Dölj första
Mobilförbud
2017-12-05 kl 09:44

Nu när man studerat vad som kommer att gälla angående det nya mobilförbudet så verkar det som man missat det väsentliga i den nya lagen från 2018.

Handhållen är det förbud på i övrigt så finns inga förbud. Att fippla på mobilen är det inte förbud på bara man inte håller den i handen. Man får ju fippla på alla övriga knappar och skärmar i bilen och det finns det inga förbud mot.

Förstår nu varför man sänkt priset under den senaste veckan på ett mobilfäste för ratten. Från 199 till 149:-, man anar nog en renässans när det gäller försäljningen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20171203/darfor-kommer-mobilforbudet-formodligen-inte-spela-nagon-roll-alls/

http://www.themobilestore.se/universal-bilhallare-for-ratten-svart?gclid=EAIaIQobChMIu7ySmbry1wIVBGQZCh2_1wRBEAQYAiABEgLeL_D_BwE

Verkar som det mer och mer går över till ratthållen mobiltelefon för att kringgå även denna lag, eller egentligen, varför bry sig. Kostar ju bara 1500 att bli påkommen, och hur ofta kan egentligen detta ske?

^^ Första inlägget ^^
2017-12-05 kl 09:44

Nu när man studerat vad som kommer att gälla angående det nya mobilförbudet så verkar det som man missat det väsentliga i den nya lagen från 2018.

Handhållen är det förbud på i övrigt så finns inga förbud. Att fippla på mobilen är det inte förbud på bara man inte håller den i handen. Man får ju fippla på alla övriga knappar och skärmar i bilen och det finns det inga förbud mot.

Förstår nu varför man sänkt priset under den senaste veckan på ett mobilfäste för ratten. Från 199 till 149:-, man anar nog en renässans när det gäller försäljningen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20171203/darfor-kommer-mobilforbudet-formodligen-inte-spela-nagon-roll-alls/

http://www.themobilestore.se/universal-bilhallare-for-ratten-svart?gclid=EAIaIQobChMIu7ySmbry1wIVBGQZCh2_1wRBEAQYAiABEgLeL_D_BwE

Verkar som det mer och mer går över till ratthållen mobiltelefon för att kringgå även denna lag, eller egentligen, varför bry sig. Kostar ju bara 1500 att bli påkommen, och hur ofta kan egentligen detta ske?

2018-01-16 kl 09:00

PJ skrev:
Hjulbo skrev:
annica skrev:
Tycker det är bra med mobilförbud .... Hjulbo tycker i ena fallet att det går till överdrift med förbud men i andra ändan så tycks fippel med telefon vara ett problem ?

Märklig tolkning

Hahhaa vilken gnällig dam!!

De kallas för troll Hjulbo. ;) Var likadant sist hon var aktiv, verkar mest vilja få igång tjafs istället för vettiga diskussioner..

Nu förstår jag ingenting PJ, om annica heter Klemens hur tolkar vi det?

En hon en han eller en hen?

Och tjafs kan ju vara lite lärorikt beroende var det kommer ifrån, bara man inte söker någon form av bekräftelse.

Alla är vi olika, men tillsammans så är vi lika.

2018-01-16 kl 09:20

Jag tolkade det som så att det är en hon då hon kallar sig Annica. Har också sett namnet Klemens, men blandar alltid ihop det med efternamnet Klement, lite slarvigt gjort av mig dock. Han eller hon, vilket det nu är, jag tycker att inläggen från denna ofta är reaktioner på vad någon annan skrivit på ett sätt som inte tillför något i diskussionen.

Man nu vill jag inte sitta och klaga på andra heller för då bidrar jag lika lite till denna tråden jag ju! :)

2018-01-16 kl 09:35

PJ skrev:
Jag tolkade det som så att det är en hon då hon kallar sig Annica. Har också sett namnet Klemens, men blandar alltid ihop det med efternamnet Klement, lite slarvigt gjort av mig dock. Han eller hon, vilket det nu är, jag tycker att inläggen från denna ofta är reaktioner på vad någon annan skrivit på ett sätt som inte tillför något i diskussionen.

Man nu vill jag inte sitta och klaga på andra heller för då bidrar jag lika lite till denna tråden jag ju! :)

:) ja det är klurigt det här, men håller med det är svårt när det dyker upp flera alternativ.

2018-01-16 kl 10:22

Kanske namnet hör ihop med vilket sinnesnärvaro Annica är i. Ibland han eller hon. ;):)

2018-01-24 kl 10:25

Jag tyckte inte om förbuden från början då ja själv gärna ville kunde använda mobilen när det behövdes.

Men har tänkt om och tycker det är bra med förbudet, framförallt efter jag tänkte på alla de gånger när jag sett andra förare i trafiken och hur dåligt de kör när de har mobilen vid örat.

En annan grej är ju carplay(apple) och android auto som kommer mer och mer i nya bilar. Med det kan du köra appar på din stora skärm i bilen och även röststyra funktioner som samtal, sms, navigation osv.
Och dessa kräver ju att mobilen sitter fast med en kabel för att överförningen av ettor och nollar skall fungera tillfredsställande.

Kanske ett incitament till för att inte hålla i mobilen utan ha den i en handsfree eller liknande.

De skulle funnits en mobilhållare till bilen som hade usb uttagen i hållaren så man slapp fippla med kabeln också varje gång. :)

2018-01-28 kl 14:00

Jag måste medverka i denna diskussion!
Det nya i denna lag är att man har lagt till att man inte samtidigt får hålla i kommunikationsutrustning i handen vid färd. I övrigt får man inte använda denna utrustning om det är menligt i fordonskörningen. Självklart blev det svårt att som tidigare bevisa det menliga. Nu blir det lättare om man ser att förare håller mobil i handen. Det finns en trafiklag som heter Vårdslöshet i trafik. T ex att man gör ett medvetet risktagande och orsakar trafikolycka. T ex man är ouppmärksam när man kör bil. Tappar
telefonen och letar efter den och kör av vägen. Somnar och kör av vägen. Vänder sig om och talar med passagerare och kör av vägen eller liknande.

2018-01-28 kl 15:35

rlofstedt49 skrev:
Jag måste medverka i denna diskussion!
Det nya i denna lag är att man har lagt till att man inte samtidigt får hålla i kommunikationsutrustning i handen vid färd. I övrigt får man inte använda denna utrustning om det är menligt i fordonskörningen. Självklart blev det svårt att som tidigare bevisa det menliga. Nu blir det lättare om man ser att förare håller mobil i handen. Det finns en trafiklag som heter Vårdslöshet i trafik. T ex att man gör ett medvetet risktagande och orsakar trafikolycka. T ex man är ouppmärksam när man kör bil. Tappar
telefonen och letar efter den och kör av vägen. Somnar och kör av vägen. Vänder sig om och talar med passagerare och kör av vägen eller liknande.

Nu blir jag lite splittrad rlofstedt49...

med detta så undantar man alla andra "kommunikationsutrustningar" som typ STORNO mm.

Vad får man hålla i handen eller inte hålla i handen, de senare apparaterna finns det inga förbud emot. Inte en dessa radioammatörer som snurrar runt på våra vägar och har svårt att hålla kursen då dom har fått kontakt med någon "pratsalig"...

Vad är då definitionen på kommunikationsutrustning?

Mobil eller annan frekvensöverföring?

Vad jag förstår så säger den endast "handhållen mobil".

Kan ju ha helt fel som vanligt men man tänker ibland... :)

2018-01-28 kl 18:57

Här är den nya lagen i text:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284).

För vem gäller regeln?
Regeln gäller dig som kör till exempel: moped klass I, moped klass II, traktor, terrängmotorfordon, motorcykel, personbil, taxi, buss, lätt lastbil, tung lastbil.

Blir det en rapport och då förnekande så kommer först åklagare pröva ärendet. Blir det att åklagare anser att brottet är styrkt skickas strafföreläggande. Vid förnekande åtal blir det tingsrätt som prövar åtalet. Nästa instans vid fällande dom Hovrätt.
Bra om det blir ett fall-ärende så att det blir klarlagt vad som gäller.
Jag tänker på vad som händer om någon blir rapporterad när förare håller sin mobil när bilen står stilla i en fordonskö eller liknande?

2018-01-29 kl 06:28

Det blir väl detsamma som vinterdäckslagen. Den säger att vinterdäck skall användas som vinterväglag råder. Och det är upp till den enskilde polismannen att avgöra om han tycker det eller inte.
Jag blev stoppad för ett tag sedan, det var då +3, sol och torra vägar. Inte snö så långt ögat kunde se. Tog sommarbilen till affären, blev givetvis stoppad. Vinterdäckskontroll. Knappast vinterväglag sade jag. Han gav sig inte, när han skulle skriva böter tog jag fram telefonen och började fotografera omgivningen samt yttertemp i bilen. Han frågade vad jag höll på med, och jag sade att det var bilder för kommande överklagande. Då lät han bli att skriva och förklarade att det var den enskilde polisen som bestämde om vinterväglag, inte vädret.

2018-01-29 kl 06:35

Tycker inte vi behöver fler flummiga lagar, det räcker väl med vårdslöshet i trafik.
Är det bättre att sitta och slicka på en glass, eller äta hamburgare och styra med armbågarna än att hålla i mobilen. Det borde vara det faktiska framförande av fordonet som räknas. Annars får vi ha en nya lag om att händer skall hållas "tio i två" så polismannen kan se dem när de kör förbi. Du kan annars hålla telefonen lågt så att det inte syns att du tittar på den, och det gör saken ännu värre för då kommer folk att titta neråt istället. Man ser många varianter då man dagligen kör E6:an Ängelholm-Malmö ToR.

2018-01-29 kl 14:54

Smaken är som baken delad!
Nu har vi denna lag f o m 1 feb 2018 och får finna oss därefter. Det kommer att bli intressant att följa allt som händer. Bra blir att fordonsförare förhoppningsvis kommer tänka till och inte köra samtidigt som man håller mobilen i handen. T ex att använda körriktningsvisare oftare när man numera har en hand fri mot tidigare.

2018-01-29 kl 15:39

För vem gäller regeln? Står inget om husbil PBII.

2018-01-29 kl 16:26

Missuppfatta mig inte nu, jag är helt klart motståndare till saker som tar fokus från trafiken. Jag kör över 10.000 mil om året och det hade gått otroligt mycket smidigare om folk hade kunnat koncentrera sig på bilkörning istället för allt annat.

2018-01-29 kl 18:08

jela du måste skoja. Vet du inte att husbil oftast räknas som personbil? Kan vara lastbil också.

David du ser bara till dig själv. Alla andra som inte kör som du finns också på vägen.

2018-01-30 kl 06:43

rloftstedt49 förklara gärna vad du menar med det.

Det gäller väl alla, alla har samma regler att följa. Kan du inte följa reglerna och framföra ditt fordon på ett säkert sätt har du inget i trafiken att göra. Det finns väl ingen som vill sitta i kö eller råka ut för en olycka bara för att personen i bilen framför var tvungen att uppdatera facebook tex.
Det behövs en attitydförändring på vägarna. Iallafall i Skåne.
Man behöver inte skita i blinkers, köra om på insidan, tränga sig, tuta och blinka på bilar framför osv. De som kör på det sättet är oftast de som även håller på med andra saker än bilkörningen.

2018-01-30 kl 12:15

Jag vet inte vad du David menar att jag skall förklara?

I stort håller jag med dig men inte i alla konstiga kommentarer du tidigare skrivit t ex "det räcker med vårdslöshet i trafik". Jag är övertygad att Du inte vet vad denna lag egentligen innebär? Detta brott är det mycket svårt att bli dömd för. Mycket bättre med Trafikförordningen där dåligt beteende av t ex fordonsförare beivras.

2018-01-30 kl 16:50

Till rlofstedt49:
Nu tycker jag vi blåser av det här resonemanget som inte hör till trådens ämne. Vi diskuterar mobilförbud och där har vi inte hamnat nu.
Fortsätt absolut att diskutera huruvida ett mobilförbud ger säkrare trafikanter och låt juristerna seda bedöma vilket eventuellt lagrum som är aktuellt vid eventuell överträdelse.
Ha en bra dag.
Ostbergr, moderator

2018-02-02 kl 16:14

Ja då kom det första kravet på en förändring av lagen!

Är det inte så att skrivbordsnissar som inte har en aning om vad som finns och som förekommer i fordon inte ska skriva lagar.

Var är alla remissinstanser?

Påtalat det tidigare men ingen som förstod kanske...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6876040

Inte bar mobiltelefon och komradio, det fipplas med både det ena och det andra, syns väldigt tydligt när man sitter i kö på väg in mot en stor stad.
:) :) :)

2018-02-06 kl 18:42

Ser ofta de som har som yrke att framföra fordon fippla på sina mobiler när de sitter bakom ratten. När man framför tunga fordon, ibland över 60 ton, ja då ska man ha koncentrationen på vägen och inte på sin facebookstatus, eller chatta med sitt åkeri.

2018-02-09 kl 20:05

Lasse.S skrev:
Ser ofta de som har som yrke att framföra fordon fippla på sina mobiler när de sitter bakom ratten. När man framför tunga fordon, ibland över 60 ton, ja då ska man ha koncentrationen på vägen och inte på sin facebookstatus, eller chatta med sitt åkeri.

Förstår hur du tänkerB-)

Men det är nog en generationsfråga.
Det enda vi gamlingar roade oss med var fickbiljard och den nya generationen spelar world of wordcraft eller vad det heter och då måste man ta ögona från vägen.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206