2017-12-05 kl 09:44
|
|
Nu när man studerat vad som kommer att gälla angående det nya mobilförbudet så verkar det som man missat det väsentliga i den nya lagen från 2018. |
2017-12-05 kl 11:46
|
|
Rökning i bilen kräver fippling. Måste förbjudas. |
2017-12-05 kl 14:43
|
|
För att inte tala om alla andra trafikanter. majoriteten av dem är potentiella olycksobjekt och borde förbjudas... |
|
2017-12-05 kl 15:49
|
|
Jag var först emot detta med mobilförbud men har tänkt om. |
2017-12-05 kl 17:00
|
|
Att införa ett mobilförbud tycker jag även skall innebära att prata i handsfree skulle förbjudas |
2017-12-05 kl 18:24
|
|
Att hålla på med sin mobil medans man kör är mycket farligt OCH orsakar många olyckor så jag tycker det är på tiden detta förbjuds.Att jämföra med att prata med passagerare är ju bara dumt.Givetvis måste fokus ligga på trafiken och inte på något annat.Att hålla på med sin mobil under tiden man kör är något helt annat.Ser ofta förare som kör vingligt på vägen och då man kollar sitter dom ofta och pratar i sin mobil.Med handsfree ligger fokus mer på trafiken och du kan hålla båda händerna på ratten och har då större chans att styra undan om en fara skulle dyka upp.Har själv inbyggd telefon i den ena bilen.I den andra (Utan telefon)stannar jag alltid om ifall det ringer eller jag själv ska ringa.Lite skrämmande att så många missat hur dåligt folk kör när dom samtidigt fibblar med sin telefon under körningen. |
|
2017-12-05 kl 18:25
|
|
Jag måste tyvärr skriva något man inte ska göra i forum men känner mig nödgad att göra det. En eller ett par punkter vore på sin plats så blev det lite lättare att läsa. Jag tror ändå jag förstår vad du vill få fram, att det skall vara ett generellt mobiltelefon prat förbjudet oavsett hjälpmedel. Jag är nog inne på den linjen med, det är en jäkla skillnad på att prata med en medpassagerare eller att prata i telefon oavsett hjälpmedel. Man koncentrerar sig mer när man pratar i telefon än när man pratar med än medpassagerare. |
2017-12-05 kl 19:40
|
|
Kanske bra att självkörande bilar är på gång. Tänk så skönt att gå bak och sätta sig i husbilens sittgrupp och prata i telefon eller SMS:a. Kanske tom spela något roligt spel. Bara vänta på att komma fram. |
|
LAEN
|
2017-12-05 kl 22:15
|
|
Kan vara förenat med livsfara! Går aldrig att förutse mentaliteten hos en annan förare. Kan ku vara bankrånare på väg hem ![]() |
2017-12-06 kl 06:16
|
|
Att ha mobilen på ratten är lika smart som att använda den när du kör. Vid en olycka så kommer airbagen se till att mobilen blir en projektil som krossar skallen på idioten som satte den där. |
2017-12-06 kl 10:48
|
|
Ska man förbjuda att prata i Handsfree, då är det ju samma sak som att förbjuda att prata med sina med passagerare. Kanske ska förbjuda passagerare också? Sen Hagbart jag har tänkt på det också. att pekar man finger så viftar väl dåren tillbaka med en Pistol. ![]() |
2017-12-06 kl 17:24
|
|
[quote="Hjulbo"][quote="Klemens"]att pekar man finger så viftar väl dåren tillbaka med en Pistol. |
2017-12-06 kl 18:03
|
|
Hjulbo |
2017-12-06 kl 19:46
|
|
Hjulbo |
2017-12-06 kl 20:37
|
|
Skillnaden mellan att prata med en passagerare och i mobilen, via handsfree, är att en passagerare ser om något händer i trafiken och tystnar oftast då. Det gör inte den i andra änden av ett mobilsamtal, utan pratar på oavsett vad som händer. Så brukar det framställas av trafiksäkerhetsexperter. |
2017-12-06 kl 21:20
|
|
xman68 |
2017-12-06 kl 22:33
|
|
Jag tycker inte det är någon skillnad på att prata i handsfree eller med folk i bilen. Det är snarast värre att prata med de i bilen, för det frestar i högre grad till att titta på den man pratar med. |
2017-12-06 kl 23:02
|
|
apersson850 - Så som du beskriver det i ditt andra stycke tror jag dom flesta av oss funkar. Man har selektiv hörsel. Så jag håller med dig. Det jag beskrev i mitt första stycke ovan är hur beslutande myndighetspersoner ser på saken. Hade nämligen ett samtal med en sådan person för några år sedan och det var förklaringen jag fick. |
2017-12-07 kl 12:33
|
|
[quote="Klemens"]Hjulbo |
2018-01-10 kl 10:48
|
|
En till anledning till att det kräver mer fokus att prata i telefon mot att prata med en passagerare är att man ändå ser passageraren vilket hjälper till att lättare uppfatta konversationen då man kan (även perifert) uppfatta kroppsspråk osv. Det är mycket svårare över telefon. Så även om man pratar i handsfree så "stjäl" det mer fokus från körningen än ett samtal med personen jämte. Så har jag hört någon forskare förklarat det. Och jag tycker att det låter rätt logiskt faktiskt. Dock tycker jag att man ska få prata i handsfree, den stora boven i dramat som man ska klämma åt här är ju folk som rattsurfar, sms:ar osv, som kräver att du tittar på telefonen mer kontinuerligt. Att skriva på mobilen har på senare år blivit svårare att göra utan att titta på den, när telefonerna hade knappar kunde man ju skriva ett sms utan att kolla på mobilen, man kände ju vart knapparna var och om man lyckats trycka på dem, i stort sett krävdes det bara att man snabbt kontrolläste innan man skickade så att T9 inte hittat på hyss för en. I alla fall klarade jag av att skriva utan att kolla på mobilen, men så messade jag ganska mycket på den tiden. Men även det var ju såklart trafikfarligt beteende utan tvekan. |
2018-01-10 kl 17:52
|
|
Man kan ju prata med folk i baksätet, och dem ser man inte i bilen heller. |
2018-01-11 kl 12:04
|
|
I dagsljus kan du alltid kasta en blick i backspegeln, men visst, jag kan tänka mig att det kräver snäppet mer fokus att prata med nån i baksätet jämfört med nån i framsätet. Men sen är nog att prata i mobiltelefon (handsfree eller ej spelar koncentrationsmässigt ingen roll) snäppet ännu sämre. Jag tror som nån skrev ovan, att närvaron gör sitt till att det kräver mindre fokus, då den i baksätet ser varför föraren tystnar ibland och föraren behöver inte förklara varför han är tyst i 5 sek för att han ser nåt som händer. |
2018-01-11 kl 12:36
|
|
När jag pratar med kollegor om det här ämnet, samtal i mobil vs. passagerare, så är alla rörande överens om att det är precis som du skriver. |
2018-01-14 kl 14:14
|
|
Det är ju inte förbjudet att tex dricka kaffe i bilen. Tycker att det går till överdrift med förbud. Att som man kan se vissa gånger man kör om en snigel i trafiken och tittar in vem som kör, så är det många ggr ngn som fipplar med telefon. |
2018-01-14 kl 16:21
|
|
Tycker det är bra med mobilförbud .... Hjulbo tycker i ena fallet att det går till överdrift med förbud men i andra ändan så tycks fippel med telefon vara ett problem ? |
2018-01-14 kl 22:52
|
|
Personligen upplever jag inte det som mer ansträngande att prata med någon via handsfree än om de är i bilen. Snarare tvärtom. Folk i bilen vill i bland fäkta och gestikulera, och då blir jag kanske distraherad av det. Somliga gör det även när de pratar i telefon, men det slipper ju jag se. Ev. märkliga ansiktsuttryck eller om de sitter och pillar sig i näsan när de pratar slipper jag också se. |
2018-01-15 kl 10:02
|
|
Den nya lagen är tydligare än den gamla från 2013, där användandet av mobilen skulle inverka menligt på bilkörningen.Den nya betyder att jag inte få hålla i telefonen när jag kör. Att skapa lagar som är otydliga ger bara ett färre kommer att följa lagen. Att skapa lagar som är enkla och tydliga ger motsatsen. Polisen får nu också enklare att kontrollera att lagen efterlevs. |
2018-01-15 kl 11:47
|
|
Hahhaa vilken gnällig dam!! |
2018-01-15 kl 20:04
|
|
Tack Hjulbo |
2018-01-16 kl 07:42
|
|
De kallas för troll Hjulbo. ![]() |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.