Nostalgitripp / av mrcool

• 12 svar
Nostalgitripp
2015-03-13 kl 13:50

När vi började campa på tidigt 80-tal var det med stativtält, 3 barn och ett Trangiakök. Många trevliga familjeägda campingar i Sverige och övriga Europa besökte vi. Med tiden blev vi lite bekväma och plockade in familjen(5) i en ombyggd J7:a med 45 hk och hemsydd markis. Fortfarande lika trevliga campingar. Sedan med åren blev det radhusområden på många campingar i Sverige och där var vi inte lika välkomna. Dom Tyska motsvarigheterna har under alla år varit väldigt vänliga och uppskattande av vår närvaro. Sedan blev det husvagn och då började "Resorterna" sitt intåg i Sverige - vart har camping tagit vägen?
Nu har vi liten husbil vilket innebär ett tält då vi har barnen på besök. I Tyskland och Frankrike känner vi oss hemma där har inte campingkedjorna etablerat sig än. I Sverige finns ju tack och lov FC campingarna där man tas emot av ägarfamiljen och inte ett bolags sommarjobbande ungdomar. (bra att dom får jobb) men det blir inte ett personligt bemötande på många ställen.

Det går väl inte att vända utvecklingen men det är sorgligt att se en folkrörelse som camping tyna bort.

2015-03-13 kl 14:59

Hej Pierre Palm!

Jag kan bara hålla med dig, jag saknar också den gamla typ av camping där varje campingplats inte var en "resort". Nå tack och lov finns de ju fortfarande, man får bara söka lite mer.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-03-13 kl 18:00

Vi gläds åt att våra barn födda på 70-talet för traditionen vidare med tält och Trangia, dock med glasfiber i stället för stålrör i stommen. Dom betar av Sverige från topp till tå - men inga resorts ;-)

2015-03-13 kl 18:25

Trevligt att se att det är fler som delar min syn på hur campinglivet ska vara. Lite enklare, lite närmare naturen.

LAEN
2015-03-15 kl 13:46

Instämmer i att camping var både enklare och roligare när man drog ut i fält med enkelt fyrmanstält, spritkök, sovsäckar och bullens pilsnerkorv.
Saknar ibland det gamla okomplicerade och fria sättet att slå upp sitt tält i någon fin badvik eller på någon liten enkel camping med torrdass och vatten direkt från brunn med handpump.

Tältandet för vår del fick dock ett tvärt slut på en camping i Norge 1972. Det var fjärde regndagen med blåst och +12 grader. Allt var surt, tältet, sovsäckarna, kläderna, tändstickorna och inte minst humöret, när kvällsmaten skulle lagas, kletig burkpyttipanna och limpmacka som avnjöts sittande i bilen.

En bit från vårt blöta läger stod en liten vit husvagn. I ljuset från taklampan syntes en herre sitta bekvämt och läsa, medan han smuttade på en kopp kaffe, I SKJORTÄRMARNA!
En timme senare hade vi rafsat ihop vårt sura pick o pack och satt i bilen för att åka raka vägen hem.

Några dagar senare var vi ägare till en liten engelsk husvagn, med tak, väggar, fönster, sängar, spis och framförallt VÄRME. Sedan dess har vi testat lite av varje, inklusive husbil några år, men har nu hittat tillbaka till en lagom nivå, en liten smidig resevagn med det viktigaste.

Allt har sin tid...

2015-03-15 kl 16:52

Ställer mig inte på någons sida men att det finns s.k. resorts beror ju på att det finns en marknad för det, annars skulle ju ingen våga satsa på ett sådant koncept. Och det verkar väl som så att det växer också. Det är väl som så att vi vill ha mer än bara en plats att ställa husvagnen på.

Jämför tex Sälen.
Förr: Bara skidåkning och möjligtvis ngn restaurang.
Nu: Skidåkning, många restauranger med olika inriktningar, bad, bowling, vågsurfing m.m.

Men vi får väl hoppas att det kommer finnas campingar för oss alla, för vi gillar ju olika. :-)

2015-11-02 kl 22:57

Mitt första campingminne är Gotland, jag var fyra år, vi åkte med motorcykel och sidovagn, en gammal BMW från 1956. Vi hade ett tält med sovsäckar från militärens överskottslager och jag kan fortfarande minnas den alldeles speciella doften. När jag var sju år gick vi Sörmlandsleden en månad och bodde i ett litet tält som jag fortfarande har undanlagt någonstans. Inte så användbart nu för mössen har ätit upp en del av det men oändligt mycket charmigare än moderna igloos. Det var en helt obeskrivligt vacker och intensiv upplevelse som märkte mig för livet.

Så fastnade jag på en av de mindre Kanarieöarna där min far arbetade på det svenskbyggda solobservatoriumet. Där jag bor har det alltid kommit förbi mycket hippies, ofta med gamla vans som de bor i. Har alltid avundats dem och min Europa-atlas är totalt sönderläst nu för tiden. Det blev aldrig av för mig - hade aldrig pengar till att resa - men däremot mycket vandringar, ofta blev det nätter ute i någon grotta eller på en strand. Trangiaköket (och kaffepannan!) var de första som gick i ryggan.Ett ombyte kläder,en varm jacka, stearinljus och ficklampa, lite mat och en skrivbok och penna, och så gav jag mig av. Hela mitt liv låg i ryggsäcken, kängorna och hatten. Jag behövde ingenting annat, och trots att det var mitt livs sämsta och svåraste period så har jag aldrig känt mig så fri och så levande som när jag var ute och vandrade då.

Som vuxen har jag gjort några småresor med en Toyota Hiace där jag tog ut baksätet och byggde ihop en liten utfällbar säng och en låda med gasolkök, vattendunkar, m.m. Av en presenning gjorde jag en duchkabin som hängdes under bakdörren. Känslan av total frihet var nästan narkotisk. Men så rasade motorn och reparation skulle ha blivit så dyr att bilen fick gå till skroten.

I somras var jag tillbaks till Sverige för första gången på många år tillsammans med fru och barn. Vi reste med Inlandsbanan och stannade i campingstugor längs vägen. Det blev både små och stora platser. Störst var Östersunds camping. Det var som en annan stad av husvagnar och -bilar, alla möjliga aktiviteter, hög skvalmusik på toaletterna osv. Det var bara skönt att komma därifrån.

Har länge funderat på att skaffa ett taktält till bilen men det lär nog bli en husvagn i stället, åtminståne för att börja resa runt i Sverige och lära känna landet ordentligt. Husvagnen har ju den stora fördelen att den är varm och torr och har utrymme för matlagning och toalett. Det kommer definitivt att vara vildcamping och småvägar som gäller största delen av tiden.

Det jag lärt mig av mina upplevelser är att för mig handlar resor och camping om äventyr, om att komma bort från det vanliga harvet, om att uppleva vidder och tystnad och nya landskap. Att upptäcka magin och poesin i de okända. Jag har inget som helst intresse av resorts och aktiviteter och skulle aldrig åka på en charterresa, t.ex. Vore jag singel skulle jag högst troligt bo permanent i en van eller husvagn och bara äga det absolut nödvändigaste, men tyvvär är det en ouppnåerlig dröm just nu... men kanske, om allt går väl, får jag leva den friheten och enkelheten under de kommande sommarmånaderna i Sverige.

2017-09-15 kl 15:34

Mitt campande har varit kraftig centrerat kring orienteringstävlingar. Under de år som jag campat, först med föräldrarna och sedan i nästa generation, har jag kanske stått på riktig camping ett halvdussin gånger. Hur många orienteringscampingar jag varit på minns jag inte. Det började i alla fall 1975, med tält, och sen 1980 har det varit husvagn. Den här sortens campande innebär att man behöver en fast plats att vara i, och hänga upp blöta kläder vid, samt någon möjlighet att komma därifrån utan att riva allt. Så husvagn är betydligt smidigare än husbil.

Ett annat särdrag är att de här campingarna ofta inte har ström och allt annat är tillfälligt uppbyggt. Marken kan vara allt annat än körvänlig, men sen jag köpte bil med fyrhjulsdrift har det varit slut på väntandet på traktorer eller hjullastare för att komma därifrån.
Tomterna är ofta ganska små, så längre vagnar än åtta meter (totallängd) brukar inte passa bra. Det innebär karosserier på runt 560 eller så.

2017-09-15 kl 15:59

Angående camping kedjor i Tyskland och Frankrike håller jag inte med dig.
Sandaya är en av Europas största.
Yelloh är ytterligare en campingkedja som det finns ganska gott om.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-09-16 kl 09:06

Mitt första campingminne är ifrån slutet av 70 talet(Inte så värst längesen)Några vänner var uppe i Rättvik med husvagn och jag och brorsan fick för oss att överraska dom med ett besök.Vi är ifrån Helsingborg så det var en bit att åka för två ungdomar.Vi hade knappt några pengar men tågresan ditupp löstes genom frikort då vår morsa arbetade på Sj.Vi hyrde ett litet tält på Domus och som resmat hade vi ett paket med Start frukostflingor samt ett Yatzyspel för att fördriva tiden med.Allt gick bra och vi firade midsommar med våra vänner i Rättvik.Det dröjde ända fram till början av 2000 talet tills nästa tältcamping blev av och då blev det till Öland med frun.
Det har sedan blivit några mc semestrar med tält till Polen,Tjeckien,Tyskland samt Österrike.Nu har vi dock lagt tältet på hyllan,dels på grund av bekvämlighet och dels p g a värk(Man blir ju inte yngre)Idag är det husvagn som gäller för vår del och då helst på lite mindre familjära campingar.Jag skulle nog vilja påstå att det finns fler familjecampingar i bl a Tjeckien än i Sverige.I dagens mediasamhälle är det ju väldigt enkelt att hitta trevliga campingar med hjälp utav datan.Just tältcamping har nog minskat mycket.Det är nästan enbart mc och cykel som kör med vanligt tält nuförtiden.Då vi själva la tältet på hyllan så gick vi över till att hyra bungalow eller hotellrum för att sedan ha husvagn.Allt har väl sin tid antar jag.

2017-09-16 kl 09:59

Jag började mitt campingliv i slutet av 90talet då jag som data/telefoni/säkerhetstekniker jobbade åt många av våra stora kedjor. Släpade runt på en Kabe 590 xl. Som var både kontor och bostad. Då blev det både campingar och byggarbetsplatser. Låg vi på byggen så var det ofta samma gäng snickare, elektriker osv. Det var en rolig tid. 2007 fick jag jobb i Helsingborg i stället och vagnen såldes. Några år senare efter ett antal flygresor med familjen så tröttnade jag på strulande flyg, kassa hotellrum osv. En billig Solifer införskaffades för att övertala frun om att camping var det man skulle hålla på med. Hon fastnade för det, vi fick våran första dotter, idag 3 år. En hobby 560KMFE köptes. Idag väntar vi vår andra dotter, och har bestämt oss för att köpa en ny större vagn. Vi trivs inte heller med "resorterna". Vi gillar när man får stå lite hur som helt i naturen bara man håller säkerhetsavståndet. Kanske lite udda att välja stor vagn då, men det är för att vi rör på oss ganska mycket och använder oftast bara markisen. I år inte ens den pga blåst och regn. Då är det skönt med lite yta i vagnen så barnen inte klänger på en hela tiden. Sen klarar vi oss själva rätt bra också, behöver ingen el osv då vi har solpaneler. Så jag lägger hellre pengar på vagnen än på campingavgifter.

2017-09-16 kl 10:04

Glömde påpeka att vi i många år varit på Ekerums camping på Öland. Förvisso en resort men såpass stor att man har gott om plats runt sig ändå. I år var nog sista året då det känns som priserna höjs och underhållet sänks. Nu hade någon kedja tagit över. Och nere i skogen där vi brukar hålla till, där hade man med orange färg målat exakt hur du skulle stå. Såg trist ut.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1425 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 462 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07