som en husbil.I min värld kommer det inte ens i närheten.Vår bil 280 000-Husvagn 275 000 =555 000 kr.För dom pengarna får du en mycket liten husbil/plåtis knappt värd namnet.Ska du ha lika stor plats i en husbil som vår vagn får du upp med miljonen.

2017-11-19 kl 17:01

LAEN skrev:
Att annonsera där man tror sig möta en intressant målgrupp är inget konstigt, tvärtom. Tillhör väl själv den målgrupp de inriktar sig på, dvs 50+. Men jag tror att husbilen tilltalar allt fler målgrupper vilket man kan se på försäljningssiffrorna och de husbilsåkare men möter på ställplatserna.
Vi åker husbil sedan 10 år tillbaka, passar oss som sällan ligger still mer än 1-2 nätter. När vi vill besöka en plats eller sevärdhet så rullar vi på morgonen, gör ett besök på dagen och sedan hittar vi en ny övernattningsplats på kvällen. Vakna på nya platser är alltid spännande. Att vara oberoende av campingplatser och ha allt man behöver med sig är väldigt skönt. Ibland använder vi cyklarna för att göra utflykter om det passar.

För oss och många andra är husbilen det perfekta alternativet.

Vist är målgruppen intressant...

F-n nu tänkte jag lite till så det blev inget skrivet...:(

2017-11-20 kl 18:49

Vi har kuskat runt med husvagn i 12 år och stått på vintercamping lika många år. I våras kände vi oss lite less på campandet. Vi har tidigare titta på husbil, men det har inte stämt med vårt vintercampande. Efter noggrant övervägande så sålde vi vagn, förstuga, skoter,pulka och packkälke. I stället fick vi en husbil som stämmer perfekt för oss två. Campandet tog ny fart och det var med vemod vi har ställt av den. Väntar nu på kommande vår och nya äventyr i europa. Vi gillar fricamping har solcell på 160 w, dubbla bodelsbatterier på 90 amp vardera, vatten så vi klarar oss i 4-5 dagar inkl duschande. Jag förstår att många av er gillar er husvagn, men för oss blev husbil med elcyklar det optimala, nu när vi inte har några barn hemma.Vi gillar 1-2 dagars stopp med utforskande av närområdet. Vi hinner med ca 1000 mil på en sommar utan att det känns det minsta stressande. Till sommaren har vi planerat att åka till Kroatien några veckor och sedan göra Nord Italien på hemvägen.

2017-11-20 kl 19:10

Låter som att livet leker Frank.Det gäller ju att hitta sin egen grej.Förr var det motorcykel neråt Europa och nu är det husvagn,så vem vet,kanske blir det husbil i framtiden.Det är väl ändå tur att det finns valmöjligheter.

2017-11-20 kl 19:15

Nu har jag en husvagn som köptes begagnad, så den kostade i sammanhanget futtiga 150000, men bilen hade ett listpris på 560000, så visst blir det pengar även för ett husvagnsekipage.

Jag står alltså ofta med husvagnen på tillfälliga campingar i anslutning till orienteringstävlingar. Ibland är vagnen bostad, ibland tävlingskontor och ibland båda delar. Detta då när vi själva arrangerar. På andras tävlingar är det för att övernatta när det är flerdagarstävlingar. Ibland en natt, ibland upp mot tio nätter.
Vid egna arrangemang behövs bilen för att flytta andra saker och dra andra vagnar, under tiden som husvagnen står still.
Står vi flera dagar vid andras tävlingar vill vi ofta kunna köra någon annanstans, utan att behöva ta med alla som campar, eller behöva plocka ner tvätten som hänger vid vagnen.

En tredje anledning till att inte ha husbil är att deras framkomlighet vid sidan om vägen ofta är i klass med små gaffeltruckars.

2017-11-20 kl 19:41

Ja visst leker livet. Har precis som du kuskat runt med motorcykel i europa på 80-talet. Nu blir det Heligenblut med husbil istället för motorcykel :) Det fina är valfriheten att göra som man vill, utan att bli pådyvlad andras åsikter i tron att deras val är det enda rätta ;)

Bighoj skrev:
Låter som att livet leker Frank.Det gäller ju att hitta sin egen grej.Förr var det motorcykel neråt Europa och nu är det husvagn,så vem vet,kanske blir det husbil i framtiden.Det är väl ändå tur att det finns valmöjligheter.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06