Nu är vi på rull / av chriper

• 22 svar
Nu är vi på rull
2021-06-08 kl 22:25

Om någon är intresserad så bloggar jag nu igen på vår resa. En resa som från början var tänkt gå till Italien men som pga. Pandemin blir en hemesterresa till Österlen och lite andra ställen.
Vill ni hänga med så hittar ni oss på https://hjulhuset.bloggo.nu

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2021-06-09 kl 10:37

Här är en fungerade länk till chripers blogg.

Eller använd den i hans signatur. Den fungerar också.

2021-06-09 kl 12:42

chriper skrev:
Om någon är intresserad så bloggar jag nu igen på vår resa. En resa som från början var tänkt gå till Italien men som pga. Pandemin blir en hemesterresa till Österlen och lite andra ställen.
Vill ni hänga med så hittar ni oss på www.hjulhuset.bloggo.nu .

Ett mellanslag före sista punkten så fungerar den. :-)
Kul läsning iaf.

2021-06-10 kl 21:40

Sorry. Sista punkten ställde till det.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2021-06-10 kl 22:44

Menar du på allvar att det inte går att byta en säkring utan att demontera batteriet.

2021-06-16 kl 21:09

apersson850 skrev:
Menar du på allvar att det inte går att byta en säkring utan att demontera batteriet.

Ja, tyvärr har nog konstruktören väldigt mycket studielån.
Tanken med att placera laddare och säkringar på en fällbar skiva är ju helt rätt.
Om man bara bytt plats med batteriet.
Nu måste batteriet bort för att kunna fälla skivan med säkringarna.
Ska kolla om det inte går att byta plats när vi kommer hem och jag har lite tid och energi.

2021-06-16 kl 23:31

Haha, i mitt arbete som elkonstruktör har jag haft mycket nytta av tidigare erfarenhet som elektriker. Man konstruerar inte lika korkat om man har skruvat själv först.

2021-06-17 kl 08:51

apersson850 skrev:
Haha, i mitt arbete som elkonstruktör har jag haft mycket nytta av tidigare erfarenhet som elektriker. Man konstruerar inte lika korkat om man har skruvat själv först.

Man brukar säga att man ska sträva efter tillverkningsanpassad konstruktion, inte tvärtom som det många gånger blir.

2021-06-17 kl 08:52

Jag tittar på lågt TCO istället.

2021-06-18 kl 13:57

Vill bara skriva att det är väldigt kul att följa resan. Tack!
Och för oss är tajmingen bra då vi besöker Österlen senare i sommar :).

2021-06-24 kl 18:29

Vad är det för matta ni har under markisen? Ser trevlig ut.

2021-07-06 kl 10:45

oscar.ornborg skrev:
Vad är det för matta ni har under markisen? Ser trevlig ut.

Ursäkta sent svar.
Det är mattan vi hade till vårt tidigare Kampa lufttält.
Men den typen av matta finns att köpa hos de flesta tillbehörs shopparna på nätet idag.
Den är lite tjockare och är väldigt behaglig att gå på.

2021-07-06 kl 22:25

Kan du ge nått länktips?

2021-07-08 kl 09:58

oscar.ornborg skrev:
Kan du ge nått länktips?

Googlar du så hittar du bland annat dessa.

https://www.campingvaruhuset.se/fortalt-tillbehor/uppblasbara-talt/tillbehor-uppblasbara-talt/kampa-dometic/kampa-dometic-vadderad-fortaltsmatta-continental-leggera?att=MjIw&gclid=Cj0KCQjwxJqHBhC4ARIsAChq4av6GzSu2yklCzTeF41Lu9iYR2l-qj_LJn1SXHqRXCIzu2HsnEftu6caAsCXEALw_wcB

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/fortaltsmatta-kampa-leggera.html?gclid=Cj0KCQjwxJqHBhC4ARIsAChq4atLUvXvdOd2EeGV-i9UO6UnAb2kERKaD5XkcnIWuoSOK6CmodrLcIkaAnXeEALw_wcB

https://www.campingvaruhuset.se/fortalt-tillbehor/fortaltsmattor/bredd-25m?instock=true

https://www.getcamping.se/fortalt-markiser/tillbehor-fortalt-och-markiser/fortaltsmattor/

2021-07-08 kl 15:24

Intressant. Jag läser: "Mattan andas vilket medför att gräset som är under mattan klarar sig, den är också lätt att rengöra." Gräset växer heller inte upp genom denna matta då? Så man behöver inte ha en presenning under mattan, som vi har under vår Biltema matta? I så fall är det ju kanon.

Vi står på säsong och har vi inte en presenning under mattan så växer gräset upp igenom mattan. Nackdelen med presenning är ju att vi lämnar en yta med jord efter oss på hösten...

2021-07-09 kl 13:51

Hur det är med uppväxt genom mattan vågar jag inte uttala mig om då vi använder den när vi är ute på rull.
Står då som mest en vecka kanske och då funkar det utan presenning.
Stod drygt en vecka i Seefeld och då var gräset lika fint under när vi packade ihop.

2021-07-09 kl 13:52

Hur det är med uppväxt genom mattan vågar jag inte uttala mig om då vi använder den när vi är ute på rull.
Står då som mest en vecka kanske och då funkar det utan presenning.
Stod drygt en vecka i Seefeld och då var gräset lika fint under när vi packade ihop.

Brukar använda presenning då vi står på grus och sten för att spara mattan.

2021-07-10 kl 10:13

Jag har en äldre matta som andas. Dock fastnar jord och lera i den, och den är svårt att rengöra.
Började ha presenning under den för att testa.
Med tät matta blir det mycket mindre kondens i tältet, men som sagt gräset dör under.

2021-07-10 kl 11:36

Tack för svar, Chriper och David. Positivt att gräset inte dör, men Davids erfarenhet av mindre kondens i tältet med presenning var också intressant.

Nu står det att den här mattan ska vara lätt att rengöra. Om det gäller även efter 5 månader på samma plats återstår ju att se... Testar man så lär det ju visa sig hur det är med det och om gräset växer upp igenom. I så fall får man väl lägga dit en presenning under nästa säsong. Men har någon erfarenhet av denna matta under längre tids camping får ni gärna delge era erfarenheter.

2021-07-10 kl 21:09

Att kondensen minskar när markfukten inte kommer upp är inte helt överraskande.

Står man länge nog är det ju förtältets tak som tar död på gräset.

2021-07-10 kl 23:14

Ah, alltså kommer gräset att dö oavsett matta under en säsong. Bara olika snabbt... Ja då kan vi ju lika gärna fortsätta ha presenning under mattan och slippa fukten.

2021-07-12 kl 20:50

Ja, om vi antar att taket håller tätt kommer det ju inget vatten till gräset under taket.
Det är som där jag ställer min husvagn på tomten, när jag inte använder den. Allt som vill växa där under dör av törst.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206