Mobilförbud
2017-12-05 kl 09:44

Nu när man studerat vad som kommer att gälla angående det nya mobilförbudet så verkar det som man missat det väsentliga i den nya lagen från 2018.

Handhållen är det förbud på i övrigt så finns inga förbud. Att fippla på mobilen är det inte förbud på bara man inte håller den i handen. Man får ju fippla på alla övriga knappar och skärmar i bilen och det finns det inga förbud mot.

Förstår nu varför man sänkt priset under den senaste veckan på ett mobilfäste för ratten. Från 199 till 149:-, man anar nog en renässans när det gäller försäljningen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20171203/darfor-kommer-mobilforbudet-formodligen-inte-spela-nagon-roll-alls/

http://www.themobilestore.se/universal-bilhallare-for-ratten-svart?gclid=EAIaIQobChMIu7ySmbry1wIVBGQZCh2_1wRBEAQYAiABEgLeL_D_BwE

Verkar som det mer och mer går över till ratthållen mobiltelefon för att kringgå även denna lag, eller egentligen, varför bry sig. Kostar ju bara 1500 att bli påkommen, och hur ofta kan egentligen detta ske?

2017-12-05 kl 11:46

Rökning i bilen kräver fippling. Måste förbjudas.
Skrikande barn i baksätet stör koncentrationen. Måste förbjudas. Förmodligen även beskäftiga svärmödrar och andra typer av baksätesförare.
Drycker i bilen kräver uppmärksamhet om man ska få dem i sig istället för på skinnklädseln. Måste förbjudas.
Uttorkade förare tappar koncentrationen. Måste förbjudas.

2017-12-05 kl 14:43

För att inte tala om alla andra trafikanter. majoriteten av dem är potentiella olycksobjekt och borde förbjudas...

2017-12-05 kl 15:49

Jag var först emot detta med mobilförbud men har tänkt om.
När man ser olika figurer i Sthlms trafiken som har mer uppmärksamhet i mobilen istället för att köra.

Har man inte handsfree så är det ju bara att köpa en hörselsnäcka vilket är jäkligt bekvämt också.
Då får man en hand fri så man kan peka finger åt vissa idioter. ;)

2017-12-05 kl 17:00

Att införa ett mobilförbud tycker jag även skall innebära att prata i handsfree skulle förbjudas
självklart tappar man koncentrationen om man sitter inne i ett samtal tror inte en sekund på att man är lika skärpt som om man sitter utan telefon uppkopplad i samtal

Skall det vara ett förbud så tycker jag att en nollgräns skall det vara annars finns risken att man tänjer på alla finurliga påhitt som
handsfree och öronsnäckor så hela förbudet är ett stort skämt

2017-12-05 kl 18:24

Att hålla på med sin mobil medans man kör är mycket farligt OCH orsakar många olyckor så jag tycker det är på tiden detta förbjuds.Att jämföra med att prata med passagerare är ju bara dumt.Givetvis måste fokus ligga på trafiken och inte på något annat.Att hålla på med sin mobil under tiden man kör är något helt annat.Ser ofta förare som kör vingligt på vägen och då man kollar sitter dom ofta och pratar i sin mobil.Med handsfree ligger fokus mer på trafiken och du kan hålla båda händerna på ratten och har då större chans att styra undan om en fara skulle dyka upp.Har själv inbyggd telefon i den ena bilen.I den andra (Utan telefon)stannar jag alltid om ifall det ringer eller jag själv ska ringa.Lite skrämmande att så många missat hur dåligt folk kör när dom samtidigt fibblar med sin telefon under körningen.

2017-12-05 kl 18:25

Klemens skrev:
Att införa ett mobilförbud tycker jag även skall innebära att prata i handsfree skulle förbjudas
självklart tappar man koncentrationen om man sitter inne i ett samtal tror inte en sekund på att man är lika skärpt som om man sitter utan telefon uppkopplad i samtal

Skall det vara ett förbud så tycker jag att en nollgräns skall det vara annars finns risken att man tänjer på alla finurliga påhitt som
handsfree och öronsnäckor så hela förbudet är ett stort skämt

Jag måste tyvärr skriva något man inte ska göra i forum men känner mig nödgad att göra det. En eller ett par punkter vore på sin plats så blev det lite lättare att läsa.

Jag tror ändå jag förstår vad du vill få fram, att det skall vara ett generellt mobiltelefon prat förbjudet oavsett hjälpmedel.
Jag är nog inne på den linjen med, det är en jäkla skillnad på att prata med en medpassagerare eller att prata i telefon oavsett hjälpmedel. Man koncentrerar sig mer när man pratar i telefon än när man pratar med än medpassagerare.

2017-12-05 kl 19:40

Kanske bra att självkörande bilar är på gång. Tänk så skönt att gå bak och sätta sig i husbilens sittgrupp och prata i telefon eller SMS:a. Kanske tom spela något roligt spel. Bara vänta på att komma fram. ;-)

Fast, nej jag vill inte ha en självkörande bil.

Jag tycker det är roligt att köra husbil och ha fokus på själva resandet. Tänk så mycket sevärt man missar om man har fokus på telefonen. Jag försöker i det längsta att undvika att prata i telefon när jag kör och definitivt inget SMS:ande.

Skärpningen av reglerna är bra och jag hoppas att man hittar sätt att kontrollera att de efterlevs.

LAEN
2017-12-05 kl 22:15

Hjulbo skrev:

Då får man en hand fri så man kan peka finger åt vissa idioter. ;)


Kan vara förenat med livsfara!

Går aldrig att förutse mentaliteten hos en annan förare.

Kan ku vara bankrånare på väg hem :(

2017-12-06 kl 06:16

Att ha mobilen på ratten är lika smart som att använda den när du kör. Vid en olycka så kommer airbagen se till att mobilen blir en projektil som krossar skallen på idioten som satte den där.
Sen skulle jag nog vilja påstå att det är inte mobilens fel att folk kör illa. Det är den allmäna inställningen till att köra bil och att värna om andra människor som är rutten.
Vi som är rutinerade förare klarar av att ta ett samtal, trycka på pekskärmen osv. För vi fattar i vilka lägen man kan göra det.
Har tyävrr märkt en ny trend nu och det är att folk skyller ifrån sig om man säger till dem.
Typ, men min bil bromsar av sig själv, min bil håller sig i filen själv osv. Yngre förmågor på jobb litar blint på det, och skulle man krocka är det bilens fel.

2017-12-06 kl 10:48

Klemens skrev:
Att införa ett mobilförbud tycker jag även skall innebära att prata i handsfree skulle förbjudas
självklart tappar man koncentrationen om man sitter inne i ett samtal tror inte en sekund på att man är lika skärpt som om man sitter utan telefon uppkopplad i samtal

Skall det vara ett förbud så tycker jag att en nollgräns skall det vara annars finns risken att man tänjer på alla finurliga påhitt som
handsfree och öronsnäckor så hela förbudet är ett stort skämt


Ska man förbjuda att prata i Handsfree, då är det ju samma sak som att förbjuda att prata med sina med passagerare. Kanske ska förbjuda passagerare också?
Sen Hagbart jag har tänkt på det också. att pekar man finger så viftar väl dåren tillbaka med en Pistol. ;)

2017-12-06 kl 17:24

[quote="Hjulbo"][quote="Klemens"]att pekar man finger så viftar väl dåren tillbaka med en Pistol. ;)[/quote]

Precis, och just nu då det finns så många i omlopp.

För att inte säga den mångkultur som vi nu går in i.

Här har det ju en betydelse men det kanske det inte har för den som blir träffad.

https://www.aftonbladet.se/resa/article10945866.ab

2017-12-06 kl 18:03

Hjulbo

Med ditt sätt at tolka regler så kanske din tolkning kanske är roten till det onda

För mig är det helt solklart med ett förbud mot mobilandvändning liksom nollgräns för alkohol vad är skillnaden egentligen


Klemens

2017-12-06 kl 19:46

Hjulbo
Du har solklart rätt..

2017-12-06 kl 20:37

Skillnaden mellan att prata med en passagerare och i mobilen, via handsfree, är att en passagerare ser om något händer i trafiken och tystnar oftast då. Det gör inte den i andra änden av ett mobilsamtal, utan pratar på oavsett vad som händer. Så brukar det framställas av trafiksäkerhetsexperter.

Men med detta sagt vill jag trots allt att man ändå får prata i telefon via handsfree. Man får väl själv hålla ögonen på vägen och avgöra om det är lämpligt att ha ett samtal. I allt för krävande trafiksituationer får man väl avstå från samtal, om det stör.

2017-12-06 kl 21:20

xman68
förklara gärna hur du tänker här

2017-12-06 kl 22:33

Jag tycker inte det är någon skillnad på att prata i handsfree eller med folk i bilen. Det är snarast värre att prata med de i bilen, för det frestar i högre grad till att titta på den man pratar med.

Händer det något som är utöver det vanliga är jag sådan att jag slutar lyssna på allt, vare sig det är radion, passagerarna eller någon i mobilen.

Men jag sitter inte och mixtrar med mobilen när jag kör. Vanligtvis ringer jag via bilens röstkommandosystem. Tryck på en knapp på ratten och sen säger jag vad jag vill ha gjort.

2017-12-06 kl 23:02

apersson850 - Så som du beskriver det i ditt andra stycke tror jag dom flesta av oss funkar. Man har selektiv hörsel. Så jag håller med dig. Det jag beskrev i mitt första stycke ovan är hur beslutande myndighetspersoner ser på saken. Hade nämligen ett samtal med en sådan person för några år sedan och det var förklaringen jag fick.

2017-12-07 kl 12:33

[quote="Klemens"]Hjulbo

[quote]Med ditt sätt at tolka regler så kanske din tolkning kanske är roten till det onda

För mig är det helt solklart med ett förbud mot mobilandvändning liksom nollgräns för alkohol vad är skillnaden egentligen[/quote]


[b]Hallå Klemens jag tolkade inga regler! Jag tolkade det du skrev ju! Vart fick du alkoholen ifrån? Jag tycker det är bra att använda Handsfree missade du det.

2018-01-10 kl 10:48

Jan-E skrev:
apersson850 - Så som du beskriver det i ditt andra stycke tror jag dom flesta av oss funkar. Man har selektiv hörsel. Så jag håller med dig. Det jag beskrev i mitt första stycke ovan är hur beslutande myndighetspersoner ser på saken. Hade nämligen ett samtal med en sådan person för några år sedan och det var förklaringen jag fick.

En till anledning till att det kräver mer fokus att prata i telefon mot att prata med en passagerare är att man ändå ser passageraren vilket hjälper till att lättare uppfatta konversationen då man kan (även perifert) uppfatta kroppsspråk osv. Det är mycket svårare över telefon. Så även om man pratar i handsfree så "stjäl" det mer fokus från körningen än ett samtal med personen jämte. Så har jag hört någon forskare förklarat det. Och jag tycker att det låter rätt logiskt faktiskt.

Dock tycker jag att man ska få prata i handsfree, den stora boven i dramat som man ska klämma åt här är ju folk som rattsurfar, sms:ar osv, som kräver att du tittar på telefonen mer kontinuerligt.

Att skriva på mobilen har på senare år blivit svårare att göra utan att titta på den, när telefonerna hade knappar kunde man ju skriva ett sms utan att kolla på mobilen, man kände ju vart knapparna var och om man lyckats trycka på dem, i stort sett krävdes det bara att man snabbt kontrolläste innan man skickade så att T9 inte hittat på hyss för en. I alla fall klarade jag av att skriva utan att kolla på mobilen, men så messade jag ganska mycket på den tiden. Men även det var ju såklart trafikfarligt beteende utan tvekan.

2018-01-10 kl 17:52

Man kan ju prata med folk i baksätet, och dem ser man inte i bilen heller.

2018-01-11 kl 12:04

I dagsljus kan du alltid kasta en blick i backspegeln, men visst, jag kan tänka mig att det kräver snäppet mer fokus att prata med nån i baksätet jämfört med nån i framsätet. Men sen är nog att prata i mobiltelefon (handsfree eller ej spelar koncentrationsmässigt ingen roll) snäppet ännu sämre. Jag tror som nån skrev ovan, att närvaron gör sitt till att det kräver mindre fokus, då den i baksätet ser varför föraren tystnar ibland och föraren behöver inte förklara varför han är tyst i 5 sek för att han ser nåt som händer.

Jag hittar dock inga forskningsrapporter på detta med att det ska vara bättre att prata med nån man ser än med nån i mobilen, men jag vet att jag hörde det på radion i samband med första förbudet till mobiltelefoni i bilen.

2018-01-11 kl 12:36

PJ skrev:
I dagsljus kan du alltid kasta en blick i backspegeln, men visst, jag kan tänka mig att det kräver snäppet mer fokus att prata med nån i baksätet jämfört med nån i framsätet. Men sen är nog att prata i mobiltelefon (handsfree eller ej spelar koncentrationsmässigt ingen roll) snäppet ännu sämre. Jag tror som nån skrev ovan, att närvaron gör sitt till att det kräver mindre fokus, då den i baksätet ser varför föraren tystnar ibland och föraren behöver inte förklara varför han är tyst i 5 sek för att han ser nåt som händer.

Jag hittar dock inga forskningsrapporter på detta med att det ska vara bättre att prata med nån man ser än med nån i mobilen, men jag vet att jag hörde det på radion i samband med första förbudet till mobiltelefoni i bilen.

När jag pratar med kollegor om det här ämnet, samtal i mobil vs. passagerare, så är alla rörande överens om att det är precis som du skriver.

2018-01-14 kl 14:14

Det är ju inte förbjudet att tex dricka kaffe i bilen. Tycker att det går till överdrift med förbud. Att som man kan se vissa gånger man kör om en snigel i trafiken och tittar in vem som kör, så är det många ggr ngn som fipplar med telefon.

Men detta med telefon förbud är nog bra.

2018-01-14 kl 16:21

Tycker det är bra med mobilförbud .... Hjulbo tycker i ena fallet att det går till överdrift med förbud men i andra ändan så tycks fippel med telefon vara ett problem ?

Märklig tolkning

2018-01-14 kl 22:52

Personligen upplever jag inte det som mer ansträngande att prata med någon via handsfree än om de är i bilen. Snarare tvärtom. Folk i bilen vill i bland fäkta och gestikulera, och då blir jag kanske distraherad av det. Somliga gör det även när de pratar i telefon, men det slipper ju jag se. Ev. märkliga ansiktsuttryck eller om de sitter och pillar sig i näsan när de pratar slipper jag också se.

Men det är kanske för att jag är en person som av min omgivning anses väldigt bra på att fullständigt skita i folk, även om de står framför mig och pratar med mig, om jag har något viktigt och akut som jag håller på med.

2018-01-15 kl 10:02

Den nya lagen är tydligare än den gamla från 2013, där användandet av mobilen skulle inverka menligt på bilkörningen.Den nya betyder att jag inte få hålla i telefonen när jag kör. Att skapa lagar som är otydliga ger bara ett färre kommer att följa lagen. Att skapa lagar som är enkla och tydliga ger motsatsen. Polisen får nu också enklare att kontrollera att lagen efterlevs.

Fungerar den nya lagen så har vi förhoppningsvis undvikit fler av de oförklarliga frontalkrockar "där föraren av okänd anledning har kommit över på fel sida av vägen"

2018-01-15 kl 11:47

annica skrev:
Tycker det är bra med mobilförbud .... Hjulbo tycker i ena fallet att det går till överdrift med förbud men i andra ändan så tycks fippel med telefon vara ett problem ?

Märklig tolkning

Hahhaa vilken gnällig dam!!

2018-01-15 kl 20:04

Tack Hjulbo

Jag tar det som en komplimang kanske lite att fundera på

Annica

2018-01-16 kl 07:42

Hjulbo skrev:
annica skrev:
Tycker det är bra med mobilförbud .... Hjulbo tycker i ena fallet att det går till överdrift med förbud men i andra ändan så tycks fippel med telefon vara ett problem ?

Märklig tolkning

Hahhaa vilken gnällig dam!!


De kallas för troll Hjulbo. ;) Var likadant sist hon var aktiv, verkar mest vilja få igång tjafs istället för vettiga diskussioner..

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-08

  • Husvagn & Camping 2018-07

  • Husvagn & Camping 2018-06

  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

  • Husvagn & Camping 2018-03

  • Husvagn & Camping 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842